- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Language Policy and Planning in Global Context 3700-AL-LPP-24-OG
Kurs zaprasza studentów do zdobywania wiedzy na temat polityki językowej i planowania językowego (LPP), z jednej strony jako różnorodnych światowych praktyk, a z drugiej jako dyscypliny naukowej z własnymi paradygmatami i teoriami. Kurs odnosi się do wielu sposobów planowania języków i kierowania polityką językową, a także perspektyw, z których można analizować te procesy. Obejmuje to liczne przykłady i studia przypadków z bardzo różnych kontekstów geograficznych i socjolingwistycznych (np. odrodzenie języka hebrajskiego, polszczyzna i język czeski w dwudziestoleciu międzywojennym, współczesny język turecki, indonezyjski, amerykański angielski, irlandzki gaelicki, baskijski, inżynieria językowa w językach afrykańskich, keczua w krajach andyjskich, nahuatl w Meksyku, języki mniejszościowe w Polsce). Kurs pozwala studentom zaznajomić się z paradygmatem pozytywistycznym, krytycznym i paradygmatem różnorodności w LPP oraz z kluczowymi pojęciami tej dyscypliny, takimi jak planowanie statusu, planowanie korpusu, standaryzacja, modernizacja leksykalna, planowanie akwizycji, planowanie prestiżu i wizerunku, planowanie użytkowania, podejście domenowe, ekologia języka, rewitalizacja języka i prawa językowe. Ponadto kurs ma na celu pokazanie interdyscyplinarnego charakteru LPP w zetknięciu z innymi obszarami zainteresowań naukowych, takimi jak edukacja, zdrowie, płeć i komunikacja międzykulturowa.
Dwie podstawowe metody prowadzenia zajęć – wykłady i dyskusje – będą stosowane zamiennie w trakcie kursu. Aspekty teoretyczne zostaną wyjaśnione studentom głównie w formie wykładów. Pomiędzy zapoznawaniem się z różnymi koncepcjami teoretycznymi oraz podejściami, zajęcia będą poświęcone także konkretnym przypadkom LPP z całego świata oraz z historii najnowszej. Te zajęcia będą prowadzone w formie dyskusji, w której bardzo ważne są osobiste opinie uczestników kursu. Aby dyskusje te były produktywne, przed zajęciami obowiązkowo należy zapoznać się z zadanymi lekturami. O ile w pierwszej połowie kursu (semestr zimowy) preferowaną formą zajęć będą wykłady, o tyle w drugiej połowie (semestr letni) większość zajęć prowadzona będzie w formie dyskusji. Ponadto w drugim semestrze pewne uniwersalne i teoretyczne zagadnienia związane z LPP będą omawiane przez uczestników kursu, a nie tylko przez wykładowcę.
Po zakończeniu pierwszego semestru studenci przystępują do krótkiego testu, który będzie dotyczył teoretycznych podstaw LPP oraz kilku innych zagadnień omawianych w trakcie semestru. W drugim semestrze każdy student będzie musiał przedstawić indywidualny referat na jednych z zajęć lub napisać pracę pisemną poświęconą studium przypadku lub konkretnemu problemowi związanemu z LPP.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla przedmiotu:
Wiedza:
– ramy teoretyczne polityki językowej i planowania językowego jako kierunku studiów (w tym paradygmaty, teorie, koncepcje i terminologia)
– różnorodność praktyk w polityce językowej i planowaniu językowym na całym świecie
– interdyscyplinarne aspekty polityki językowej i planowania językowego
– zaawansowana wiedza z zakresu teorii i procesów socjolingwistycznych
– zaawansowana znajomość terminologii socjolingwistycznej
– metody badawcze w polityce językowej i planowaniu językowym
Umiejętności:
- samodzielna analiza procesów związanych z polityką językową i planowaniem językowym oraz ich wyników na podstawie odpowiedniej literatury
- umiejętność prowadzenia własnych badań terenowych w zakresie polityki językowej i planowania językowego
Kompetencje społeczne:
– świadomość i poszanowanie dla różnorodności językowej oraz praw językowych
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu:
Wiedza:
K_W01-ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze
K_W02-zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
K_W03-zna i rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
K_W04-zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych
K_W05-ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
K_W07-zna zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem znajomości prawa własności intelektualnej
Umiejętności:
K_U01-potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny
K_U03-potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej
K_U04-potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
K_U06-uczestniczy w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych
K_U07-przygotowuje prace pisemne spełniające wymogi stawiane pracom akademickim z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych oraz z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej
K_U08-potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym
K_U09-posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2+
K_U10-potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców
Kompetencje społeczne:
K_K02-jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
K_K03-ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań
K_K05-szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych
K_K07-ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składa się z następnych komponentów (w kolejności ważności):
– referat indywidualny lub praca pisemna (50%)
– czytanie zadanej literatury i udział w dyskusjach (30%)
– test pod koniec I semestru (20%)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Literatura
Ager, Dennis. 2005. “Image and Prestige Planning.” Current Issues in Language Planning 6 (1): 1–43.
Avineri, Netta, Laura R Graham, Eric J. Johnson, Robin Conley Riner and Jonathan Rosa (eds.). 2019. Language and Social Justice in Practice. New York: Routledge.
Bruthiaux, Paul, Dwight Atkinson, William G. Eggington, William Grabeand, and Vaidehi Ramanathan (eds.). 2005. Directions in Applied Linguistics: Essays in Honor of Robert B. Kaplan. Clevedon, UK; Buffalo: Multilingual Matters
Cobarrubias, Juan, and Joshua A. Fishman (eds.). 1983. Progress in Language Planning. Berlin; New York; Amsterdam: Mouton.
Cooper, Robert L. 1989. Language Planning and Social Change. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Fishman, Joshua A. (ed.). 1974. Advances in Language Planning. The Hague: Mouton.
–––––––. 1991. Reversing Language Shift: Theoretical and Empirical Foundations of Assistance to Threatened Languages. Clevedon, UK; Philadelphia: Multilingual Matters.
––––––. (ed.).2001. Can Threatened Languages Be Saved? Reversing Language Shift, Revisited: A 21st Century Perspective. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
––––––. 2006. Do Not Leave Your Language Alone: The Hidden Status Agendas Within Corpus Planning in Language Policy. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Fishman, Joshua A., Charles A. Ferguson, and Jyotirindra Das Gupta (eds.). 1968. Language Problems of Developing Nations. New York: John Wiley & Sons.
Grenoble, Lenore A., and Lindsay J. Whaley. 2005. Saving Languages: An Introduction to Language Revitalization. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press.
Hult, Francis M. and David Cassels Johnson (eds.). 2015. Research Methods in Language Policy and Planning: A Practical Guide. Chichester, UK; Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Jones, Mari C. (ed.). 2015. Policy and Planning for Endangered Languages. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
McCarty, Teresa L. (ed.). 2011. Ethnography and Language Policy. New York: Routledge.
Ricento, Thomas (ed.). 2006. An Introduction to Language Policy: Theory and Method. Malden, MA: Blackwell.
Rubin, Joan, and Björn H. Jernudd (eds.) 1971. Can Language Be Planned? Sociolinguistic theory and practice for developing nations. An East-West Center Book, University of Hawaii Press.
Spolsky, Bernard. 2004. Language Policy. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press.
––––––-. (ed.) 2012. The Cambridge Handbook of Language Policy, 174–202. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press.
Tollefson. James W. 1991. Planning Language, Planning Inequality. London: Longman.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: