- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Muzyka w zarządzanym świecie albo Adorno rozstrojony 3700-AL-MZS-OG
Na seminarium będziemy pytać, czy naszą „głuchą” (i hałaśliwą) epokę cechuje zanik zdolności słuchania i nastrajania ucha/ducha? Czy jesteśmy pierwszymi ludźmi lub pierwszą cywilizacją, w której nie sposób znaleźć źródłowego Stimmung? Czy zatem jesteśmy całkowicie niemuzykalni, a brak Stimmung to brak powołania duchowego w ogóle? Dusza człowieka utraciła swoją muzykę, jak ją jednak odzyskać? Czy Adorno uczy nas cierpliwego odzyskiwania tego utraconego nastrojenia? Czy jedyny nastrój jaki pozostał to nastrój rozstrojenia, który nie zalicza się już do rejestrów muzyki, a jest tylko „zgiełkiem”, „hałasem” lub „szumem”?
1-2. Strawiński (czyli restauracja przyszłości) kontra Schönberg (czyli postęp). Skrajności albo możliwość ekspresji muzycznej w dobie fetyszyzacji materiału dźwiękowego
Literatura: Theodor W. Adorno, Filozofia nowej muzyki. Przeł. Fryderyka Wayda, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1974.
3-4. Wagner nie-do-uratowania. Dziewiętnastowieczna burżuazja w operze albo fantazje, mity i chimery na temat kultury i panowania poprzez kulturę
Literatura: Theodor W. Adorno, In search of Wagner, trans. Rodney Livingstone, London: Verso, 2009.
5-6. Opera na płycie winylowej albo technika zapisu muzycznego i jej konsekwencje
Literatura: Theodor W. Adorno, Wagner’s Relevance for Today, The Form of the Phonograph Record, Opera and the Long-playing Record, The Curves of the Needle, trans. Thomas Y. Levin, [in:] Theodor W. Adorno, Essays on Music, California University Press, 2002.
7-8. Fizjonomia muzyczna artysty: od dziecięcych fascynacji marszami i ludowymi akordami po wrażliwość na rozpad formy muzycznej.
Literatura: Theodor W. Adorno, Mahler: A Musical Physiognomy, trans. Edmund Jephcott, University of Chicago 1992.
9-10. Mistrz najmniejszego ogniwa, albo muzyka relacji połączeń i mediacji.
Literatura: Theodor W. Adorno, Alban Berg: Master of the Smallest Link, trans. Christopher Hailey, Juliane Brand, Cambridge University Press, 1991.
11-12. Notatki o Beethovenie albo dziennik intymny z przesłuchań/ odsłuchań / wysłuchań/ podsłuchań – „doświadczeń” muzyki ducha
Literatura: Theodor W. Adorno, Beethoven: the philosophy of music: fragments and texts, trans. Rolf Tiedemann, Polity Press, 1998.
13-14. Co narodowy socjalizm zrobił ze sztuką albo regresje słyszenia
Literatura: Theodor W. Adorno, What National Socialism Has Done to the Arts, On the Social Situation of Music, On Popular Music, Kitsch, Music in the Background, transl. Thomas Y. Levin, [in:] Theodor W. Adorno, Essays on Music, California University Press, 2002.
15-16. Jazz albo reszta jest hałasem (być może szumem)
Literatura: Theodor W. Adorno, On Jazz, Farewell to Jazz, Difficulties, trans. Thomas Y. Levin, [in:] Theodor W. Adorno, Essays on Music, California University Press, 2002
17-18. Głos Radia albo krytyka muzyki radiowej
Literatura: Theodor W. Adorno, Current of Music. Elements of a Radio Theory, Edited with an Introduction by Robert Hullot-Kentor, Polity Press, 2009.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu:
Wiedza (K_W01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W08)
Student zna, rozumie:
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze
- zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
- stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych
- stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych
- współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury
Umiejętności (K_U01, K_U02, K_U05, K_U08)
Student potrafi:
- samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny
- samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych
- wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury
- potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w
wybranym języku obcym
Kompetencje społeczne (K_K01, K_K02, K_K05, K_K07)
Student jest gotów do:
- kształcenia ustawicznego (lifelong learning)
- dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
- szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych
- ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć / aktywność na zajęciach (ocena ciągła)
Prace cząstkowe
Literatura
Theodor W. Adorno, Filozofia nowej muzyki. Przeł. Fryderyka Wayda, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1974. Theodor W. Adorno, In search of Wagner, trans. Rodney Livingstone, London: Verso, 2009; Theodor W. Adorno, Mahler: A Musical Physiognomy, trans. Edmund Jephcott, University of Chicago 1992: Theodor W. Adorno, Alban Berg: Master of the Smallest Link, trans. Christopher Hailey, Juliane Brand, Cambridge University Press, 1991; Theodor W. Adorno, Beethoven: the philosophy of music: fragments and texts, trans. Rolf Tiedemann, Polity Press, 1998; Theodor W. Adorno, Essays on Music, California University Press, 2002; Theodor W. Adorno, Current of Music. Elements of a Radio Theory, Edited with an Introduction by Robert Hullot-Kentor, Polity Press, 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: