- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Nasze bycie na Ziemi 3700-AL-NBZ-OG
Przedmiot nie jest całościowym wykładem ekologii. Jest subiektywnym wyborem tematyki ekologicznej, pokazującym trajektorię i skutki ludzkiego bytowania na Ziemi.
Zagadnienia ekologiczne są integralną częścią naszej ludzkiej egzystencji. Ich znajomość jest ważną częścią składową wiedzy i kompetencji, które umożliwiają samodzielny osąd rzeczywistości, w której żyjemy, a w jego następstwie wybór ścieżki własnego rozwoju i zajęcia odpowiadającego aspiracjom młodego człowieka miejsca w społecznej sieci relacji.
Oto przykłady zagadnień:
I. O ekologii
Ewolucja podejścia do środowiska naturalnego – od Gilgamesza, Arystotelesa (ekologia domu), religię hebrajską, chrześcijaństwo (Laudatio Si) aż po Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju UW i „Zielone Artes”.
II. Świat wzrostu. Ekonomia na rozstaju
Dlaczego lubimy wzrost gospodarczy? Czy są i ewentualnie gdzie granice wzrostu? Czy możliwy jest wzrost zrównoważony? Dostępne scenariusze – panikarze kontra ekonomiści?
III. Perspektywa socjologiczna
Zachowania społeczne, które bezpośrednio wpływają i od których zależy stan środowiska naturalnego: normy społeczne, wartości i prawa na kursie kolizyjnym z naturą (od F. Znanieckiego – Socjologiczne podstawy ekologii ludzkiej aż po Z. Baumana – trzy wizje ingerencji w naturę – leśniczego, ogrodnika i myśliwego w Płynnym życiu).
IV. „Ostatnia minuta. Pieszo przez antropocen”
Po przeanalizowaniu sytuacji od strony ekonomicznej i socjologicznej, spojrzenie na krótką historię Ziemi i efekty naszego bycia na niej oczami Tomasza Ulanowskiego.
Każde zagadnienie zilustrowane i przeanalizowane od strony języka stosowanego do opisu rzeczywistości na podstawie wybranych tekstów, w tym reportaży literackich.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy:
zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
zna podstawowe kierunki myśli filozoficznej, społecznej, przyrodniczej
zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
w zakresie umiejętności potrafi:
dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
sformułować problem badawczy
rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim
w zakresie kompetencji:
jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie
ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań
jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach oceniane na bieżąco przez prowadzące,
- ocena eseju zaliczeniowego na jeden z dwóch zaproponowanych tematów.
Waga tych dwóch kryteriów składowych w ocenie końcowej będzie identyczna.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegająca usprawiedliwieniu – 2.
Literatura
Literatura będzie przekazywana bieżąco przed i na zakończenie każdego tematu.
W ramach przygotowania do pierwszych zajęć zalecana lektura:
Gilgamesz. Epos starożytnego Dwurzecza, zrekonstruował, przełożył i wstępem opatrzył. R. Stiller, PIW, Warszawa 1980.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: