- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Monty Python albo granice komediowego nonsensu 3700-AL-MPGKN-OG
Podczas seminarium chciałbym zastanowić się nad granicami komediowego nonsensu, przyglądając się dokonaniom słynnej grupie komediowej Monty Pythona (Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones i Michael Palin). Czym jest komiczna nowoczesność? Czym jest sens, który staje się w komedii bezsensem? We wstępie do filmu "Monty Python i Święty Graal" autorzy skromnie stwierdzają, iż ich obraz nie należy do arcydzieł tego pokroju co "Siedmiu samurajów", "Iwan Groźny" czy "Siódma pieczęć". Tym niemniej wydaje się, że komedie stworzone przez grupę Monty Pythona stały się kanoniczne. Na czym jednak polega sekret tej grupy aktorów? W jakim sensie wytworzyli oni na wiele lat prototyp „maszyny do wytwarzania humoru”, ale też zawieszenia sensu skrytego w złożach języka? Z czego się śmiejemy, śmiejąc się ze skeczów cyrku Monty Pythona? Czy ten humor wynika z charakterystycznego użycia języka i zawieszenia konwencjonalnej „referencji” słów? Czy też może jest to humor sytuacyjny, opary na serii nieporozumień i gaf? A może ten humor to bardzo wyrafinowane przetworzenie przeszłości literackiej i teatralnej tworzącej kanon kultury Zachodu, z Biblią, legendami arturiańskimi i sztukami Szekspira? Zadając podobne pytania będę starał się odpowedziec na pytanie o wyczerpywanie zasobów sensu językowego i historycznego w :dowcipach” tej cyrkowej grupy.
1-2. Latający cyrk Monty Pythona: wybrane skecze: Brudny widelec, Hiszpańska Inkwizycja, Martwa papuga, Ministerstwo Głupich Kroków, Najzabawniejszy dowcip świata, Taniec z policzkowaniem rybami.
3-4. „A teraz coś z zupełnie innej beczki”: ciągle ta sama bajeczka
5-6. Monty Python i Święty Graal: „Ten, kto jest dzielny i serce ma czyste, może odnaleźć świętego Graala na zamku w Aaaa”. Co? „Na zamku w Aaaa”.
7-8. Żywot Briana albo Front Wyzwolenia Judei.
9-10. Sens życia według Monty Pythona albo Ubezpieczenia Ostateczne
11-12. Monty Python i Święty Graal – Raport plenerowy. Gdzie się kończy ekran?
13-14. Gdzieś w Tunezji, około roku 1979 albo cyrk zagubiony na pustyni
15-16. Żywot Pythona - From Spam to Sperm (Od mielonki do spermy) - Sens „Sensu życia według Monty Pythona” - Sens nakręcenia „Sensu Życia”
17. Pytholandia albo Monty Python prawie żywy i prawie martwy
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie: (K_W01, K_W03, K_W04, K_W06, K_W08)
- miejsce i rolę nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze
- zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
- metody analizy i interpretacji tekstów naukowych
- metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych
- współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury
W zakresie umiejętności student/ka potrafi: (K_U01, K_U02, K_U05, K_U08)
- samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny
- samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych
- wykorzystywać interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury
- samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do: (K_K01, K_K02, K_K05, K_K07)
- kształcenia ustawicznego (lifelong learning)
- dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
- szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych
- ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć / aktywność na zajęciach (ocena ciągła)
Prace cząstkowe
Literatura
Latający Cyrk Monty Pythona – Tylko słowa, tom 1 (odc. 1-23) – wyd. RM; Latający Cyrk Monty Pythona – Tylko słowa, tom 2 (odc. 24-45)- wyd. RM. Gilles Deleuze, Logika sensu. Wydawnictwo Naukowe PWN 2020. And Now for Something Completely Different: Critical Approaches to Monty Python, Kate Egan; Jeffrey Andrew Weinstock, Edinburgh University Press, 2022. Monty Python, Shakespeare and English Renaissance Drama, Darl Larsen, McFarland & Company, Inc., 2010.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: