Ogrody zoologiczne - współczesna Arka Noego czy więzienie dla zwierząt? 3700-AL-OZ-QPR
Interdyscyplinarny charakter współczesnego zoo oraz możliwości jakie ogrody zoologiczne dają naukowcom, nauczycielom i przyrodnikom przy krzewieniu postaw ekologicznych to nowy obszar działań dla ochrony dziedzictwa przyrodniczego, ale również do stworzenia interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych do analizy zjawisk kultury. Znaczenie zoo dla ochrony światowego dziedzictwa przyrodniczego wydaje się wzrastać z roku na rok. IUCN, Konwencja Waszyngtońska, Czerwone Księgi Zwierząt, księgi hodowlane i przeciwdziałanie utracie bioróżnorodności oraz ekstynkcji zwierząt stają się pojęciami związanymi z nowoczesnym ogrodem zoologicznym i kładą kres praktyce zwierzyńca. Pojęcie dobrostanu oznacza poszanowanie i usankcjonowanie różnorodności potrzeb biologicznych zwierząt. Analiza w/w zagadnień ma pomóc odpowiedzieć na pytania: czy ogród zoologiczny jest w stanie spełnić rolę utrzymania puli genowej, uczestniczyć w reintrodukcji gatunków? Czy możemy odpowiadać jednoznacznie na nasuwające się pytania szczegółowe- np. o karmienie drapieżników mięsem oraz różnice pomiędzy zoo a cyrkiem (tresura a trening medyczny)? Czy zoo to remedium na szczególne problemy z ochroną zwierząt w niewoli: status sanktuarium i azylu (ze szczególnym odniesieniem do polskiego postrzegania terminu „sanktuarium” i konsekwencji społecznych), lwie farmy, pseudowolontariat, wycieczki na słoniach- ciemne strony zniewolenia zwierząt a rola zoo. Zoo oznacza również miejsce szczególnej współpracy z nauką- in vitro u nosorożca białego, biobanki gamet, inżynieria genetyczna, księgi hodowlane. Żywe lekcje biologii i edukacja przyrodnicza na wszystkich poziomach- możliwość zrealizowania autorskich działań dla ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Znajomość terminologii związanych z biologią zoo i rolą zoo w kulturze K_W03
Umiejętność selekcji źródeł popularnonaukowych, stereotypów w mediach dot. niewoli zwierząt i cyrków K_U01
Sformułowanie problemu badawczego w projekcie edukacji przyrodniczej stworzonym w oparciu o zasoby zoo K_U04
Gotowość do podjęcia właściwych działań do ochrony dziedzictwa przyrodniczego w oparciu o zasoby zoo K_K06
Gotowość do poznania nowych metod badawczych związanych z biologią zoo, oceną dobrostanu zwierząt oraz inżynierią behawioralną K_K03
Podjęcie działań zmierzających do ochrony przyrody w postaci projektów ochrony ex situ i in situ K_K09
Kryteria oceniania
Dopuszczalne dwie nieobecności, obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach terenowych
Zaliczenie, przygotowanie projektu edukacyjnego w oparciu o zasoby zoo
Literatura
https://www.google.pl/books/edition/Zoo_and_Aquarium_History/NkZ1EAAAQBAJ?hl=pl&gbpv=1&dq=zoos+scientific+articles+scholar+google&pg=PT13&printsec=frontcover
https://www.google.pl/books/edition/Increasing_Legal_Rights_for_Zoo_Animals/mWWNDgAAQBAJ?hl=pl&gbpv=1&dq=zoos+scientific+papers+scholar+google&pg=PR21&printsec=frontcover
https://research.library.fordham.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1035&context=environ_theses
https://www.google.pl/books/edition/Guidance_for_the_Description_of_Animal_R/xPvrTMQx2oMC?hl=pl&gbpv=1&dq=zoo+scientific+articles&printsec=frontcover
https://www.google.pl/books/edition/Science_and_Conservation_of_Wildlife_Pop/h_k6MQAACAAJ?hl=pl
N. Davis et al. (2005). Evidence that zoo visitors influence HPA activity in spider monkeys (Ateles geoffroyii rufiventris) Appl. Anim. Behav. Sci.
G.R. Hosey (2005). How does the zoo environment affect the behaviour of captive primates? Appl. Anim. Behav. Sci.
S. Tofield et al .(2003). Zoos as a source of free choice learning. Res. Sci. Technol. Educ.
The Ark and Beyond: The Evolution of Zoo and Aquarium Conservation. Edited by Ben A. Minteer, Jane Maienschein, and James P. Collins, A Flack – 2019.
Conservation without nature: the trouble with in situ versus ex situ conservation. In Braverman - Geoforum, 2014 – Elsevie.
Genome resource banking for wildlife research, management, and conservation.
DE Wildt - ILAR journal, 2000.
Animals and imperialism: recent historiographical trends. A Skabelund - History Compass, 2013 - Wiley Online Library.
A Guide for Successful Research Collaborations between Zoos and Universities. AK Schulz, C Shriver, C Aubuchon… - Integrative and …, 2022
https://books.google.pl/books?hl=pl&lr=&id=ou9iUDSnaDcC&oi=fnd&pg=PP1&dq=modern+zoos+scientific+articles+scholarship&ots=ww1i5yN3ZX&sig=7MeK_HQc-GDbgt1nMieNVFLas9I&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: