- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Motyw granicy zwierzęta-ludzie w wybranych tekstach literackich i popularnonaukowych 3700-AL-MGZL-OG
Druga połowa XX wieku, dekady po powstaniu nowoczesnej syntezy ewolucyjnej były okresem intensywnych badań zachowania zwierząt. W tym czasie rozwinięto teoretyczne podstawy ewolucjonizmu, a równolegle z odkrywaniem nowych ważnych mechanizmów, którymi rządzi się przyroda, badacze publikowali bestselerowe książki o naturze. Ich oddziaływanie na masową wyobraźnię sprawiło, że darwinowskie spojrzenie na świat jeszcze głębiej przeniknęło do kultury popularnej i stało się częścią powszechnego wyobrażenia o przyrodzie.
Nowa gałąź przyrodoznawstwa zwana socjobiologią postulowała by stosować analogiczne metody opisu społeczności ludzkich i zwierzęcych, sporządzając dokładne opisy behawioru i pokazanie powiązań między nim a cechami środowiska. Opisano ludzi jako gatunek, który dokonał ostatecznej adaptacji, czyli zyskał zdolność kontrolowania i świadomego zmieniania środowiska, w którym żyje. Socjobiolodzy podkreślali, że ludzie współcześni wciąż podlegają mechanizmom psychicznym i społecznym, które wyewoluowały miliony lat temu. W naszym świecie wciąż działają sankcjonowane przez kulturę jako prawo społeczne prastare odruchy zapobiegające np. kazirodztwu czy przegęszczeniu populacji.
Równolegle, w drugiej połowie 20. wieku badaczki takie jak Jane Goodall i Dian Fossey poświęciły się wieloletnim obserwacjom zachowań najbliższych ewolucyjnie człowiekowi, żyjących dziś jeszcze na wolności małp naczelnych. Bestsellery autorstwa Goodall i Fossey (i książki o nich) uczą czytelników, że poznanie zachowań stadnych i hierarchii społecznej naczelnych pomaga w zrozumieniu zasad rządzących hordami przedludzkimi.
W takim kontekście kulturowym powstawały teksty literackie opisujące różne próby rozgraniczenia zwierząt i ludzi. Wytyczanie i sondowanie takiej granicy – często w drodze prowokacji – jest domeną literatury fantastycznej (G. H. Wells, Pierre Boulle, Angela Carter, Olga Tokarczuk i wielu innych), zaś popularyzatorzy nauki i zainteresowani przyrodoznawstwem kulturoznawcy opisują w tekstach popularnonaukowych jej przesuwanie i redefiniowanie. Podczas zajęć prześledzimy teksty, w których występuje motyw „dzikich” dzieci wychowanych przez zwierzęta, historii alternatywnej, w której to naczelne stworzyły cywilizację techniczną, „uczłowieczania” zwierząt w laboratoriach oraz na poły magicznych przemian w zwierzę. Cofniemy się do początków 20. wieku – epoki fascynacji darwinizmem (lecz także strachu przed „zwierzem” ukrytym w ludziach), by przeanalizować fragmenty prozy Wellsa, a następnie chronologicznie przeczytamy wybrane teksty fantastyczne oraz towarzyszące im fragmenty książek popularnonaukowych kwestionujących tradycyjne rozgraniczenie człowiek/zwierzę.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent
• zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i przyrodniczych i rozumie ich rolę kulturze
• rozumie różne teorie przyrodoznawcze oraz sposób ich funkcjonowania w przestrzeni społecznej i kulturowej
• zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych
• poszerza znajomość współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad przyrodą i kulturą
Umiejętności
Absolwent
• potrafi dokonywać analizy tekstów naukowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
• potrafi krytycznie odnieść się do tekstu popularnonaukowego z pogranicza nauk humanistycznych i przyrodoznawczych z wykorzystaniem właściwego dla danej dyscypliny aparatu pojęciowego
• analizuje napisane w języku obcym teksty popularnonaukowe z zakresu wybranych dyscyplin w dziedzinie nauk humanistycznych
• potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji
Kompetencje społeczne
Absolwent
• jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych:
40% aktywność w czasie zajęć (w tym prezentacje)
60% kolokwium
Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze
Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia poprawkowego jest złożenie wszystkich prac najpóźniej do końca poprawkowej sesji egzaminacyjnej semestru letniego.
Literatura
Teksty popularnonaukowe:
Atwood, Margaret, „Running with the Tigers”, w: „Flesh and the Mirror”, Virago, London 1994.
Bryson Bill, „Krótka historia prawie wszystkiego”, tłum. Jacek Bieroń, Zysk i S-ka, Poznań 2006.
Conniff, Richard „Poszukiwacze gatunków. Bohaterowie, głupcy i szalony pościg, by zrozumieć życie na Ziemi”, tłum Zofia Łomnicka, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2011
Darwin, Karol „Pochodzenie człowieka”, tłum. M. Ilecki, wyd. Biblioteka Analiz Jirafa Roja, Warszawa, 2009
Diamond, Jared „Trzeci szympans”, tłum. January Weiner, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1996
Dröscher, Vitus B. „Białe lwy muszą umrzeć”, tłum. Monika Auriga, PIW, Warszawa 1993
- „Reguła przetrwania”, tłum. Anna Danuta Tuszyńska, PIW, Warszawa, 1993
Freccero, Carla, "A Race of Wolves", Yale French Studies , 2015, No. 127, Animots: Postanimality in French Thought (2015), pp. 110-123
Goodall, Jane „Przez dziurkę od klucza. 30 lat obserwacji szympansów”, tłum. Jerzy Prószyński, Prószyński i S-ka, Warszawa, 1997
Gunn, J. Droga do science fiction t. I - IV, tłum. różni, Warszawa 1988
Hauser, Marc D. „Umysły zwierząt”, w: „Nowy Renesans”, CIS, Warszawa 2005, pp. 81-99
Le Fanu, James „Niezwykła istota. Zmagania nauki z tajemnicami człowieka”, tłum. Agnieszka Sobolewska, Prószyński i S-ka, Warszawa 2010
LaPointe, Leonard L. „Feral Children”, Journal of Medical Speech-Language Pathology (online)
Lewin, Roger, „Wprowadzenie do ewolucji człowieka”, przełożył Andrzej Jerzy Tomaszewski, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002
Punter, David „The Litreature of Terror”, Longman, New York, 1996
Wegner, Michał „Horror zwierzęcego dziedzictwa człowieka. Darwinizm i jego wpływ na literaturę grozy przełomu dziewiętnastego i dwudziestego wieku” w: „Groza i Postgroza,” Facta Ficta, 2018, pp.299-317
Wilson, Edward O., „Socjobiologia”, tłum. Mariusz Siemieński Zysk i S-ka, Poznań 2000
------------
Literatura piękna:
Ballard, J.G. „Rekognicja” tłum. Maria Gębicka-Frąc, w: „Niebezpieczne wizje”, Solaris, Olsztyn 2002, pp. 570-582
Boulle, Pierre „Planeta małp”, tłum. Krystyna Pruska i Krzysztof Pruski, ISKRY, Warszawa 1980.
Carter Angela, „The Bloody Chamber”, Chatto and Windus, Londyn 1979.
Murphy, Pat, „Zakochana Rachela”, tłum. Agnieszka Sylwanowicz, w” „Don Wollheim proponuje 1988”, ALFA, Warszawa 1988
Tokarczuk, Olga, „Dom dzienny, dom nocny”, Wydawnictwo Literackie, 2020.
Tokarczuk, Olga, „Opowiadania bizarne”, Wydawnictwo Literackie, 2020.
Wells, H.G. “Wyspa doktora Moreau”, tłum. Ewa Krasińska, Alfa, Warszawa 1988
Filmy (inne - fakultatywnie)
„King Kong” reż. John Guillermin (1976) i „King Kong” reż. Peter Jackson (2005)
„Planeta małp” reż. Franklin J. Schaffner (1968) i „Planeta małp” reż. Tim Burton (2001)
„The Lion King” reż. Roger Allers i Rob Minkoff (1994)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: