- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kultura Psychiatryzacji. Od depresji po neuroróżnorodność 3700-AL-KPDN-OG
Depresja i neuroróżnorodność, np. w postaci spektrum autyzmu czy ADHD, pojawiają się na przecięciu procesów psychologicznych, biologicznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Ich opis i zrozumienie wymagają połączenia różnych perspektyw. Nasze podejście będzie zatem interdyscyplinarne, choć oparte głównie na analizie kulturowej i społecznej. Przyjrzymy się wybranym historycznym i kulturowym formom „niezdrowia psychicznego”, sposobom ich doświadczania, kategoryzacji, leczenia i całej ich społecznej konstrukcji. Zajmiemy się związkami między zdrowiem psychicznym a warunkami materialnymi i imaginarium symbolicznym. Zastanowimy się nad przyczynami rozpowszechnienia wspomnianych kategorii diagnostycznych, przemianami ich form i znaczeń na tle innych procesów społecznych. Czytać będziemy głównie, ale nie tylko teksty z dorobku antropologii i pokrewnych jej dziedzin. Format zajęć – konwersatorium – łączyć będzie dyskusje i elementy wykładu oraz prezentacje studenckie, a formą zaliczenia będą samodzielne mini-projekty badawcze.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/-ka:
W zakresie wiedzy:
- Rozumie różnorodność czynników składających się na kategoryzację zdrowia i zdrowia psychicznego oraz zna narzędzia, jakie oferują badania interdyscyplinarne i społeczno-kulturowe do ich analizy - K_W01, 02, 03, 04
W zakresie umiejętności:
- potrafi stworzyć własny projekt badawczy na temat związany z tematyką zajęć i przedstawić wyniki swoich badań przed publicznością oraz w formie pisemnej K_U03, 04, 06, 07
W zakresie kompetencji spolecznych:
- rozumie uwarunkowania historyczno-kulturowe oraz różnorodność kategorii zdrowia psychicznego i jego roli w społeczeństwie, K_K07, 08, 10
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składa się z kilku elementów w następujących proporcjach:
Udział (przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji na zajęciach) – 40%
Projekt końcowy – 40%
Prezentacja zajęć – 20%
Zakończenie kursu następuje po spełnieniu wszystkich wymagań kursu (udział, prezentacja i praca końcowa)
Literatura
***Tentative*** overview of planned course literature:
[changes will reflect a greater emphasis on neuroatypicality]
1. Introduction – what's wrong with us?
- Rose, Nicolas. 2006. “Disorders without borders. The expanding scope of psychiatric practice” BioSocieties
- Davies, James. 2021. Sedated. How Modern Capitalism Created our Mental Health Crisis. (excerpts)
2. Psychiatric histories
- Shorter, Edward. 2009. Before Prozac. excerpts
3. Antipsychiatric histories
- Szasz, Thomas. The Myth of Mental Illness, excerpts
- Foucault, Michel. Madness and Civilization / Discpipline and Punish, excerpts
- [Kazimierz Jankowski, Od psychiatrii biologicznej...]
- Cohen, Bruce. 2018. „Introduction” in: Routledge International Handbook of Critical Mental Health
4. What “is” depression – an interdisciplinary perspective
- Lewis, Bradley. 2012. Depression. Integrating Science, Culture, and Humanities.
- Sokół, Grzegorz. 2023. Working Through What Is. Ch.3. / 2021 “Prawdziwa depresja I paternalism kliniczny.” LUD
- DSM-5, ICD-10 diagnostic definitions
- Metzl / Chodoff, open essays on Medicalization
5. Depression and cross-cultural psychiatry
- Kleinman & Good. 1985. Culture and Depression, chs by Schieffelin (New Guinea), Obeyesekere (Sri Lanka), Good & Good (Iran).
6. A Western history: from Acadia to Melancholia to Prozac
- Jackson, Stanley. 1985. “Acedia the Sin…” in Culture and Depression
- Radden, Jennifer, ed. 2000. The Nature of Melancholia. From Aristotle to Kristeva (excerpts)
- Lawlor, 2012, From Melancholia to Prozac, excerpts / Jansson, From Melancholia to Depression
7. Psychologies
- Freud, Sigmund. “Mourning and Melancholia”, “Loss” in: The Standard Edition;
- Beck, Aaron.
- Klein, Melanie. “The Depressive Position” (in Radden)
- Rose, Nicolas. 1998. Inventing Our Selves. Psychology, Power and Personhood (excerpts).
8. Diagnosing gender
- Metzl, Jonathan. 2003. Prozac on the Couch. Prescribing Gender in the Era of Wonder Drugs (exceprts)
- Showalter, Elaine. 1985. The Female Malady. Women, madness, and English culture, 1830–1980
- Galasinski, Dariusz. 2008. Men’s Discourses of Depression.
9. Normalcy and pathology.
- Horwitz and Wakefield, 2007. The Loss of Sadness
- Rose, Nicolas. 2010. “Normality and pathology in a biomedical age”
- Benedict, Ruth. “Anthropology and the Abnormal”
Recommended:
- Canguilhem, The Normal and the Pathological; (Margree, 2003 “Normal and Abnormal”)
10. Depression and Disability
- Davis, Lennard. 2015. “Depression and Disability” in The End of Normal.
11. A global epidemic
- Watters, Ethan. 2010. Crazy Like Us.
- Kitanaka, Junko. 2012. Depression in Japan.
- Zhang, Li. 2020. Anxious China
- Lakoff, Andy. “Anxieties of Globalization. Antidepressant Sales and Economic Crisis in Argentina.”
12. Serotonin!
- Debating the serotonin theory – Healy, David. The Antidepressant Era or Let Them Eat Prozac;
- Moncrieff, 2009, “The myth of the chemical cure”; 2022, “The serotonin theory of depression”
13. Pharmaceutical cultures
- Jenkins et al., The Pharmaceutical Person, selected chs
- Petryna et al., Global Pharmaceuticals, selected chs.
- Martin, Emily. “Pharmakon”
- Dumit, Drugs for Life
14. Socialism and postsocialism
- Skultans, “The appropriation of suffering”
- Matza, Tomas. 2018. Shock Therapy. Psychology, Precarity and Well-Being in Postsocialist Russia.
- Sokół, Working Through What Is, ch 1
15. Depression and capitalism
- Rose, 2018. Our Psychiatric Future ch 3;
- Fisher, Mark. 2009, Capitalist Realism (excerpts)
- Cohen, Bruce. 2016. Psychiatric Hegemony
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: