Pomiędzy filozofią a literaturą: głęboka lektura „W poszukiwaniu straconego czasu” 3700-AL-PFL-qHT
Otwarte na niezliczone na interpretacje i ciągle tajemnicze W poszukiwaniu straconego czasu Marcela Prousta od dawna fascynuje filozofów. Podejmując zagadnienia, którymi tradycyjnie zajmowała się filozofia (takie jak problem tożsamości osobowej, relacji z innymi, pamięci, czasu, doświadczenia estetycznego), ale czyniąc to z zupełnie innej perspektywy stawia na nowo pytania o relacje o filozofii i literatury. Jak opisuje swoje przywiązanie do codziennego doświadczenia (jak blask słońca na kamieniu) narrator w Stronę Swanna: „(…) tego rodzaju wrażenia nie mogły mi wrócić nadziei zostania kiedyś pisarzem i poetą, bo były zawsze związane z poszczególnym przedmiotem, pozbawionym wartości intelektualnej i nie skojarzonym z żadną oderwaną prawdą. Ale przynajmniej dawały mi przyjemność niewyrozumowaną, złudzenie jakiejś płodności i tem samem wyrywały mnie nudzie, poczuciu własnej bezsilności, jakiego doznawałem za każdym razem kiedym szukał filozoficznego tematu do wielkiego literackiego dzieła”.
Czy powstały w epoce, gdzie sztuka łączyła się ściśle z nauką i filozofią cykl powieściowy Prousta jest dziełem totalnym? Czy jest doskonałym mariażem literatury i filozofii czy może przezwyciężeniem filozofii? Na ile odzwierciedla różnorodne przejawy ludzkiego życia a na ile życie przezwycięża? I czego może nas dziś nauczyć to przenikliwe studium snobizmu i egocentryzmu? Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć czytając fragmenty w Poszukiwaniu straconego czasu, które zostaną przeplecione z tekstami teoretycznymi.
Obok filozofii i literatury pochylimy się nad dziełami malarskimi, ponieważ ważną częścią formowania się smaku Prousta była sztuka. Nie zabraknie słynnej „żółtej ściany” z obrazu Vermeera, o której Maria Poprzęcka pisała, że jest najsławniejszym kawałkiem muru w literaturze. Obok malarstwa interesować nas będzie rola fotografii, która pozwalała Proustowi zapamiętywać rysy twarzy, ubrania i gesty. Zdjęcia wykonane przez Paula Nadara, który odziedziczył pracownię i archiwum po słynnym ojcu, karmiły zmysły estetyczne francuskiego pisarza. Postaci proustowskie nie są jednak wiernymi kopiami. Zostały one przepuszczone przez jego niezwykłą wyobraźnię jakby chciał, w technice narracyjnej swojej powieści, posłużyć się zmianą perspektywy, kadru i przybliżania obrazu niczym w aparacie fotograficznym. Przy omawianiu fotografii, z których spogląda Proust i ważne osoby z jego otoczenia, porozmawiamy o wartości inspiracji i narzędziach, takich jak właśnie fotografia, które wskrzeszają wspomnienia. Przeczytamy również eseje ukazujące, jak sztuki oświetlają się nawzajem i jak jedna pozostawia ślad na drugiej, bo „jeżeli dzieło sztuki ma być źródłem inspiracji, musimy pozwolić, aby ukazało się w nowym kontekście to, co – jak się nam wydawało – widzieliśmy już wcześniej” (R. Rorty, Wielkie dzieła literackie jako źródło inspiracji).
Ponieważ W poszukiwaniu straconego czasu jest w tak zwanym hiperkanonie literatury światowej, zastanowimy się nad różnymi interpretacjami tej powieści. Porozmawiamy też o dziedzictwie wielkiego Francuza, który wychodzi z historii literatury i wkracza w codzienność, bo „Proust od magdalenki to Proust z innego, nie istniejącego już dzisiaj świata, to Proust bajeczny, którego znają wszyscy, nawet ci, co nigdy nie mieli w ręku żadnego tomu W poszukiwaniu straconego czasu (…) Proustowską małą pigułkę każdy z nas zawsze nosi przy sobie, by w chwili nadającej się do introspekcji, wymagającej autoanalizy i porachowania się z emocjami zażyć ją jak atropinę” (Z. Bieńkowski, Proust, klasyk i nasz współczesny).
Zajęcia będę miały charakter interdyscyplinarny – będziemy czytali literaturę piękną, teksty z zakresu filozofii oraz historii i teorii sztuki, będziemy oglądali również dzieła malarskie, fotografie i filmy.
Zajęcia dla studiów I stopnia.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
K_W04 Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
K_K08 docenia bogactwo kultury
K_K09 do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani na podstawie:
a) Regularnej aktywności w dyskusjach podczas zajęć
b) Przygotowanych w domu referatów bądź krótkich prac pisemnych
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
Augustyn, Wyznania, przeł. Z. Kubiak, Znak, Kraków, 2003.
Beton, Alain de, Jak Proust może zmienić twoje życie, przeł. A. Sadkowski, Czuły Barbarzyńca, 1998.
Beistegui, Miguel de, Proust as Philosopher: The Art of Metaphor, Routledge, 2012.
Deleuze, Gilles, Proust i znaki, przeł. M.P. Markowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 1999.
Didi-Huberman, Georges, Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki, przeł. B. Brzeicka, słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2011.
Girard, Rene, Kłamstwo romantyczne i prawda powieściowa, przeł. K. Kot, Wydawnictwo KR, 2001.
Jarmuszkiewicz, Anna, Nawigowani Proustem, „Teksty Drugie” 2014, 4, s. 258–277.
Man, Paul de, Alegorie czytania. Język figuralny u Rousseau, Nietzschego, Rilkego i Prousta, przeł. A. Przybysławski, Universitas, Kraków, 2004.
Michalski, Krzysztof, Czas, świadomość, rzeka czasu, Twórczość" nr 7 (1981).
Poprzęcka, Maria, Zda mi się, że widzę, „Dwutygodnik”,https://www.dwutygodnik.com/artykul/40-na-okozda-mi-sie-ze-widze….html
Proust, Marcel, Czas odnaleziony.
Proust, Marcel, Pamięć i intelekt, przeł. M.P. Markowski, Literatura na Świecie, nr 01-02/1998 s. 58-63.
Proust, Marcel, Przeciwko Sainte-Beuve'owi, przeł. A. Dwulit, Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, Kraków, 2015.
Proust, Marcel, Uwięziona.
Proust, Marcel, W stronę Swanna
Rorty, Richard, Wybawienie od egotyzmu: James i Proust jako ćwiczenie duchowe, przeł. A. Żychliński, Teksty Drugie 2006, 1-2, s. 181-204.
Schollenberger, Piotr, Kawałek żółtej ściany, czyli nieznana jakość świata, „Praktyki Czytania”, sierpień. 2020.
Setina, Emily, Proust’s Darkroom, MLN, Vol. 131, s. 1080–1112.
Teatr Malabar Hotel - Marcin Bartnikowski i Marcin Bikowski, Marcel Proust o młodości, Marcel Proust o starości, video, czytanie performatywne, „Praktyki Czytania”, sierpień 2020.
Thiel-Jańczuk, Katarzyna, Proust i zmiana. O konwersyjnych aspektach biografii pisarza, „Wielogłos” 2021, 2 (48), s. 41–60
Yacavone, Kathrin, Reading through Photography: Roland Barthe’s Last Seminar “Proust et la photorgaphie”, w: “French Forum”, Winter 2009, Vol. 34. No. 1, s. 97–112
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: