- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Laboratorium etnograficzno-medialne – praktyka badań jakościowych z użyciem mediów (foto, video, audio i tekst) 3700-AL-LEM-OG
Zajęcia mają charakter laboratorium wprowadzającego do praktyki etnografii / „socjografii” z użyciem mediów. Inaczej mówiąc, chodzi o jakościowe, pogłębione badanie i opis wybranego obiektu lub zjawiska rzeczywistości społecznej za pomocą obserwacji uczestniczącej (obecności, kontaktu, wywiadu pogłębionego) oraz technik medialnych (zdjęć, video, audio, tekstu). W zajęciach chodzi więc o „wyjście w teren” i „wejście w rzeczywistość”, najlepiej rzeczywistość dotychczas nam nieznaną, obcą. Celem kursu jest ukształtowanie wrażliwości i konkretnych umiejętności zobaczenia, opisania, i możliwego „zrozumienia” zjawisk społeczno-kulturowych w kategoriach właściwych ich kontekstowi, uchwycenia ich wewnętrznych sensów, podstawowych wymiarów ich doświadczania oraz specyfiki ich politycznego usytuowania. Głównym zadaniem jest wejście w nową, nieznaną bliżej przestrzeń, lub nieznany wymiar codzienności – oraz umiejętne wykorzystanie środków rejestracji, aby stworzyć metodologicznie, analitycznie i etycznie świadomy multimedialny zapis owej inności. Nie musi ona być spektakularna – przedmiotem lub polem badania może być wybrane miejsce, praktyka, zdarzenie czy doświadczenie (osobiste lub grupowe), przedmiot, lub osoba i wybrany aspekt jej życia – innego niż nasze.
Warsztatowo-eksperymentalny charakter zajęć oznacza stosunkowo niewielką ilość lektur, natomiast dużą ilość czasu i energii poświęconych na samodzielne badanie (praca w terenie, obserwacje, zapis), pracę warsztatową oraz własną z materiałem (czy to techniczną, czy interpretacyjną) zarówno indywidualnie, jak i w grupie. Uczestnicy i uczestniczki labu samodzielnie (lub w tandemach) formułują zagadnienie, wspólnie z grupą opracowują odpowiednią metodę pracy etnograficznej i medialnej, i w przeciągu semestru realizują projekt o charakterze multimedialnej mini-etnografii.
Sesje zajęciowe skupią się 1) w pierwszej fazie na przygotowaniach do znalezienia i sformułowania przedmiotu badania, metodologii i etyce badań, poprzez teksty, ćwiczenia i inspiracje; 2) następnie polegać będą głównie na wspólnej pracy warsztatowej nad przygotowywanymi projektami, wraz z prezentacją materiałów, omawianiem ich kontekstów i doborem ram teoretycznych czy interpretacyjnych; ostatecznie zaś 3) na dopracowaniu odpowiedniej formy prezentacji wyników projektów. Większość pracy odbywać się będzie poza spotkaniami grupowymi. Omawiane teksty i zagadnienia będą miały charakter pomocniczy wobec tak określonych celów poszczególnych etapów (np. metodologia, dobrane do tematyki projektów pojęcia analityczne i zagadnienia teoretyczne, właściwości formy, głosu i stylu prezentacji końcowej).
Na cotygodniowych sesjach będziemy m.in. omawiać przykładowe projekty z dziedzin etnografii, sztuki czy designu. Niewykluczona jest też współpraca z pracownikami wydziału Sztuki Mediów ASP.
Wymagania techniczne: do realizacji zadań kursu wystarczy smartfon. Można też, w miarę możliwości, wykorzystać inny dostępny sprzęt, np. dyktafon ze słuchawkami i mikrofonem, aparat fotograficzny. Zalecana, choć niekonieczna jest znajomość podstaw montażu video i dźwięku.
Kurs przewiduje standardową ilość spotkań, 15 sesji po 1.5h zegarowej (2x45 min). Do tego doliczyć należy średnio po ok 3h pracy badawczej i przygotowawczej w tygodniu (nierównomiernie rozłożonych w semestrze).
Kurs ma charakter pilotażowy, docelowy wymiar zajęć to cykl roczny. Zalecany limit grupy: 12 osób.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W04 Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych
Umiejętności:
K_U05 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
K_U09 zaplanować i zrealizować działania o charakterze performatywnym
Kompetencje społeczne:
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań
K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań, odpowiedzialny i przedsiębiorczy
K_K08 docenia bogactwo kultury
K_K09 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim
K_K10 szanuje etyczny wymiar badań naukowych
Kryteria oceniania
na podstawie uczestnictwa w procesie oraz indywidualnego projektu.
Literatura
[Do uzupełnienia o inne pozycje i listę przykładowych projektów etnograficznych i artystycznych do omówienia.]
Daston, L. (2011). Introduction. In Histories of Scientific Observation (Eds. Daston, L. and Lunbeck, E.). pp. 1-8
Highmore, B. “Familiar Things” in Ordinary Lives: Studies in the Everyday, Routledge, 2011 pp. 59-85
Brach-Czaina, Jolanta. Szczeliny Istnienia, fragmenty.
Jacobs, Jane. 2014. Życie i śmierć wielkich miast Ameryki
Swedberg, Richard. 2017. The Art of Social Theory. Pp 29-31, 37-49
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: