Czy Leonardo da Vinci przepowiedział I wojnę światową i inne historyczne (nad)interpretacje. Studia przypadków 3700-AL-LVP-qHT
Przedmiotem konwersatorium będą zagadnienia z zakresu historii recepcji: historyczne interpretacje zjawisk kultur dawnych, opracowane od doby renesansu po wiek XX. Podczas zajęć będziemy rozważać, w jaki sposób autorzy dawni i współcześni odnosili się do problemów przeszłości; dlaczego ich interpretacje przybierały konkretne kształty, a także – w jakim stopniu ich prace odzwierciedlały założenia charakterystyczne dla ich własnych epok. Wspólnie podejmiemy więc refleksję nad problemem uwarunkowanych historycznie i kulturowo założeń stojących u podstaw prób rozumienia i objaśniania historycznych zjawisk kulturowo-literackich. Zajmować nas będą mechanizmy powstawania omawianych interpretacji oraz problem granicy między nimi a faktami historycznymi.
Propozycje poszczególnych studiów przypadków łączy problematyka filologii rozumianej jako metodyczna refleksja nad znaczeniami tekstów (w tym prac naukowych) i kultur, w których powstają. W analizach będziemy posługiwać się kategorią „klimatu opinii”, zaproponowaną przez Karla Beckera.
Konwersatorium rozpocznie się rozważaniami nad anachroniczną interpretacją poetyckich Profecji Leonarda da Vinci jako proroctw I wojny światowej. Kolejne bloki tematyczne będą poświęcone:
I. podejściu renesansowych humanistów-filologów do tradycji starożytnej i średniowiecznej i określaniu tożsamości nowej formacji kulturowej (Lorenzo Valla, Erazm z Rotterdamu, François Rabelais, Pietro Pomponazzi);
II. formowaniu w wiekach XV-XVIII czarnej legendy epikureistów i wolnomyślicieli jako zagrożenia dla moralności i ładu społecznego (Poggio Bracciolini, Jan Andrzej Morsztyn, Stanisław Herakliusz Lubomirski, refutacje ateizmu Jerzego Gengella i Andrzeja Lankiewicza);
III. XX-wiecznym naukowym interpretacjom omówionych wcześniej zjawisk kulturowo-literackich (Eklezjastes Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, Pokuta w kwartanie Jana Andrzeja Morsztyna, Wirydarz poetycki Jakuba Teodora Trembeckiego);
IV. teoriom spiskowym jako szczególnym i skrajnym przypadkom nadawania sensu historii (Umberto Eco, Dan Brown).
Celem kursu jest uwrażliwienie uczestników/czek na historyczno-kulturowe uwarunkowanie interpretacji problemów kulturowo-literackich, w tym interpretacji naukowych. Krytyczna lektura tekstów źródłowych i naukowych, wychwytywanie anachronizmów i interpretacyjnych nadużyć będzie pomocne w dalszych studiach i pracach badawczych studentów/ek.
Nakład pracy studenta/ki:
- 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium,
- 120 godzin pracy własnej (praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów czasowych).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium absolwent/ka: (K_W01;K_W05 ; K_W07, K_U01; K_U02; K_U04; K_K03; K_K04; K_K07; K_K08 ; K_K09; K_K11)
Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze;
Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury;
Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych;
Potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych;
Potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych;
Potrafi sformułować problem badawczy;
Potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności;
Jest gotów do poznawania nowych metod badawczych;
Ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań;
Przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych;
Docenia bogactwo kultury;
Jest gotów do zrozumienia dziedzictwo kulturowego i różnorodności kulturowej;
Szanuje etyczny wymiar badań naukowych.
Kryteria oceniania
1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:
a) obecność na zajęciach (student/ka ma prawo do dwóch nieobecności);
b) przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z lekturami);
c) aktywny udział w dyskusjach;
e) przygotowanie zaliczeniowej wypowiedzi ustnej przedstawiającej samodzielną analizę i interpretację wybranego problemu z zakresu historii recepcji. Temat wypowiedzi i bibliografia będą uprzednio uzgadniane z prowadzącym.
2. Kryteria oceny przygotowanej przez studenta wypowiedzi ustnej:
- związek wypowiedzi z tematem;
- samodzielność, wnikliwość i kulturowy charakter interpretacji;
- sposób wykorzystania źródeł i stanu badań (bibliografii);
- kompozycja wypowiedzi (celowość, logika, przejrzystość).
3. Ocena końcowa uwzględnia:
- obecność na zajęciach i przygotowanie do nich (20% oceny końcowej);
- aktywny udział w zajęciach (30% oceny końcowej);
- wypowiedź ustną studenta/ki (50% oceny końcowej).
Zaliczenie na ocenę na podstawie prezentacji ustnej (zob. metody i kryteria oceniania).
Literatura
Źródła
- Antitemiusz. Jezuicki dramat szkolny, oprac. Jan Dürr-Durski, Warszawa 1957,
- Filippo Buonaccorsi Kallimach, Życie i obyczaje Grzegorza z Sanoka arcybiskupa lwowskiego, tłum. zbiorowe, Lwów 1909,
- Dan Brown, Kod Leonarda da Vinci, tłum. Krzysztof Mazurek, Warszawa 2004 (lub inne wydanie),
- Donacja Konstantyna. Wstęp, tekst łaciński i przekład polski, tłum. Jacek Soszyński, „Przegląd Tomistyczny” 2011,
- Erazm z Rotterdamu, Pochwała głupoty [fragmenty], tłum. Edwin Jędrkiewicz, Warszawa 2001 (lub inne wydanie),
- Umberto Eco, Baudolino, tłum. Adam Szymanowski, Warszawa 2001,
- Umberto Eco, Wahadło Foucaulta, tłum. Adam Szymanowski, Warszawa 2002 (lub inne wydanie),
- Jerzy Gengell, Stopnie w przepaść ateizmu wiodące […], przeł. -Józef E. Minasowicz, Warszawa 1776,
- Andrzej Lankiewicz, Religia w uporze albo Rozmowy dwóch filozofow, Rzetelnickiego i Omylnickiego […] [fragmenty], t. 1, Poznań [1776],
- Leonard Lepszy, Leonardo da Vinci: jego artyzm, wynalazki i przepowiednie wojny światowej (odczyt publiczny wygłoszony w Krakowie), Kraków 1917,
- Stanisław Herakliusz Lubomirski, Eklezjastes, w: tegoż, Poezje zebrane, oprac. Adam Karpiński, t. 1: Teksty, Warszawa 1995,
- Lukrecjusz, De rerum natura: O rzeczywistości: ksiąg sześć, tłum. Adam Krokiewicz, Warszawa 2003 lub O naturze rzeczy, tłum. Grzegorz Żurek, Warszawa 1994 lub O naturze wszechrzeczy, tłum. Edward Szymański, Warszawa 1957,
- Jan Andrzej Morsztyn, Pokuta w kwartanie, w: tegoż, Utwory zebrane, oprac. Leszek Kukulski, Warszawa 1971,
- Daniel Naborowski, Poezje [fragmenty], oprac. Jan Dürr-Durski, Warszawa 1961,
- Pietro Pomponazzi, O nieśmiertelności duszy [fragmenty], tłum. Maria Cytowska, Warszawa 1980,
- François Rabelais, Gargantua i Pantagruel [fragmenty], tłum. Tadeusz Boy Żeleński, t. 1-2, Warszawa 1953 (lub inne wydanie),
- Lorenzo Valla, O rzekomej, sfałszowanej Donacji Konstantyna [fragmenty], tłum. Konrad Kokoszkiewicz, Warszawa 2015,
- Jakub Wujek, tłum., Księga Eklezjastesa, w: Biblia w przekładzie księdza Jakuba Wujka z 1599 r., Warszawa 2000 (lub inne wydanie).
Filmy
- Kod da Vinci, reż. Ron Howard, 2006,
Literatura przedmiotu
- Claude Backvis, „Osobność” jako temat w twórczości i osobowości Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, w: Stanisław Herakliusz Lubomirski. Pisarz – polityk – mecenas, red. Wanda Roszkowska, Wrocław 1982,
- Karl L. Becker, Państwo Boże osiemnastowiecznych filozofów [fragmenty], tłum. Janusz Ruszkowski, Poznań 2008,
- Aleksander Brückner, Wstęp [fragmenty], w: Jakub Teodor Trembecki, Wirydarz poetycki, t. 2, Lwów 1911,
- Dariusz Chemperek, Pokuta w kwartanie Jana Andrzeja Morsztyna – spowiedź kalwinisty, w: Sława z dowcipu sama wiecznie stoi… Prace ofiarowane Pani Profesor Alinie Nowickiej-Jeżowej z okazji pięćdziesięciolecia pracy naukowej, red. Mirosława Hanusiewicz-Lavallee, Wiesław Pawlak, Lublin 2018,
- Etienne Gilson, Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich [fragmenty], tłum. Sylwester Zalewski, Warszawa 1987,
- Stephen Greenblatt, Zwrot: jak zaczął się renesans [fragmenty], tłum. Magdalena Słysz, Warszawa 2012,
- Adam Karpiński, Jacek Głażewski, Edycja krytyczna „Pokuty w kwartanie” Jana Andrzeja Morsztyna, w: Śmiech i łzy w kulturze staropolskiej, red. Adam Karpiński, Estera Lasocińska, Mirosława Hanusiewicz, Warszawa 2003,
- Adam Karpiński, Decymka myśli świętych, Poezje Postu świętego i Eklezjastes Stanisława Herakliusza Lubomirskiego – poszukiwanie archetypu tekstu, w: tegoż, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003,
- Adam Karpiński, O autorze [fragmenty], w: Stanisław Herakliusz Lubomirski, Poezje zebrane, oprac. Adam Karpiński, t. 2, Warszawa 1996,
- Adam Karpiński, „Salomon polski” i duchy – historia szczególnej recepcji Eklezjastesa Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, „Rocznik Biblioteki Narodowej” 2006,
- Leszek Kukulski, Dookoła „Pokuty w kwartanie”, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 2,
- Estera Lasocińska, O „Eklezjastesie” Stanisława Herakliusza Lubomirskiego – Słowo i słowo, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2,
- Bronisław Natoński, Humanizm jezuicki i teologia pozytywno-kontrowersyjna od XVI do XVIII wieku [fragmenty], Kraków 2003,
- Janusz Pelc, Wirydarz poetycki [hasło], w: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 2, Warszawa 1998,
- Martin Pine, Pomponazzi and the Problem of “Double Truth”, “Journal of the History of Ideas” 1968, nr 2,
- Roman Pollak, Wstęp [fragmenty], w: Stanisław Herakliusz Lubomirski, Wybór pism, oprac. Roman Pollak, Wrocław 1953,
- Jerzy Snopek, Trzy wzory postaw libertyńskich, „Pamiętnik literacki” 1981, z. 3,
- Paweł Stępień, Poeta barokowy wobec przemijania i śmierci. Hieronim Morsztyn, Szymon Zimorowic, Jan Andrzej Morsztyn [fragmenty], Warszawa 1996,
- Janusz Tazbir, Cień oślich uszu. Czym się gorszono w różnych stuleciach, „Polityka 1997, nr 25,
- Janusz Tazbir, Prekursorzy polskiego libertynizmu, „Euhemer” 1961, nr 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: