- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Literacka psychoanaliza: proza wiedeńskiego modernisty Arthura Schnitzlera (1862 –1931) 3700-AL-LPPWM-OG
W liście, który Sigmund Freud skierował do wiedeńskiego modernistycznego pisarza Arthura Schnitzlera na jego sześćdziesiąte urodziny w 1922 roku, ojciec psychoanalizy stwierdził, że pisarz ten dzięki swojej intuicji doszedł do tych samych lub podobnych wniosków dotyczących mechanizmów funkcjonowania ludzkiej psychiki, do których Freud doszedł (jak pisał w liście) na drodze żmudnych badań i analiz. Schnitzler był nazywany sobowtórem Freuda na gruncie literackim.
Nasuwa się w związku z tym pytanie: co przedstawiają utwory Schnitzlera, a co pisma rodzącej się psychoanalizy w tym samym czasie i miejscu, tj. w Wiedniu początku XX wieku? Czy istnieją punkty wspólne? Jeśli tak, jakie?) Czy literatura wyprzedza psychologię eksperymentalną, czy z niej czerpie?
Koncentrując się na lekturze wybranych opowiadań i form dramatycznych Arthura Schnitzlera, których bohaterowie demonstrują fascynację autora światem skomplikowanej ludzkiej psychiki i jej stłumionymi obszarami, sięgniemy – porównawczo, gdzie to będzie możliwe – do fragmentów studiów psychoanalitycznych Freuda (ewentualnie jego uczniów) z czasu życia pisarza (do 1931 r.).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. wiedza,
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
2. umiejętności,
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materia łów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U03 Skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury
K_U11 przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców
3. kompetencje społeczne
K_K07 przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych
Kryteria oceniania
Dopuszczalne dwie nieobecności.
Ocena ciągła i końcowa. Ocenie podlega przygotowanie do zajęć (znajomość tekstów) w ciągu semestru i merytoryczna aktywność w dyskusji oraz referat indywidualny lub praca pisemna.
Ustne (referat) lub praca pisemna. Ocenie podlega praca lub referat (oddany w formie pisemnej po jego wygłoszeniu dla grupy), tj. konstrukcja, treść, aparat naukowy- przypisy i bibliografia, użyta literatura przedmiotu, sposób analizy, rzetelność przygotowania.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: