- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Feministyczne i queerowe teologie żydowskie 3700-AL-FQTZ-OG
Uwaga! Prawie wszystkie teksty obowiązkowe dostępne będą wyłącznie w języku angielskim. Do udziału w zajęciach konieczna jest więc taka znajomość tego języka, która umożliwi lekturę i analizę tekstów akademickich o różnym stopniu złożoności.
Podczas naszych spotkań spojrzymy na feminizm żydowski jako na strategię negocjowania własnej tożsamości, a co za tym idzie własnego miejsca we wspólnocie (religijnej, społecznej, politycznej) za pomocą aktu interpretacji. Badany przez nas przypadek będzie o tyle interesujący, że odwołuje się do żydowskiej tradycji, w której interpretacja ma kluczowe znaczenie. Umożliwia odkrywanie oblicza Prawa, odpowiednie rozumienie przeszłości i dostrzeganie otwierających się w ten sposób możliwości, które uwzględniają powstanie teologii feministycznych, queerowych czy trans*.
Do zaliczenia przedmiotu osoby studiujące będą potrzebowały 30 godzin na udział w zajęciach, 60 godzin na przygotowanie lektur zadanych na kolejne spotkania oraz 10 godziny na powtórzenie wybranych tekstów na zaliczenie końcowe.
Proponowana kolejność lektur i zagadnień:
Wstęp.
Podwójne wprowadzenie do feminizmu i judaizmu.
Blok 1: Feminizm żydowski
—Rachel Adler, “The Jew Who Wasn’t There: Halacha and the Jewish Woman,” Response: A Contemporary Jewish Review (1973): ss. 77–82.
—Cynthia Ozick, “Notes toward Finding the Right Question,” [w:] Susannah Heschel, “On Being a Jewish Feminist: A Reader”, New York 1983, ss. 120-151.
— Judith Plaskow, “The Right Question Is Theological,” [w:] Susannah Heschel, “On Being a Jewish Feminist: A Reader”, New York 1983, ss. 120-151.
Blok 2: Tradycja
—Blu Greenberg, “On Women and Judaism: A View from Tradition”, Philadelphia 1981 (fragmenty).
— Rachel Adler, “In Your Blood, Live: Re-visions of a Theology of Purity”, Tikkun 8 (1), 1993: 38-41.
—Rebecca Alpert, “Challenging Male/Female Complementarity: Jewish Lesbians and the Jewish Tradition” in People of the Body: Jews and Judaism from an Embodied Perspective ed. Howard Eilberg-Schwartz, New York 1992, ss. 361-378.
—Catherine Madsen, “Notes on God’s Violence”, CrossCurrents 51 (2), 2001: s. 229-256.
Blok 3: Teologie feministyczne
—Judith Plaskow, “Standing Again at Sinai: Judaism from a Feminist Perspective”, San Francisco 1991 (fragmenty).
— Julia Watts Belser, “God on Wheels. Disability and Jewish Feminist Theology”, Tikkun 29 (4), 2014: 27-28; Julia Watts Belser, “Privilege and Disaster: Toward a Jewish Feminist Ethics of Climate Silence and Environmental Unknowing”, Journal of the Society of Christian Ethics 34 (1), 2014: 83-101
— Mara H. Benjamin, “‘There Is No “Away:”’ Ecological Fact as Jewish Theological Problem”, Religions 13 (290), 2022: 1-16.
Blok 4: Teologie queerowe i trans* teologie
—Judith Rosen-Berry, “Revealing Hidden Aspects Of Divinity In The 'queer' Face: Towards A Jewish 'queer' (Liberation) Theology”, European Judaism: A Journal for the New Europe 41 (2), 2008: s. 138-154.
—Joy Ladin, “The Soul of the Stranger: Reading God and Torah From a Transgender Perspective”, Waltham 2018 (fragmenty).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu toku zajęć osoby studiujące:
1. umieją wymienić trudności i kwestie sporne związane z teologiami żydowskimi (K_W03);
2. znają stanowiska czołowych autorek i autorów zajmujących się żydowską teologią feministyczną, queerową i trans* (K_W05);
3. potrafią dokonać samodzielnej analizy różnych rodzajów tekstów teoretycznych z zakresu filozofii, teologii czy krytyki społecznej (K_U02);
4. wskazując na siłę czy słabość zawartych argumentów umieją formułować opinie na temat tekstów teoretycznych w języku polskim i angielskim, które dotyczą feminizmów i teologii żydowskich (K_U08);
5. mają poszanowanie dla różnorodności seksualnej, religijnej i kulturowej (K_K05);
6. opanowali umiejętność krytycznej refleksji i świadomie uczestniczą w dyskusji toczącej się w społeczeństwie obywatelskim (K_K08).
Kryteria oceniania
Konwersatorium zaliczane jest na ocenę.
Podstawowym warunkiem otrzymania oceny jest obecność. Możliwe są dwie nieobecności w semestrze i te nie niosą ze sobą konieczności zaliczania pominiętej partii materiału. Trzecia i czwarta nieobecność wymagają już zaliczenia indywidualnego. Powinno się ono odbyć w przeciągu dwóch tygodni od opuszczonego spotkania. Nieprzygotowanie do zajęć traktowane jest tak samo jak nieobecność.
Na ocenę końcową składają się dwa elementy:
1. przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w dyskusjach i analizie tekstów (60% oceny);
2. ustne zaliczenie końcowe polegające na dyskusji na temat wybranego przez osobę studiującą zestawu lektur (40% oceny).
Proponowana ocena końcowa będzie stanowiła wypadkową oceniania ciągłego i zaliczenia końcowego. Ocenie ciągłej będzie podlegało studenckie przygotowanie i aktywność na zajęciach. Zaliczenie końcowe odbędzie się w sesji letniej i będzie miało formę ustną.
Aby podejść do zaliczenia końcowego, każdy student i każda studentka najpóźniej dwa tygodnie przed ostatnimi zajęciami zgłosi do zaliczenia jeden z zaproponowanych zestawów lektur. Według tego klucza osoby studiujące zostaną podzielone na grupy zaliczeniowe (2-3 osoby). Zaliczenie końcowe odbędzie się w sesji zimowej. Będzie miało formę moderowanej dyskusji odbywającej się w grupie i polegającej na wspólnej analizie jednego z tematów centralnych dla wybranego przez studentki i studentów zestawu.
Literatura
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Adelman, Penina V., “A Drink from Miriam’s Cup: Invention of Tradition among Jewish Women”, Journal of Feminist Studies in Religion, 10.2 (1994): ss. 151-166.
2. Adler, Rachel, “Queer Jews Talking Their Way In”, European Judaism: A Journal for the New Europe 49.2 (2016): ss. 6-13.
3. Adler, Rachel, “Engendering Judaism: An Inclusive Theology and Ethics”, Philadelphia 1998.
4. Alpert, Rebecca T., „Our Lives Are the Text: Exploring Jewish Women’s Rituals”, Bridges, 2.1 (1991): ss. 66-80.
5. Antler, Joyce, “Jewish Radical Feminism: Voices from the Women’s Liberation Movement”, New York 2018.
6. Antler, Joyce, “‘We Were Ready to Turn the World Upside Down’”: Radical Feminism and Jewish Women”, [w:] Hasia R. Diner, Shira Kohn, Rachel Kranson (red.), “A Jewish Feminine Mystique? Jewish Women in Postwar America”, New Brunswick, New Jersey, London 2010, ss. 210-234.
7. Benjamin, Mara H., “Tracing the Contours of a Half Century of Jewish Feminist Theology”, Journal of Feminist Studies in Religion 36.1 (2020): ss. 11-31.
8. Crasnow, S.J., “On transition: normative Judaism and trans innovation”, Journal of Contemporary Religion, 32.3 (2017): ss. 403-415.
9. Eilberg-Schwartz, Howard. People of the Body: Jews and Judaism from an Embodied Perspective, New York 1992.
10. Falk, Marcia, “Notes on Composing New Blessings: Toward a Feminist-Jewish Reconstruction of Prayer,” [w:] “Weaving the Visions: New Patterns in Feminist Spirituality”, Judith Plaskow, Carol Christ (red.), San Francisco 1989.
11. Greenberg, Blu, „Jewish Women: Coming of Age”, Tradition: A Journal of Orthodox Jewish Thought 16.4 (1977): ss. 79-94.
12. Greenberg, Blu, “On Women and Judaism: A View from Tradition”, Philadelphia 1981.
13. Greenspahn, Frederick E., “Women and Judaism. New Insights and Scholarship”, New York, London 2009.
14. Heschel, Susannah, “Jewish Feminism and Women's Identity”, Women & Therapy 10.4 (1991): ss. 31-39.
15. Heschel, Susannah (red.), “On Being a Jewish Feminist: A Reader”, New York 1983.
16. Imhoff, Sarah, “Women and Gender, Past and Present: A Jewish Studies Story”, Jewish Social Studies 24.2 (2019): ss. 74-81.
17. Jakobsen, Janet R., “Queers Are Like Jews, Aren’t They? Analogy and Alliance Politics”, [w:] Daniel Boyarin, Daniel Itzkovitz, Agendernn Pellegrini (red.), “Queer Theory and the Jewish Question”, New York 2003, ss. 64-89.
18. Ladin, Joy, “In the Image of God, God Created Them: Toward Trans Theology,” Journal of Feminist Studies in Religion 34.1 (2018): ss. 53–58
19. Madsen, Catherine, “If God Is God She Is Not Nice,” Journal of Feminist Studies in Religion 5.1 (1989): ss 103–17.
20. Orenstein, Gloria Feman, “Torah Study, Feminism and Spiritual Quest in the Work of Five American Jewish Women Artists”, Nashim: A Journal of Jewish Women’s Studies & Gender Issues, 14 (2007): ss. 97-130.
21. Plaskow, Judith, Elliot Kukla, “Remapping the Road from Sinai,” Sh’ma: A Journal of Jewish Ideas (2007): ss. 2–5.
22. Rudavsky, Tamar (red.), “Gender and Judaism. The Transformation of Tradition”, New York 1995.
23. Setel, T. Drorah, et al. (1986), “Roundtable Discussion: Feminist Reflections on Separation and Unity in Jewish Theology”, Journal of Feminist Studies in Religion 2.1 (1986): ss. 113-130.
24. Umansky, Ellen M., “Finding God: Women in the Jewish Tradition”, CrossCurrents 41.4 (1991-92): ss. 521-537.
25. Umansky, Ellen M., Dianne Ashton, “Four Centuries of Jewish Women’s Spirituality: A Sourcebook”, Boston 1992.
26. Wenig, Margaret, “God is a Woman and She is Growing Older”, [w:] “Best Sermons”, red. James Cox, New York 1992.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: