Inna historia kina 3700-AL-IHK-QHU
Konwersatorium „Inna historia kina” to zajęcia, które mają na celu zapoznanie studentów z mniej znanymi rozdziałami historii kina oraz krytycznym spojrzeniem na reguły budowania kanonów w badaniach nad filmem. W ramach zajęć studenci dyskutują nad zadaną literaturą przedmiotu oraz filmami, które omawiane są w szerokim kontekście społeczno-polityczno-ekonomicznym i w relacji do najszerzej badanych nurtów historii kina. Każde zajęcia poświęcone są – w miarę możliwości w ujęciu chronologicznym – konkretnemu zjawisku, filmowi lub twórcy i dotyczą zarówno kinematografii peryferyjnych (m.in. wybranych krajów latynoamerykańskich, afrykańskich, azjatyckich), jak i zjawisk zachodzących w ramach największych przemysłów (m.in. amerykańskiemu kinu eksploatacji). Studenci przedstawiają własne wnioski w formie autoreferatów, które poddawane są koleżeńskiej ocenie. Poza udziałem w zajęciach od studentów oczekuje się własnej pracy w wymiarze przynajmniej 30 godzin w semestrze, co daje łącznie około 60 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W05
K_U02
K_U03
K_U04
K_K03
K_K02
K_K11
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywny udział, ocena pracy własnej
Literatura
Literatura zalecana
• Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2010.
• Bordwell David, Thompson Kristin, Film Art. Sztuka Filmowa. Wprowadzenie, przeł. Bogna Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010
• Chan Felicia, The international film festival and the making of a national cinema, „Screen”
2011, nr 2 (52), s. 253–260
• Falicov Tamara, Migrating from South to North: The Role of Film Festivals in Funding and Shaping Global South Film and Video, [w:] G. Elmer, Ch. H. Davis, J. Marchessault, J. McCullough (red.). Locating Migrating Media, Lexington Books, Lanham 2012, s. 3–19.
• Galt Rosalind, Schoonover Karl, Introduction: The Impurity of Art Cinema, [w:] Rosalind Galt, Karl Schoonover (red.), Global Art Cinema: New Theories and Histories, Oxford University Press 2010, s. 3–30.
• Golka Marian, Socjologia sztuki, Difin, Warszawa 2008
• Gunning Tom, Jesteśmy tutaj i gdzie indziej. Magia sceniczna końca XIX wieku a pojawienie się (i zanikanie) wirtualnego obrazu jako korzenie kina, "Kultura popularna"; 2014; 3(37):6-17.
• Hale Randall, Offering Tales They Want To Hear: Transnational European Film Funding as Neo-Orientalism,[w:] Rosalind Galt, Karl Schoonover (red.), Global Art Cinema: New Theories and Histories, Oxford University Press 2010, s. 303–319.
• Kletowski Piotr (red.), Europejskie kino gatunków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
• Lubelski Tadeusz, Sowińska Iwona, Syska Rafał, Historia kina, tom 1-4, Kraków, Universitas.
• Minkner Kamil, Brazylijskie cinema novo i inne kinematografie Ameryki Łacińskiej, w: Kino epoki nowofalowej. Historia kina, tom 3, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2015.
• Nagib Lucia, Towards a positive definition of world cinema [w:] Song Hwee Lim (red.), Remapping World Cinema: Identity, Culture and Politics in Film, Stephanie Dennison,, Wallflower Press, London & New York 2006, s. 30–37.
• Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część pierwsza: bedeker oraz pogodne wołanie o historię teorii i historię historiografii, "EKRANy”nr 6/2013.,
• Pabiś-Orzeszyna Michał, Nowa Historia Filmu, Nowa Historia Kina. Część druga: rewidowanie rewizjonistów, „EKRANy” nr 1/2014.
• Racięski Bolesław, Demony postępu : "Alucarda, córa ciemności"Juana Lópeza Moctezumy ,[w:]: Kaja Łuczyńska, Marta Stańczyk (red.), Poszukiwacze zaginionych znaczeń : perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 109–119
• Shaefer Eric, "Bold! Daring! Shocking! True!": A History of Exploitation Films, 1919-1959, Duke University Press, 1999.
• Stam Robert, Shohat Ella, Unthinking Eurocentrism. Multiculturalism and the Media, Sightlines, London 2013.
• Zwierzchowski Piotr, Wierski Dominik, Historie ewentualne i inne prowokacje dla historii filmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: