Ontologia rzeczywistości a wartości kulturowe na Wschodzie: Szamanizm, Taoizm, Buddyzm 3700-AL-OR-24-qKR
Celem seminarium jest próba opisu kultur Azji Centralnej oraz Dalekiego Wschodu według swoistego dla każdej z nich wymiaru kulturowego oraz wzajemnego ich porównania. Szamanizm, Taoizm oraz buddyzm stanowią perspektywę do refleksji porównawczej. W dyskusjach nad tekstami pochodzącymi z różnych system kulturowych próbujemy ustalić relacje kategorii rzeczywistości z innymi kategoriami kultury, specyfikę każdej z kultur, co w końcu przybliża nam świat człowieka w kulturach azjatyckich. Program zajęć składa się z 4 rozdziałów:
a. Zagadnienia metodologiczne;
b. Kategoria Rzeczywistości w obrazie świata szamanizmu Azji Centralnej i Północnej;
c. Kategoria Rzeczywistości w taoistycznym obrazie świata;
d. Kategoria Rzeczywistości w obrazie świata buddyzmu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Program przyczyni się do:
1. przezwyciężenia problemów adaptacyjnych studentów-obcokrajowców na uniwersytecie, K_K02, K_K05
2. wytworzenia wspólnoty naukowej zajmującej się zagadnieniami pogranicza cywilizacyjnego,K_W04, K_W06
3. wykreowania takiej przestrzeni społeczno-dydaktycznej, w której możliwy byłby dialog cywilizacji dzięki przekroczeniu granic geograficznych, instytucjonalnych i psychofizycznych, K_K02, K_K05
4. stworzenia innowacyjnych technik nauczania w oparciu o podejście komparatystyczne, wielokulturowe z wykorzystaniem narzędzi komunikacji internetowej, K_U03
5. przygotowania innowacyjnej techniki nauczania uwzględniającej międzycywilizacyjne filtry/konteksty DCL.
Uczestnicy zyskują elementy wiedzy o różnych kręgach kulturowych, orientują się w ich podbudowie religijnej i ideologicznej. Studenci nabywają kompetencje poznawcze oraz funkcjonalne w zakresie dostosowania odpowiedniej metodologii porównawczej do przedmiotu badania. Studenci nabywają umiejętność rozpoznania metod badawczych stosowanych przy opisach różnorodnych kultur i form społecznych z ich instytucjami, wartościami i wzorami zachowań. Studenci nabierają aktywnej postawy wobec wezwań rzeczywistości transcywilizacyjnej.
K_W04, K_W06, K_W07, K_U02, K_U03, K_K02, K_K05
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu:
Absolwent zna i rozumie:
- Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01)
- Zna podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W02)
- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i transcywilizacyjnych (K_W04)
- zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych.
Absolwent potrafi:
- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno- kulturowym (K_U02)
- przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców (K_U07,K_U09, K_U10)
Absolwent jest gotów do:
- zrozumienia odpowiedzialności za zachowanie i rozwijanie kultury, inicjuje działania uwzględniające potrzeby środowiska społecznego w sposób kreatywny (K_K06, K_K08)
- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych. Potrafi podejmować wiodącą rolę w zespole (K_K07, K_K10)
Kryteria oceniania
Metody oceny oparte na kryterium punktacji. Ocena referatów, aktywności (idee, argumentacja) i obecności studentów na zajęciach. Kryteria oceniania przewidują dwa aspekty:
I ASPEKT to przyswojenie wiedzy, punktowane przez system ocen.
II ASPEKT to praktyczne stosowanie wiedzy przez wchodzenie w relacje wielokulturowe i tworzenie więzi z innymi uczestnikami programu. Punktowane będą umiejętności wyróżniane na czterech płaszczyznach:
• zarządzanie wiedzą przyswojoną w procesie dydaktycznym; twórcze podejście do problemu
• komunikacja transcywilizacyjna
• organizacja wiedzy i grupy
• umiejętności związane z koordynacją psychofizycznych funkcji organizmu człowieka.
liczba nieobecności dopuszczalnej - 6
Zaliczenie na ocenę w trybie rozmowy ustnej
Literatura
Berger Peter Ludwig, Luckmann Thomas, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa, 1983.
Diamentowa sutra, przekł. z oryg. tybet. Marek Mejor. Szczecin, 2004; lub przekład W. Fenrycha: http://homepages.tesco.net/~m_w_fenrych/vajracchedika/index.htm
Eliade M., Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, Warszawa, 1994.
Granet Marcel, Cywilizacja chińska,Wyd. 2, Warszawa, 1995.
Kastaneda K., Podróż do Ixtlan : nauki don Juana Dom Wydawniczy "Rebis", 1999.
Laozi. Księga dao i de z komentarzami Wang Bi, tł.A.I.Wójcik, Kraków, 2006.
Mejor M., Buddyzm, Warszawa, 1980.
Tybetańska Księga Umarłych, przeł. [z jęz. tybet.] i oprac. I. Kania, Kraków, 1991.
Suzuki D., Wprowadzenie do buddyzmu zen, Poznań,2004.
Whorf B. Lee, Język, myśl i rzeczywistość, przeł. T. Hołówka, Warszawa, 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: