Opowiadanie, obcość i roboty. Niektóre z najważniejszych opowiadań science-fiction 3700-AL-OOR-qHT
Fantastyka wywodzi się z tekstu, a tekst fantastyczny z reguły zaczyna się opowiadaniem. To zaczyn, na którym później autor - lub ktoś inny - buduje coś więcej. Ale właśnie tam, w krótkiej formie wydarza się ten pierwszy moment: naszkicowania pomysłu na nową rzeczywistość i narodziny zainteresowania odbiorcy.
Po krótkim wstępie metodą zajęć będzie wspólną lektura przynajmniej 14 sławnych (i nagradzanych) opowiadań SF, głownie amerykańskich i polskich autorów. Wędrówkę rozpoczniemy od Henry'ego Kuttnera i zakończymy na Tedzie Chiangu.
Każde główne opowiadanie dostanie też jedno kontekstowe, zwykle tego samego autora. Jednak skupiać się będziemy nie tyle na całej twórczości danego pisarza, na wątkach biograficznych czy na recepcji, ale na samym tekście.
Zastanowimy się nad powstawaniem i użyciem fantastycznych tropów fabularnych, nad konstruowaniem tekstowym rzeczywistości fantastycznej, słowem nad tym, jak fantastyka powstaje w tekście twórcy i w wyobraźni odbiorcy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (historia, literaturoznawstwo) - K_W01
Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literackich w kontekście historycznym i społecznym - K_W05
dokonywać analizy tekstów literackich i (popularno)naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich - K_U02
rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności oraz umieszczać je we właściwym kontekście - K_U04
ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań - K_K04
docenia bogactwo kultury - K_K08
Kryteria oceniania
Student ma się wykazać znajomością materiału prezentowanego na zajęciach oraz wspólnie omawianych lektur.
Praca pisemna na ustalony temat
Literatura
Wstęp i metodologie
James Gunn, Droga do science-fiction (tomy II, III i IV), Warszawa 1985.
Dominika Oramus, Stacja kontroli chaosu, Warszawa 2004.
Tekstowe światy fantastyki, Mariusz Leś i i. (red.), Białystok 2017.
Stanisław Krawczyk, Gusta i prestiż, Warszawa 2022.
Kanon tekstów autorów, takich jak: H. Kuttner, I. Asimov, R. Bradbury, U. LeGuin, Ph.K. Dick, S. Lem, J. Zajdel, M. Huberath, J. Dukaj, M.L. Kossakowska, T. Chiang, L. Cixin, Ch.J. Anders, A. Reynolds.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: