- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Muzealny aktywizm 3700-AL-MA-OG
Konwersatorium ma na celu refleksję nad polityczną i społeczną rolą muzeów. Kurs inspirowany jest nową definicją muzeum przyjętą przez ICOM w 2022 roku, która definiuje instytucję jako: „służącą społeczeństwu, nie nastawioną na osiąganie zysku, która zajmuje się badaniem, gromadzeniem, konserwacją, interpretacją oraz prezentacją materialnego i niematerialnego dziedzictwa. Otwarte dla wszystkich, powszechnie dostępnei niewykluczające, muzea promują różnorodność i zrównoważony rozwój. Swoją działalność i sposoby komunikowania opierają na zasadach etyki, profesjonalnej rzetelności i społecznej partycypacji. Oferują zróżnicowane doświadczenia służące edukowaniu, rozrywce, refleksji i dzieleniu się wiedzą”.
Podczas zajęć prześledzimy polityczną i społeczną ewolucję muzeów, która doprowadziła do przyjęcia w 2022 roku cytowanej definicji. Dyskutować będziemy kluczowe zjawiska dla krytycznych studiów muzealnych, jak muzeum narodowe, muzeum uniwersalne, narracje postkolonialne, dekolonizacja w muzeum, muzeum krytyczne (Piotrowski), postmuzeum (Hooper-Greenhill), muzeum polityczne (Belting).
Wreszcie, inspirując się wydaną w 2019 roku antologią „Museum activism” dyskutować będziemy współczesne agendy polityczne muzeum, a także jego rolę społeczną. Omówimy, jak muzea włączają się w działania na rzecz klimatu, równości i praw kobiet, a także jak praktykują dekolonizację.
Zajęcia przybiorą formę mieszaną, gdzie część teoretyczna odbywać się będzie w sali, zaś część praktyczna w warszawskich muzeach (w zależności od dostępnej oferty ekspozycyjnej). Część teoretyczna będzie przygotowywać do wizyt muzealnych – podczas zajęć omawiane będą paradygmatyczne przykłady muzealnego aktywizmu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy studenci i studentki:
- znają podstawową terminologię krytycznych studiów muzealnych (K_W02)
- znają metody interdyscyplinarne metody badania muzeów (K_W05)
- mają wiedzę na temat panoramy muzealnej w Polsce i na świecie (K_W09)
W zakresie umiejętności studentki i studenci:
- potrafią samodzielnie selekcjonować informacje dotyczące muzeów i dokonywać ich krytycznej analizy (K_U01)
- formułują problemy badawcze dotyczące muzeów (K_U04)
- rozpoznają i interpretują podstawowe problemy muzeów we współczesności przy użyciu interdyscyplinarnych metod (K_U05)
W zakresie kompetencji studenci i studentki:
- są gotowi do poznania nowych ujęć muzeów w kontekście politycznym (K_K02)
- są gotowi do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej (K_K07)
- świadomie uczestniczą w życiu muzealnym i społeczeństwie obywatelskim (K_K09)
Kryteria oceniania
Wymagania: przygotowanie do zajęć, aktywny udział w dyskusjach, obecności (max. 2 nieusprawiedliwione nieobecności), zaliczeniowa praca pisemna - analiza wystawy (5-6 str.).
Literatura
Mirzeoff Nicolas, Opróżnić muzeum, zdekolonizować sylabus, otworzyć teorię, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej” 2018, nr 20, https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2018/20-odmuzealnienie/oproznic-muzeum-zdekolonizowac-sylabus-otworzyc-teorie.
Museum activism, red. Robert R. Janes i Richard Sandell, Routledge, London-New York 2019.
Museums and social activism: engaged protest, red. Kylie Message, Routledge, London-New York 2013.
Museums, sexuality and gender activism, red. Joshua G. Adair i Amy K. Levin, Routledge, London-New York 2020.
Piotrowski Piotr, Muzeum krytyczne, Rebis, Poznań 2010.
Re-presenting disability: activism and agency in the museum, red. Richard Sandell, Jocelyn Dodd i Rosemarie Garland-Thomson, Routledge, London-New York 2013.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: