- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Gen AI w akademii: od podstaw do zastosowań praktycznych 3700-AL-GAI-OG
Od początku 2022 roku globalni użytkownicy internetu zyskali dostęp – częściowo bezpłatny – do licznych aplikacji wykorzystujących generatywną sztuczną inteligencję (genAI). Aplikacje te, w tym takie jak ChatGPT, DeepL, Midjourney, a później także Suno, Resemble czy Claude, bazują głównie na dużych modelach językowych (LLM) i innych podobnych rozwiązaniach, które zostały przetrenowane na olbrzymich zbiorach danych. Ich pojawienie się zrewolucjonizowało sposób korzystania z internetu: przekształciły podejście do zbierania wiedzy, przetwarzania danych, tłumaczeń, a także kreacji obrazów i muzyki. Dzięki temu użytkownicy zyskali dostęp do wszechstronnych, zaawansowanych asystentów, którzy potrafią wspierać zarówno procesy twórcze, analityczne, jak i krytyczne. Ta wciąż rozwijająca się rewolucja AI – przyspieszająca według wielu – wpływa już nie tylko na sposób, w jaki uczymy się i nauczamy, ale także na prowadzenie badań naukowych.
Zajęcia skoncentrują się na trzech głównych aspektach tego zjawiska. Pierwszy to wypracowanie wspólnego rozumienia kluczowych pojęć, które pozwalają opisać rewolucję genAI – takich jak „inteligencja”, „duże modele językowe (LLM)”, „algorytm” i inne. Drugi to analiza historii i przebiegu tej technologicznej zmiany, ze szczególnym uwzględnieniem dyskusji wokół regulacji prawnych, które już powstają, zwłaszcza w kontekście edukacji i badań. W tych dwóch częściach korzystać będziemy zarówno z aktualnej literatury przedmiotu, jak i wybranych tekstów spekulatywnych. Teksty fantastyczne zadziwiająco często nawiązywały - i wciąż nawiązują - do zagadnień wtedy potencjalnych, a obecnie jak najbardziej faktycznych. Trzeci aspekt zajęć to praktyczne doświadczenia: wspólne korzystanie z wybranych aplikacji AI, aby metodą „hands-on” poznać ich możliwości, ograniczenia, a także lepiej zrozumieć ich potencjalny wpływ na dydaktykę oraz praktykę badawczą.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć:
P_W1 zna i stosuje związaną z zajęciami terminologię nauk społecznych i humanistycznych (K_W02)
P_W2 rozumie powiązania między kulturą a gospodarką w zakresie działania i stosowania aplikcji sieciowych przedsiębiorców a dynamiką zmian społecznych (K_W10)
P_W3 rozumie dynamikę zmiany społecznej wynikającą z wszechobecności narzędzi genAI (K_W10)
P_U1 potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki pracy badawczej, a także analizy tekstu naukowego o tematyce społecznej i humanistycznej, również w języku obcym (K_U03, K_U08)
P_U2 potrafi przygotować wystąpienie ustne, również grupowo (K_U10, K_U11)
P_K1 jest gotów do rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych i społecznych i poprzez śledzenie nowych metod i narzędzi (K_K02)
P_K2 świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim (K_K08)
Kryteria oceniania
Aktywność (w tym jeden referat) 30%
Zespołowe opracowanie kompleksowego zadania związanego z pracą z aplikacjami AI 70%
Literatura
Crawford K., Atlas sztucznej inteligencji. Władza, pieniądze i środowisko naturalne, Wydawnictwa UJ 2024.
Nazarewicz A. (red.), PoznAI przyszłość. Opowiadania o umyśle i nauce, Poznań 2023.
Przegalińska A., Oksanowicz P., Sztuczna inteligencja. Nieludzka, arcyludzka, Znak 2023.
Przegalińska A., Trantoro T., Converging Minds: The Creative Potential of Collaborative AI, CRCPress 2024.
Searle J., Umysł. Krótkie wprowadzenie, Rebis 2010.
Suleyman M., Bhaskar M., Nadchodząca fala. Sztuczna inteligencja, władza i najważniejszy dylemat ludzkości w XXI wieku, Szczeliny 2024.
Wybrane odcinki podcastów "Radio Naukowe", "Nauka. To lubię" i "Alexa Stage".
Wybrane teksty spekulatywne (opowiadania) autorów takich jak B. Chambers, T. Chiang, J. Dukaj, N. Kritzer, S. Lem, J. Scalzi, A. Reynolds.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: