Fantastyczne przywództwo 3700-AL-FP-qDP
Jak odnaleźć przywódcę? Kim jest przywódca? Jakie pytania trzeba postawić, by go wskazać? Podczas kursu wypracujemy wraz ze studentami odpowiedź na tytułowe pytanie: jak odnaleźć (fantastycznego) przywódcę? Zajęcia będą miały charakter warsztatowy, co umożliwi studentom aktywny udział w wytwarzaniu treści.
Poprzez rozpoznanie intuicji, zrozumienie ich źródeł i zdekonstruowanie ich, będziemy zmierzać do wytworzenia zestawu narzędzi służących zrozumieniu przywództwa w całej jego rozpiętości, oraz usystematyzowaniu wpływu literatury spekulatywnej na to zjawisko.
Ostatecznym efektem zajęć będzie stworzenie studenckiej bazy fantastycznych przywódców, z których każdy otrzyma notę biograficzną opatrzoną cytatami wraz z komentarzami Studentów i Studentek. Wybrani przez uczestników i uczestniczki zajęć przywódcy zostaną też skategoryzowani w oparciu o jakości wypracowane w czasie zajęć, które mają pomóc zdefiniować przywództwo jako takie.
Konserwatorium powinno przybliżyć studentom i studentkom metodologię badań intertekstualnych i interdyscyplinarnych.
Wstępna koncepcja zajęć zostałą wypracowywana w ramach działań LabLead AL UW.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. W zakresie wiedzy student:
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze (K_W01);
- zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05).
2. W zakresie umiejętności potrafi:
- dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02);
- skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury (K_U03).
3. W zakresie kompetencji społecznych:
- jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim (K_K09).
Kryteria oceniania
Studenci i studentki podlegają ocenie ciągłej: brane pod uwagę będzie przygotowanie do zajęć i merytoryczna aktywność w dyskusji.
Wymiennie studentki i studenci będą mogli zdecydować się na zaliczenie w formie samodzielnej prezentacji lub karty encyklopedycznej w oparciu o wzorzec opracowany na zajęciach.
Dopuszczalne są dwie nieuzasadnione nieobecności.
Literatura
J. Dukaj, Inne pieśni, Kraków 2011.
U. K., Le Guin, Czarnoksiężnik z Archipelagu, tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 1983.
U. K., Le Guin, Grobowce Atuanu, tłum. Piotr W. Cholewa, Gdańsk 1990.
U. K., Le Guin, Najdalszy brzeg, tłum. Jacek Kozerski, Gdańsk 1991.
U. K., Le Guin, Tehanu, tłum. Robert Jawień, Gdańsk 1991.
C. S Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa, tłum. Andrzej Polkowski, Poznań 2005.
J. K. Rowling, Harry Potter i więzień Azkabanu, tłum. Andrzej Polkowski, Poznań 2001.
Rowling J. K., Harry Potter i Czara Ognia, tłum. Andrzej Polkowski, Poznań 2001.
A. Sapkowski, Krew elfów, Warszawa 1994.
A. Sapkowski, Czas pogardy, Warszawa 1995.
J. R. R. Tolkien, Władca Pierścieni. Braterstwo pierścienia, tłum. Jerzy Łoziński, Poznań 2015.
W. H. Auden, The Hero is a Hobbit, [w:] „New York Times”, nr 1954-10-31.
Augustyn z Hippony, Państwo Boże, księgi XVII – XIX, Kęty 1998.
Arystoteles, Polityka, księga IV, Warszawa 2003 (fragm.)
Bachrach P., Morton Baratz M., Two Faces of Power, [w:] „The American Political Science Review”. 1962, nr 56 (4).
M. T. Cyceron, O państwie, księga V, [w:] O państwie. O prawach, Warszawa 2010 (fragm.)
R. Dahl, The Concept of Power, [w:] „Behavioral Science”, 1957, nr 2 (3).
T. Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, Warszawa 2005 (fragm.)
S. Lukes, Władza w ujęciu radykalnym, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, red. A. Jasińska-Kania. L. M. Nijakowski, Szacki J., Ziółkowski M., Warszawa 2006.
L. Strauss, O tyranii, Kraków 2009 (fragm.)
N. Weber, Racjonalność, władza, odczarowanie, Poznań 2011 (fragm.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: