Filozofia i filozofowie w PRL 3700-AL-FFPRL-QHU
Ideą przewodnią zajęć jest zaprezentowanie danego filozofa poprzez trzy pojęcia lub tylko hasła organizujące jego myślenie lub życie wraz z próbą dowiedzenia, że nie ma czystych pojęć, że każde pojęcie jest „zabagnione” przez życie. Chcę czytać książki i fragmenty książek niżej wymienionych filozofów, głównie z kręgu tzw. Warszawskiej Szkoły Historyków Idei. Ale chcę też czytać texty pozwalające zrozumieć dziedzictwo PRL, jak wywiady M. Bajer czy J. Trznadla.
Tatarkiewicz
1. Dobro
2. Hauptwerk
3. Powojnie
Kroński
1. Karabin
2. Tygrys
3. Grecy
Elzenberg
1. Istnienie
2. Cnota
3. Platon
Kołakowski
1. Bóg
2. Komunizm
3. Spinoza
Tischner
1. Pawełek
2. Osoba (lub: Teatr)
3. Kojeve
Michalski
1. Instytut
2. Płomień
3. Działanie
Baczko
1. Ideolog / Milicja
2. Oświecenie
3. Hiob
Pomian
1. Trajkot
2. Conrad
3. Kolekcjonerzy
4. Europa
Schaff
1. Donos
2. BKF
3. Śmieci (o jego książkach)
Skarga
1. Spojrzenie
2. Gulag
3. Przemoc
Walicki
1. Uznanie
2. Rosja
3. „Liberalizm”
4. Patriotyzm
Bauman
1. Szoa
2. Skrzyżowanie
3. Ponowoczesność
Szacki
1. Konformizm
2. Zdrada (klerków)
3. Tradycja/utopia
M. Siemek, K. Ajdukiewicz. T. Kotarbiński, M. Przełęcki, IM Bocheński.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych
K_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze
K_W02 zna i stosuje terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
K_W03 zna i rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
K_W04 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych
K_W05 ma wiedzę o najnowszych metodach badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych
K_W08 zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury
K_W09 ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie
K_W10 rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych
K_U01 potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny
K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych
K_U03 potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej
K_U04 potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych
K_U05 wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury
K_U08 potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym
K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U03 sformułować problem badawczy
K_U04 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
K_U06 prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
K_U07 przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim
Kryteria oceniania
Ocena bieżąca wypowiedzi ustnych i pisemnych studentów
Literatura
Wszystkie książki czytane fragmentami. Przykładowe tytuły, gdyż większość tekstów będziemy dobierać na bieżąco, na zasadzie konsensusu, tak by nie dublować lektur już przez Państwa znanych.
Tatarkiewicz, O szczęściu
Maurice Merleau-Ponty, Terror i humanizm
Tadeusz Kroński, Wykłady z historii filozofii starożytnej
Tadeusz Kroński, Rozważania wokół Hegla
Leszek Kołakowski, Zbigniew Mentzel, Czas ciekawy, czas niespokojny. Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Zbigniew Mentzel
L. Kołakowski, Światopogląd i życie codzienne
Filozofia egzystencjalna. Wybrane teksty z historii filozofii, wyboru dokonali oraz wstępem opatrzyli L. Kołakowski i K. Pomian
L. Kołakowski, D. Postel, O uchodźstwie, filozofii i balansowaniu na skraju otchłani
L. Kołakowski, Bajki, Warszawa 1990.
L. Kołakowski, Modlitwa Heloizy, kochanki Piotra Abelarda, kanonika i teologa
Andrzej Walicki, Spotkania z Miłoszem
Jonathan Lear, Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego
Andrzej Walicki, Filozofia prawa rosyjskiego liberalizmu
Józef Mackiewicz, Barbara Toporska, Listy do i od redakcji „Kultury”
Andrzej Walicki, Polskie zmagania z wolnością widziane z boku
Andrzej Walicki, Tradycje polskiego patriotyzmu
Adam Schaff, Moje spotkania z nauką polską
Julien Benda, Zdrada klerków
Barbara Skarga, Wspomnienia Po wyzwoleniu... (1944-1956)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: