Narodziny sfery politycznej. Klasyczne i współczesne teorie polityki 3700-AL-NSP-QSP
Współcześnie myślenie o tym, czym jest polityka wyznaczają dwie perspektywy.
Po pierwsze, możemy rozumieć polityczność jako sferę agonalną, z dominującym znaczeniem walki, współzawodnictwa, agresji przy samodzielnym decydowaniu o jej przebiegu oraz celach. Ta perspektywa została teoretycznie rozwinięta przez dwudziestowiecznych myślicieli jak Carl Schmitt czy Leo Strauss.
Druga perspektywa z jakiej możemy rozumieć sferę polityczną ma charakter demokratyczny. Polityka jest wtedy ściśle związana z pluralizmem, szerokim uczestnictwem w życiu zbiorowym oraz zdolnością przekonywania innych do swoich racji poprzez uczestnictwo w otwartej debacie publicznej za pomocą racjonalnych argumentów. Takie podejście do polityczności było analizowane między innymi przez Hannah Arendt czy Bernarda Cricka. Tradycja demokratyczna sięga korzeniami do teoretycznych rozważań Arystotelesa i jego koncepcji państwa rozumianego jako „polis”.
Osobną kwestią jest samodzielność sfery politycznej wobec religii. W zrozumieniu takiej perspektywy polityczności pomoże nam analiza biblijnych ksiąg Samuela i rozważania o myśli Niccolo Machiavellego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze.
K_W05 zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury.
K_W06 zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej.
K_U01 umie selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych.
K_U03 umie sformułować problem badawczy.
K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności.
K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim.
K_U10 umie przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców.
K_K01 jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie.
K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań.
K_K08 docenia bogactwo kultury.
K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej.
K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest:
a. obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze)
b. dopuszczalna jest większa liczba nieobecności, jeżeli jest to związane z przewlekłą chorobą (usprawiedliwioną zgodnie z regulaminem studiów), lub innymi dobrze uzasadnionymi okolicznościami. Każda nieobecność ponad 2 dozwolone w semestrze musi być zaliczona notatką z lektur obowiązujących na opuszczonych zajęciach. Dopuszczalne są maksymalnie 4 nieobecności w semestrze.
c. przygotowanie do zajęć (znajomość literatury obowiązującej na zajęciach).
d. aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, sposób argumentacji)
e. przygotowanie jednej pracy pisemnej na 10000 – 15000 znaków).
Kryteria oceny prac pisemnych:
- związek wypowiedzi z tematem, umiejętność formułowania problemu,
- umiejętność posługiwania się stylem akademickim,
- samodzielność i wnikliwość interpretacji,
- sposób wykorzystania stanu badań,
- kompozycja (celowość, logika, przejrzystość),
- styl, poprawność językowa, ortografia i interpunkcja,
- objętość (prace dłuższe niż 15000 znaków nie będą sprawdzane).
- umiejętność sporządzania przypisów i bibliografii.
Metody oceny pracy studenta:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- praca pisemna pod kątem odpowiedzi na postawiony problem badawczy i akademicki wymiar ujęcia
Literatura
Carl Schmitt (różne); Leo Strauss (różne); Hannah Arendt (różne); Thomas Mann, Czarodziejska Góra; Isaiah Berlin, (różne); William Shakespeare, Richard III; Machiavelli, Książę; Platon, Państwo; Arystoteles, Polityka; Tukidydes, Wojna Peloponeska; Biblia, Księgi Samuela.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: