- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Niemiecki romantyzm: czarny, fantastyczny, mistyczny 3700-AL-NR-OG
Przedmiotem zainteresowania będą nurty mistycznego (Hölderlin, Novalis, Tieck,) i tzw. czarnego (gotyckiego, fantastycznego) romantyzmu w obrębie literatury niemieckiej (E. T. A. Hoffmann) oraz równie fascynujące zjawiska „mieszane” (realistyczno-fantastyczno-mistycznym), jakim są utwory H. von Kleista. Tradycja niemieckiego romantyzmu jest niezwykle ważna dla rozwoju romantyzmu polskiego oraz modernizmu europejskiego, a w kulturze (również popularnej) pozostała żywa do dziś.
Konwersatorium poświęcone będzie problematyce antropologicznej (wizja człowieka, jego boskości, zapowiedzi sztucznej inteligencji, futurystyczne intuicje dotyczące stosunku ducha, materii, i świadomości zgodne z teorią kwantową, stosunek człowieka i natury-przyrody, fantazji i rzeczywistości). Godna uwagi jest refleksja o roli sztuki oraz teorie literackie np. fantastycznego realizmu E. T.A. Hoffmanna i H. von Kleista. Omówimy stosunek romantyków do średniowiecza z jednej, a rewolucji francuskiej z drugiej strony. Analizować będziemy formy krótkie: nowele, baśnie, fragmenty filozoficzne, elegię.
Wyzwania kierunkowe:
Zwierzęta i środowisko: - człowiek między biologią a kulturą
Historie – dyskursy – tożsamości: - tożsamość indywidualna i zbiorowa
- kultura literacka
Demos i polis: jednostka a zbiorowość
Mądrość i filozofia: - filozofia i psychologia wobec wyzwań współczesności
- problematyka etyczna w tekstach kultury.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
1. W zakresie wiedzy student:
- Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05)
2. W zakresie umiejętności potrafi:
- dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materia łów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02)
- Skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury (K_U03)
- przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby od biorców (K_U11)
3. W zakresie kompetencji społecznych:
- przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych (K_K07)
Kryteria oceniania
Dopuszczalne dwie nieobecności.
Ocena ciągła. Ocenie podlega przygotowanie do zajęć (znajomość tekstu) merytoryczna aktywność w dyskusji.
Ustne. Przedstawienie jednej, wybranej lektury z zaproponowanej przez Prowadzącą listy w formie referatu na zajęciach
Literatura
Wstęp, w: Niemiecka nowela romantyczna, oprac. Gerard Koziełek, Wrocław 1975.
Jerzy Prokopiuk, Wstęp, w: Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna. Studia. Fragmenty, Warszawa 1984.
Leszek Libera, Wstęp, w: Blondyn Eckbert, Góra Run, Białystok 2022.
L. Libera, Ludwig Tieck zwany królem romantyzmu, Białystok 2021.
Marek Jaroszewski, Życie i twórczość E. T. A. Hoffmanna 1776-1822, Gdańsk 2006.
Peter Lachmann, „Ich bin ein Spieler, der das Letzte auf eine Hoffnung wagt“! E. T. A. Hoffmann in Warschau 1804-1807, Würzburg 2021.
Karol Sauerland, Goethes, Schillers, Schlegels und Novalis' Reaktionen auf die neuen politischen, konstitutionellen und sozialphilosophischen Fragen die französische Revolution aufwarf , Amsterdam 1988.
Karol Sauerland, Średniowiecze w oczach romantyków niemieckich (Wackenroder, Novalis, Tieck i Arnim), Wrocław 1967.
Emil Petzold, Hölderlins Brot und Wein: Ein exegetischer Versuch. Neudruck ([der Ausg.] Sambor, Schwarz u. Trojan, 1896.
G. H. von Schubert, Nocna strona przyrodoznawstwa, przeł. K. Krzemień-Ojak, Białystok 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: