- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Literatura nowożytna w perspektywie długiego trwania (kontynuacja, zerwanie, dialog)-kontynuacja 3700-AL-LNP-II-OG
Poniższy opis ujmuje proponowane zagadnienia, które będą stanowić ok. 80% zajęć. 20% (w ostatniej części sem. zimowego i letniego) chcemy przeznaczyć na przedstawienie indywidualnych badań Doktorantów i Studentów. Ponadto istnieje możliwość takiego dobrania materiału egzemplifikacyjnego dotyczącego poszczególnych zagadnień, aby zajęcia w największym stopniu odpowiadały zainteresowaniom badawczym uczestników.
Kolejne zajęcia będą się składały z wykładu wprowadzającego, prezentacji zgłoszonych indywidualnie przez Studentów oraz dyskusji nad wybranymi tekstami dzieł.
Na seminaria będą zapraszani specjaliści w zakresie poszczególnych zagadnień:
Opis dotyczy obu semestrów
SEMESTR ZIMOWY
I. Człowiek i natura
Mimesis. Założenia teoretyczne naśladowania natury.
Toposy związane z wizją natury Arkadyjskość, sielankowość, idylliczność.
Czytanie krajobrazu.
Współczesne dialogi z tematem arkadyjskim.
Krajobraz ruin.
II. Homo viator
Człowiek w podróży.
Odys Homera i jego reinkarnacje od średniowiecza do współczesności.
III. Homo militans
Człowiek i wojna
Mity założycielskie: trojański (Iliada Homera) i italski (Eneida Wergiliusza).
Jednostka versus zbiorowość walcząca. Synergia i napięcia.
Formowanie się etosu rycerskiego – od średniowiecza do romantyzmu.
Piękno i groza wojny.
Rycerz romantyczny. Tyrtejskość. Mit Sparty i jego recepcja.
Odpowiedzi literatury XX i XXI wieku na paradygmat militarny.
IV. Homo patiens
Człowiek w cierpieniu.
Bohaterowie tragedii greckiej.
Tragizm w teatrze Szekspira.Romantyczne i współczesne gry z teatrem Szekspira.
Romantyczne rozmowy z Bogiem.
Pytanie o sens cierpienia w literaturze współczesnej
SEMESTR LETNI
V. Homo amans
Człowiek i miłość.
Mity założycielskie: Eros, Venus coelestis i Venus vulgaris
Miłość i śmierć w mitach greckich (Akteon, Adonis, Narcyz, Persefona)
Ars amandi poetów starożytnych i wczesnonowożytnych
Romantycy o miłości – współczesne nawiązania do romantycznej wizji miłości.
Destrukcja mitów w literaturze XX i XXI wieku
VI. Homo artifex
Człowiek i piękno.
Wielka Teoria Piękna (klasycyzm).
Piękno wielorakie i „piękno zmącone”.
Kim jest artysta? Rzemieślnik czy alter Deus?
Marzenie o metaforze integralnej czyli opera od XVI do XIX wieku.
Przemiany koncepcji piękna w dobie nowoczesności.
VII. Homo politicus
Człowiek i państwo.
Modele ustrojowe między ideą i rzeczywistością historyczną.
Politeja - civitas – monarchia w zwierciadle literatury.
Współczesne dyskursy polityczne wobec wzorców retoryki politycznej epok dawnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie:
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_W10
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze,
- stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych,
- zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych,
- stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych,
- ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych,
- stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych,
- zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych,
- współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury,
- ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie,
- powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych.
Student potrafi:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U010, K_U011
- samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny,
- samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych,
- samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej,
- samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych,
- wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury,
- uczestniczy w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych,
- samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym,
- przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców,
- stosuje reguły pracy zespołowej.
Student jest gotów:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07, K_K08, K_K09
- do kształcenia ustawicznego (lifelong learning),
- do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze,
- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań,
- podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego,
- szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych,
- szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze,
- ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej,
- świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim,
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia seminarium:
- systematyczne i aktywne uczestnictwo w seminariach. Dopuszczalna nieobecność na jednych zajęciach w semestrze (4 godz. zajęć);
- znajomość wskazanych tekstów oraz udział w ich interpretacji;
- przedstawienie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia.
Kryteria oceny: znajomość tekstów i literatury przedmiotu, wartość merytoryczna prezentacji i wypowiedzi w dyskusji, systematyczność i efektywność pracy.
Oceny są ustalane przez współprowadzących profesorów na podstawie wartości prezentacji oraz wypowiedzi w dyskusji.
Studenci nie realizujący wszystkich wymogów mają możliwość zaliczenia przedmiotu podczas indywidualnej rozmowy zaliczeniowej.
Literatura
Fragmenty omawianych dzieł oraz pomocniczej literatury przedmiotu będą określone i udostępnione Studentom
Teksty literackie „kanoniczne”
- Arystoteles, Poetyka, Ossolineum, oprac. H. Podbielski, Wrocław 1989, Biblioteka Narodowa II 209.
- Cykl kosowski, w: A. Naumow, Dar słowa. Ze starej literatury serbskiej, Warszawa 1984
- Marek Tulliusz Cyceron, Mowy, przekł. S. Kołodziejczyk, J. Mrukówna, D. Turkowska, Wydawnictwo Antyk, Marek Derewiecki, Kęty 2002.
- Marek Tulliusz Cyceron, O mówcy, przeł. wstępem i komentarzem opatrzył B. Awianowicz, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2010 (dostępny pdf).
- Homer, Iliada, tłum K. Jeżewska, Warszawa 2005 "Biblioteka Antyczna".
- Homer, Odyseja, przekł. L. Siemieński, wstęp Z. Abramowiczówna, oprac. J. Łanowski, Ossolineum, Wrocław 1992, Biblioteka Narodowa II 2Giambattista Marino, Adon, przeł. Anonim, oprac. L. Marinelli,
Mrowcewicz, t. I-II, La Fenice, Roma-Warszawa 1993.
- Giambattista Marino/Anonimo, La novelletta / Bajka, a cura di L/ Marinelli, „Archivio Barocco, Univ. di Parma” 1992.
- A. Mickiewicz, Dziady
- Opowieści Okrągłego Stołu / oprac. Jacques Boulenger ; przeł. K. Dolatowska, T. Komendant; wstępem i przypisami opatrzyła E.D. Żółkiewska, Warszawa 1987, PIW.
- Owidiusz, Metamorfozy, tłum. S. Stabryła, A. Kamieńska, Ossolineum, Wrocław 1977-2004, Biblioteka Narodowa II
- Percewal z Walii, Arcydzieła francuskiego średniowiecza, Wybór M. Żurowskiego, Wstępy i przypisy Z. Czernego. Pod red. naukową Z. Czernego, PIW, Warszawa 1968.
- Francesco Petrarca, Drobne wiersze włoskie. Rerum vulgarium frafmenta, wstęp P. Salwa, koment. M. Santagata, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2006.
- Platon, Uczta, Eutyfron, Obrona Sokratesa, tłum. W. Witwicki, PWN, Warszawa 1982. [lub ed. Hachette 2022]Wacław Potocki, Transakcja wojny chocimskiej, w: Tenże, Dzieła, t.1, oprac. L. Kukulski, słowo wstępne B. Otwinowska, PIW, Warszawa 1987.
- Pieśń o Rolandzie, wiele wydań. Optymalne: Pieśń o Rolandzie, tłum. T. Żeleński (Boy), opr. A. Drzewicka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991, Biblioteka Narodowa.
- „Słowo o wyprawie Igora”, do wyboru tłum. Juliana Tuwima lub Andrzeja Sawy (wiele wydań, dostępne w sieci
Sofokles, Król Edyp, tłu, K. Morawski, Ossolineum, Wrocław 1947 Biblioteka Narodowa, II S
- W. Shakespeare, Hamlet, Ossolineum, Wrocław 1966, Biblioteka Narodowa II 20
- J. Słowacki, Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu
- J. Słowacki, Sen srebrny Salomei
- J. Słowacki, Samuel Zborowski
- Torquato Tasso, Gofred abo Jeruzalem wyzwolona przekładania Piotra Kochanowskiego, oprac. S. Grzeszczuk, przypisy R. Pollak, Warszawa 1968.
-Publiusz Wergiliusz Maro, Eneida, przeł. Tadeusz Karyłowski, oprac. Stanisław Stabryła, wyd. 3 zm., Biblioteka Narodowa II 29, Wrocław 1980 (lub: przekł. I. Wieniewskiego, wstęp S. Stabryła, Kraków 1978; przekł. Z. Kubiaka, Warszawa 1987).
Literatura przedmiotu fakultatywna (Do swobodnego wyboru i wykorzystania przez Studentów
- Antyk romantyków – model europejski i wariant polski. Rekonesans, pod red. M. Kalinowskiej i B. Paprockiej-Podlasiak, Toruń 2003.
- I. Čolović, Śmierć na Kosowym Polu. Historia mitu kosowskiego, Sejny 2019 (wybrane fragmenty).
- M. Cytowska, H. Szelest: Literatura rzymska. Okres Cesarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.
- J. Domański, Paideia Platona i humanitas Cycerona. Perspektywa antropologiczna, w: Humanitas, Projekty antropologiczne, Część pierwsza. Paradygmaty – tradycje – profile historyczne, redakcja naukowa A. Nowicka-Jeżowa, Wydawnictwo Naukowe Neriton, Warszawa 2009-2010, s. 137-164.
- Dziady Adama Mickiewicza: poemat – adaptacje –tradycje, pod red. B. Doparta, Kraków 1999.
- Dziedzictwo Odyseusza. Podróż, obcość i tożsamość, identyfikacja, przestrzeń, red. M. Korytowska, O. Płaszczewska, Kraków 2007.
- P. Grimal: Miłość w starożytnym Rzymie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005.
- J. Hankins, Greek Studies in Italy: From Petrarch to Bruni, [w:] Petrarca e il Mondo Greco (Atti del Convegno Internazionale di Studi, Reggio Calabria, 26-30 Novembre 2001), ed. M. Feo, V. Fera, P. Megna, A. Rollo, Firenze 2007.
- J. Hankins, Greek Studies in Italy: From Petrarch to Bruni, [w:] Petrarca e il Mondo Greco (Atti del Convegno Internazionale di Studi, Reggio Calabria, 26-30 Novembre 2001), ed. M. Feo, V. Fera, P. Megna, A. Rollo, Firenze 2007.
- G. Highet, The Classical Tradition: Greek and Roman Influences on Western literature, London, New York [etc.] Oxford 1967.
- M. Janion, M. Żmigrodzka, Romantyzm i historia (dwa wydania).
- T. Lebiecki, Od graala do Świętego Graala. Reinterpretacja procesu chrystianizacji legendy, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006.A. Drzewicka, Skupienie i zabawa. Twórczość dramatyczna w średniowiecznej Francji do końca XIII wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 1998.
- L.Marinelli, Polski Adon. O poetyce i retoryce przekładu, Izabelin 1997.
- E. Panofsky, Et in Arcadia ego, w: tegoż, Studia z historii sztuki, oprac. J. Białostocki, Warszawa 1971.
- Idylla polska, oprac. A. Witkowska, I. Jarosińska, Wrocław 1995.
- M. Petoletti, Boccaccio, the Classics and the Latin Middle Ages, [w:] Petrarch and Boccaccio: The Unity of Knowledge in the Pre-modern World, ed. I. Candido, Berlin & Boston 2018, s. 226–243.
- H. Podbielski, Homer, [w:] "Literatura Grecji starożytnej", Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2005 t. I. ss. 67-155
- R. Pollak, “Gofred” Tassa-Kochanowskiego, wyd. 2, przejrzane i uzup. Wrocław 1973.
- E. Rawson, The Spartan Tradition in European Thought, Oxford 1969.
- Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009.
- Romantyzm w lustrze postmodernizmu (i odwrotnie), pod red. W. Hamerskiego, M. Kuziaka, S. Rzepczyńskiego, Warszawa 2014.
-Siew Dionizosa. Inspiracje Grecji antycznej w teatrze i dramacie XX wieku w Europie Środkowej i Wschodniej. Rekonesans, pod red. J. Axera i Z. Osińskiego, Warszawa 1997.
- B. Snell, Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, przeł. A. Onysymow, Aletheia, Warszawa 2009.
- R. Sowerby, Early Humanist Failure with Homer (I), International Journal of the Classical Tradition 4 (1997), s. 37–63.
- Sparta w kulturze polskiej, red. M. Borowska, M. Kalinowska, J. Speina, K. Tomaszuk, Warszawa 2014
- W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. 1-3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022-2023.
- W kręgu “Gofreda” i “Orlanda”. Księga pamiątkowa sesji naukowej Piotra Kochanowskiego, Wrocław 1970.
- R. Weiss, Medieval and Humanist Greek, Padova 1977.
- N. G. Wilson, From Byzantium to Italy: Greek Studies in the Italian Renaissance, London 1992.
- M. Zaleski, Echa idylli w literaturze polskiej doby nowoczesności i późnej nowoczesności, Kraków 2007.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: