- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Nie tylko Szekspir 3700-AL-NTSZ-OG
Angielski dramat wczesno-nowożytny to nie tylko William Szekspir. I choć twórczość autora Hamleta stanowić będzie punkt odniesienia dla wielu zagadnień poruszanych na zajęciach, głównym celem kursu jest analiza tekstów dramatopisarzy współczesnych Szekspirowi; tych pokolenie starszych, z których doświadczeń czerpał, tych, z którymi współpracował lub współzawodniczył, oraz tych z młodszego pokolenia, dla których był mentorem lub inspiracją. Na liście lektur znajdą się sztuki Thomasa Kyda, Christophera Marlowe’a, Bena Jonsona, Johna Webstera, Johna Marstona, Thomasa Middletona, Johna Forda. Analizie tekstów towarzyszyć będzie analiza kontekstu oraz elementy wykładu na temat historii londyńskich teatrów, ich typów i zasad funkcjonowania, elżbietańskich konwencji teatralnych, procesu tworzenia tekstów dramatycznych, współautorstwa sztuk, popularnych gatunków, sztuki aktorskiej, popularności dziecięcych grup aktorskich, przygotowania spektaklu, relacji z publicznością, mecenatu, reperkusji politycznych, krytyki purytańskiej, problemów z cenzurą, a także przemian politycznych i kulturowych zachodzących w elżbietańskiej i jakobińskiej Anglii. Jednocześnie poszukiwać będziemy podobieństw, różnic i związków pomiędzy omawianymi tekstami i sztukami Szekspira. Ważnym elementem dyskusji będzie również recepcja szesnasto- i siedemnastowiecznych dramatów oraz ich współczesne adaptacje brytyjskie i polskie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent
• zna terminologię, fakty i zjawiska związane z dramatem i teatrem angielskim w XVI i XVII wieku oraz rozumie rolę nauk humanistycznych w kulturze (K_W01)
• zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury ze szczególnym uwzględnieniem twórczości szesnasto- i siedemnastowiecznych dramatopisarzy angielskich, źródeł opisujących funkcjonowanie teatrów elżbietańskich, współczesnych adaptacji teatralnych i filmowych dramatów renesansowych (K_W05)
Umiejętności
Absolwent
• potrafi dokonywać analizy dzieł literackich (szczególnie tekstów dramatycznych) oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U01)
• potrafi sformułować problem badawczy wychodząc od znajomości zjawisk zachodzących w literaturze i kulturze angielskiej XVI i XVII wieku (K_U03)
• przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim (K_U07)
Kompetencje społeczne
Absolwent
• jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K_K03)
• ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych:
20% aktywność w czasie zajęć
40%jedna wypowiedź pisemna w trakcie semestru (1000-1500 słów)
40% kolokwium na koniec semestru (między innymi dyskusja na temat pracy semestralnej)
Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze
Zaliczenie na ocenę. Praca semestralna i kolokwium po zakończeniu zajęć w czasie letniej sesji egzaminacyjnej. Zaliczenie poprawkowe najpóźniej do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej semestru zimowego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: