Migracja, wygnanie, uchodźstwo: Teoria, literatura i kultura wizualna 3700-AL-MWU-qDP
Jak myśleć o trwającym „kryzysie migracyjnym” i osobach uchodźczych? Zajęcia te, po pierwsze, dają podstawy teoretyczne ujmowania migracji, uchodźstwa i wygnania. Pozwalają zaznajomić się z klasycznymi tekstami, a także najnowszymi pracami dotyczącymi krytycznych studiów nad uchodźstwem czy krytycznych studiów nad rasą. Po drugie pokazują, w jaki sposób te inspiracje teoretyczne łączą się czy są uzupełniane przez współczesne teksty literackie i kulturę wizualną.
Zajęcia zaznajamiają osoby studiujące z tekstami krytycznymi od lat 40. XX w., ukazując je w szerszym kontekście historycznym i kulturowym amerykańskim i europejski. Omawianiu tekstu Arendt towarzyszy zatem czytanie opowiadania Philipa Rotha o żydowskich uchodźcach w USA z lat 50., dyskusja nad serialem Transatlantyk (2023) o podobnej tematyce, a także lektura późniejszego tekstu Giorgio Agambena, nawiązującego do Arendt. W ten sposób teksty teoretyczne zostają zakorzenione w debatach swoich czasów, a poprzez zestawienie z powiązanymi tematycznie tekstami kultury zyskują wielość znaczeń. W podobny wielokierunkowy sposób zajęcia zagadnienia związane ze współczesną granicą meksykańską w USA, imigracją do USA ze Związku Radzieckiego, imigracją z Azji Południowej, imigracją polską na Wyspach Brytyjskich, a także kryzysem humanitarnym na granicy polsko-białoruskiej. Elementem zajęć będzie zaproszenie na zajęcia gości_ń albo specjalizujących się w danym temacie akademicko, artystycznie lub aktywistycznie.
Zajęcia zaznajamiają z wielością migracyjnych/uchodźczych kontekstów narodowych oraz ukazują znaczenie reprezentacji literackich i wizualnych w kształtowaniu pola myślenia o uchodźstwie, wygnaniu i migracji. Zadaniem zajęć jest także krytyczna analiza tekstów kultury w odniesieniu do tytułowych pojęć i w ten sposób przygotowują osoby studiujące do analizy zjawisk współczesnej kultury. Poprzez przygotowanie i napisanie eseju końcowego wspomagają umiejętności krytycznego myślenia, tworzenia argumentacji, a także rozwoju w pisaniu tekstów akademickich.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć Osoba studiująca
Zna:
-podstawową terminologię kulturoznawczych badań nad migracją i rozumie ich rolę w kulturze K_W01
- podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury dotyczące migracji K_W05
Potrafi:
-rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności dotyczące migracji K_U05
- przygotować pracę pisemną na wyznaczony temat związany migracją uwzględniającą elementarne wymogi stawiane pracom akademickim K_U08
Posiada umiejętność:
-poszanowania dla różnic kulturowych K_K07
- jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim, szczególnie w zakresie związanym z problematyką migracji K_K09
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Wpisy na forum dyskusyjnym online na Kampusie
Esej końcowy
Dopuszczalne są 2 nieobecności
Literatura
Agamben, Giorgio, „My, uchodźcy.” Recykling Idei nr 7 (2005).
Arendt, Hanna. Pisma żydowskie. Warszawa, Kronos, 2015.
Burgett, Bruce, and Glenn Hendler, red. Keywords for American Cultural Studies. New York: NYU Press, 2020.
Cantu, Francisco. Rio Grande. Warszawa: Wielka Litera, 2022.
Dubar-Ortiz, Roxanna, Not a Nation of Immigrants: Settler, Colonialism, White Supremacy, and a History of Erasure and Exclusion. Boston: Beacon Press, 2021.
Kołodziejczyk, Dorota. „W poszukiwaniu migracyjnego pisania: Kosmo- polityka pewnego przypadku literackiego na Wyspach,” Teksty Drugie, nr 3 (2016).
Krasuska, Karolina. Poradzieckie: Najnowsza migracyjna literatura żydowska w Stanach Zjednoczonych. Warszawa: IBL PAN, 2021.
Moshin, Hamid. Drzwi na Zachód. Katowice: Sonia Draga, 2018
Roth, Philip. „Eli fanatyk.” Literatura na Świecie, nr 12 (1982).
Edward W. Said, „Myśli o wygnaniu.” Literatura na Świecie (2008).
Schlund-Vials, Cathy J. "The subjects of 1975: Delineating the necessity of critical refugee studies." MELUS: Multi-Ethnic Literature of the United States 41, nr 3 (2016).
Ulinich, Anya. Petropolis. Warszawa: Albatros, 2007.
Wawryniuk, Agata. Rozmówki polsko-angielskie. Warszawa: Kultura Gniewu, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: