Nasze mityczne dzieciństwo: Współcześni Argonauci 3700-AL-NMDWA-qKR
Zajęcia związane są z realizacją pierwszego w Polsce grantu ERC (Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych) Proof of Concept (https://www.uw.edu.pl/pierwszy-erc-proof-of-concept-grant-w-polskiej-humanistyce/). Studentki i Studenci będą uczestniczyli w testowaniu interdyscyplinarnego programu edukacyjnego z elementami Role-Playing Game „The Modern Argonauts”. Wcielą się we Współczesnych Argonautów. Będą poznawali wybrane mity oraz ich recepcję od starożytności po XXI wiek ze szczególnym uwzględnieniem tekstów kultury skierowanych do młodych odbiorców. Poznają m.in. najsłynniejsze smoki greckiej mitologii. Dowiedzą się, co wspólnego ma Prometeusz z ojcem bomby atomowej. Spróbują odkryć sekret pieśni Syren. Zdobytą wiedzę wykorzystają też w zadaniach artystycznych i popularyzatorskich.
Wydział „Artes Liberales” to wyjątkowe miejsce, gdzie badacze i studenci mogą współpracować przy projektach naukowych, tworząc Wspólnotę. Od roku 2012/2013 doświadczamy jej w trakcie realizacji międzynarodowego, interdyscyplinarnego programu badawczego Our Mythical Childhood – kolejno: w ramach grantu Harvard University Loeb Classical Library Foundation (publikacja z udziałem studentów: www.al.uw.edu.pl/omc_catalogue), w ramach Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives (http://mythicalbeasts.obta.al.uw.edu.pl/) oraz w ramach ERC Consolidator Grant (http://omc.obta.al.uw.edu.pl/). W trakcie zajęć Studentki i Studenci będą mieli możliwość zgłębiania zagadnień związanych z tematyką programu, a zwłaszcza z metodami Classical Reception Studies oraz badaniami literatury dziecięcej i młodzieżowej. Jako że w programie Our Mythical Childhood uczestniczą uczeni z różnych regionów świata (od Ameryki Północnej, przez Europę, Afrykę, po Australię), Studentki i Studenci będą mieli możliwość poznawania różnorodnego dziedzictwa kulturowego i praktycznej nauki współpracy międzykulturowej w duchu wzajemnego zrozumienia i szacunku.
Dodatkowe możliwości – w zależności od chęci i potrzeb grupy zajęciowej: Studentki i Studenci będą mogli uczestniczyć w wydarzeniach naukowych i popularyzatorskich odbywających się w ramach projektu. Jest to szansa na konsultacje ze specjalistami, rozwój naukowy i nawiązywanie ciekawych kontaktów naukowych w Polsce i za granicą, a także zdobywanie doświadczeń organizacyjnych i ćwiczenie zdolności językowych oraz kompetencji społecznych, np. Studentki i Studenci mogą uczestniczyć w realizacji cyklu minifilmów „45 Sekund Recepcji” (http://omc.obta.al.uw.edu.pl/45-reception) lub w przygotowywaniu postów na bloga projektu (https://ourmythicalchildhoodblog.wordpress.com/).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium Student/ka zdobywa następujące efekty kształcenia:
Wiedza:
• zna najważniejszą terminologię i rozumie mechanizmy recepcji tekstów starożytnych (K_W01);
• zna teksty kultury odnoszące się do mitów antycznych analizowanych w trakcie zajęć (K_W01);
• ma wiedzę na temat bieżących wydarzeń kulturalnych, odnoszących się do recepcji antyku, w Polsce i na świecie, zna współczesnych twórców i zjawiska kulturowe (K_W01);
• zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05);
• ma znajomość interdyscyplinarnych metod interpretacji tekstów kultury czerpiących z tradycji antycznej (K_W07);
• zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego (K_W09).
Umiejętności:
• potrafi przeprowadzać efektywne kwerendy, wykorzystując różne źródła, i potrafi weryfikować ich wiarygodność (K_U01);
• potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe badaniom nad recepcją antyku do analizy dzieł sztuki i tekstów naukowych na tematy związane z kulturą antyczną (K_U02);
• wyjaśnia związki między charakterem recepcji antyku a przemianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, które zachodzą w poszczególnych epokach i regionach (K_U03);
• potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu sformułowania problemu badawczego związanego z recepcją antyku (K_U04);
• aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi przy tym odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy (K_U06);
• potrafi przygotować prezentację ustną na temat recepcji antyku z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorców – w języku polskim i angielskim (K_U07 i K_U10);
• potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w językach polskim i angielskim (K_U10);
• potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej (K_U13);
• potrafi korzystać z najważniejszych cyfrowych narzędzi wyszukiwawczych i baz danych (K_U14).
Kompetencje społeczne:
• rozumie potrzebę konsultowania się ze specjalistami i kształcenia się przez całe życie (K_K01);
• rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i kontynuowania edukacji na studiach II i III stopnia (K_K01);
• rozumie potrzebę i jest gotów do podejmowania pracy zespołowej, w tym w grupie interdyscyplinarnej (K_K02);
• ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy (K_K03);
• szanuje poglądy innych osób i ich różne doświadczenia kulturowe, także realizując pracę zespołową (K_K07);
• uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych (K_K07);
• rozumie konieczność kierowania i dostosowywania popularyzacji kultury antycznej do różnych kręgów odbiorców i publiczności (K_K04, K_K09);
• ma świadomość znaczenia dziedzictwa przeszłości w kulturze współczesnej (K_K08);
• ma poczucie odpowiedzialności za przechowanie i popularyzację dziedzictwa antyku z należytą starannością, unikając powierzchowności, błędów i uproszczeń (K_K06) oraz szanując własność intelektualną (K_K11).
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40%;
prace pisemne – 40%;
prezentacje – 20%.
W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze – ponadwymiarowe, dopuszczalne w ramach studiów, należy zaliczyć indywidualnie: przygotować dodatkową pracę pisemną lub prezentację).
Zaliczenie na ocenę.
Prace pisemne obejmują:
1. Dwa „response papers” – po dowolnych zajęciach i na dowolny temat poruszony w trakcie zajęć (ok. 2 str. każdy);
2. Post (ok. 1 str.) potencjalnie na bloga Our Mythical Childhood (https://ourmythicalchildhoodblog.wordpress.com) na wybrany temat związany z recepcją mitologii oraz kulturą dziecięcą i młodzieżową;
3. Teksty (ok. 5 str.) związane z realizacją wybranych zadań w ramach projektu „The Modern Argonauts”.
Literatura
1. Teksty źródłowe oraz fragmenty opracowań będą dostarczane grupie mailowo/udostępniane w czytelni Wydziału.
2. Przykładowe opracowania (nieobowiązkowe):
• Davidson Reid, Jane; Rohmann, Chris, Classical Mythology in the Arts, 1300-1900s, voll. I–II, Oxford–New York, NY: Oxford University Press, 1993;
• Grimal, Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, polska red. nauk. Jerzy Łanowski, Wrocław et al.: Ossolineum, 1990;
• Hardwick, Lorna, Reception Studies, Cambridge: Cambridge University Press, 2003;
• Hunt, Peter, ed., International Companion Encyclopedia of Children’s Literature, London–New York: Routledge, 1996;
• Moog-Grünewald, Maria, ed., The Reception of Myth and Mythology, Brill’s New Pauly, Supplements 4, Leiden–Boston: Brill, 2010 (transl. D. Smart, orig. in German 2007);
• Morford, Mark P. O., Lenardon, Robert J., Classical Mythology, Oxford–New York: Oxford University Press, 2003;
• Nodelman, Perry, The Hidden Adult: Defining Children’s Literature, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2008;
• Woodard, Roger D., ed., The Cambridge Companion to Greek Mythology, Cambridge–New York: Cambridge University Press, 2007.
Uwagi
W cyklu 2024:
W trakcie seminarium będziemy okazjonalnie łączyć się ze współpracownikami za granicą bądź będziemy gościć zagranicznych współpracowników na zajęciach w trakcie ich pobytów na Wydziale – w takich przypadkach zajęcia będą odbywały się w języku angielskim. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: