Nacjonalizm francuski XIX/XX wieku i jego współczesne echa 3700-AL-NF-qDP
Konwersatorium ma za zadanie analizę zjawisk i procesów prowadzących do krystalizacji nurtu nacjonalistycznego na przykładzie Francji XIX/XX wieku oraz konsekwencji społecznych i politycznych z nich wynikających. Stosowane metody: lektura i analiza teksów prasowych, esejów, filmu, karykatur z epoki oraz porównywanie ich ze współczesnymi środkami wyrazu nacjonal-populizmu (język prasy, polityków, memy). Przed zajęciami studenci otrzymają pocztą e-mail odpowiednie materiały. Materiały owe będą dotyczyć:
- antydreyfusizmu przed Dreyfusem,
- sprawy Dreyfusa,
- roli prasy w ugruntowywaniu postaw nacjonalistycznych,
- języka stygmatyzacji i wykluczenia, mechanizmów zbiorowej manipulacji i kreowania figury wroga,
- postawy intelektualistów, artystów, pisarzy wobec wzmożenia nacjonalistycznego,
- zaangażowaniu Kościoła katolickiego po stronie nacjonalizmu ekskluzywnego,
- reżimu kolaboracyjnego Vichy,
- replikowania się nacjonalistycznych metod i schematów we współczesnej Francji i innych krajach, w tym w Polsce oraz konsekwencji społecznych i politycznych,
Oprócz wiedzy historycznej związanej w omawianymi epokami, student zapozna się także z elementami języka wykluczenia i nienawiści oraz mechanizmami zawłaszczania języka w celu instrumentalizowania opinii publicznej, co jest szczególnie istotnie w dobie fake-newsów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
Zna podstawową terminologię analizy dyskursu propagandowego (odpowiada K_W01)
Zna podstawowe pojęcia z zakresu analizy źródeł (tekstowych i wizualnych) (odpowiada K_W05)
Zna podstawowe zasady prezentacji ustnej i redagowania pracy pisemnej (odpowiada K_W08)
W zakresie umiejętności student potrafi:
Dokonywać analizy materiałów propagandowych za pomocą adekwatnych narzędzi (odpowiada K_U02)
Przygotować opartą na źródłach pracę pisemną uwzględniającą wymogi stawiane pracom akademicki (odpowiada K_U07)
Przygotować krótkie wystąpienie ustne według ustalonych reguł (odpowiada K_U10)
W zakresie kompetencji społecznych student:
Podejmuje pracę zespołową w ramach tworzonych ad hoc grup (odpowiada K_K02)
Docenia wartość różnorodnych metod badawczych, zwłaszcza konfrontujących źródła tekstowe i wizualne (odpowiada K_K03)
Jest gotów do zrozumienia francuskiego dziedzictwa politycznego i kulturowego (odpowiada K_K09)
Jest gotów do konfrontowania francuskiego dziedzictwa politycznego z życiem obywatelskim Polski (odpowiada K_K10)
Kryteria oceniania
Na oceną składają się następujące komponenty:
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach
- 2 prace pisemne (po jednej w semestrze)
- Samodzielne (lub grupowe) prezentacje (po jednej w semestrze)
- 2 nieobecności w semestrze
Literatura
1) Arendt Hannah, Sprawa Dreyfusa, Korzenie totalitaryzmu, cz. 1, tł. Daniel Grinberg, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
2) Budzanowska Anna Teresa, „Dreyfurzyści i ich społeczna narracja”, „Horyzonty Wychowania”, nr 17(42), 2018, s. 11-26 [dostęp: 14 kwietnia 2023 roku] <[https://horyzonty.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1471/1488]>.
3) Kaczmarek Anna, „Sprawiedliwość nie jest dla Żydów! – sprawa Dreyfusa: antysemityzm w służbie III Republiki”, Annales Universutatis Mariae Curie‐Skolodowska, nr XXIX(2), 2011, s. 31-43 [dostęp: 14 kwietnia 2023 roku] < http://dlibra.umcs.lublin.pl/Content/21673/czas17868_29_2_2011_3.pdf]>.
4) Tomczak Maria, „Intelektualiści w Europie Zachodniej: od sprawy Dreyfusa do wybuchu II Wojny Światowej”, „Studia Europaea Gnesnensia”, nr 4, 2011, s. 105-124.
5) Kurska Jolanta, Wieczny powrót Dreyfusa, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2022.
6) Adam Wielomski, Nacjonalizm francuski 1886-1940 - geneza, przemiany i istota filozofii politycznej. Warszawa 2007.
7) Paxton Robert, Francja Vichy, Bukowy las, 2011.
8) Klemperer Victor, LTI, notatnik filologa, Aletheia, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: