Ekofikcje w kulturze, sztuce i dizajnie 3700-AL-EKSD-qZS
Celem kursu jest zapoznanie studentów z zyskującym na popularności zjawiskiem tworzenia eko-fikcyjnych opowieści, zarówno w obszarze literatury i sztuki, jak i współczesnego projektowania. Podczas kursu będziemy dyskutować nad relacjami eko-fikcji z innymi nurtami takimi jak: science-fiction, geo-fiction czy solar punk oraz nad ich wymiarem praktycznym, który realizuje się w postaci pewnych propozycji spekulatywnych, które przekształcone zostają w realne rozwiązania lub technologie. Sięgniemy także do źródeł eko-fikcji i omówimy taki istotne pozycje jak: Ecotopia Ernesta Callenbacha czy Wyspa Doktora Moreau H.G. Wellsa. Jako odniesienie teoretyczne posłużą nam między innymi teksty Donny Haraway, Rosi Braidotti czy Glena Albrechta. Odpowiemy także na pytanie czym jest solastalgia i sprawiedliwość środowiskowa.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć:
Student posiada podstawowe umiejętności analizy i interpretacji tekstu naukowego, w tym naukowej literatury anglojęzycznej. .
Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nauk o kulturze oraz teorii sztuki.
Student potrafi dokonać samodzielnej interpretacji dzieła sztuki lub zjawiska kulturowego w oparciu o różne konteksty teoretyczne.
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się dla przedmiotu:
K_W04 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych
K_U01 potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
K_U02 potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U06 potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie
K_K02 jest gotów do podejmowania pracy zespołowej
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
- aktywny udział w zajęciach: merytoryczny udział w dyskusji oraz znajomość tekstów źródłowych (25%)
- wykonanie zadań cząstkowych (25%)
- wykonanie projektu końcowego (50%)
Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych: 2.
Literatura
Przykłady analizowanych tekstów kultury (wybór podlega uzgodnieniu ze studentami):
● M. Atwood, Rok potopu, Prószyński i Spółka, 2017.
● E. Callenbach, Ecotopia, Bantam Books, 1977.
● M. Christie, Greenwood, Hogarth, 2020.
● Nora K. Jemisin, Piąta pora roku, cz. I. Trylogii pękniętej ziemi, Sine Qua Non, 2016.
● Ch. Vadnais, Flora, Coach House Books, 2020.
● H.G. Wells, Wyspa doktora Moreau, 1896 i film Wyspa doktora Moreau, reż. J. Frankenheimer, USA 1996.
● Marsjanin, reż. Ridley Scott, USA, Wielka Brytania 2015.
● Christa Sommerer i laurent Mignonneau, wybrane prace.
● Ackroyd & Harvey, Conflicted Seeds + Spirit, https://www.ackroydandharvey.com/conflicted-seeds-spirit-2/
● Kudsk Steensen, wybrane prace (digital gardening projects).
● Alexandra Daisy Ginsberg, The Wilding of Mars, 2021.
● Botanicula, Amanita Design, 2012.
● Spore, Will Wright, 2008.
Literatura przedmiotu (wybrana):
● A. Bucknell, Ecological World-Building: From Science Fiction to Virtual Reality, “Serpentine”, 2021, https://www.serpentinegaller
ies.org/art-and-ideas/ecological-world-building-from-science-fiction-to-virtual-reality/ .
● R. Braidotti, Polityka życia jako bios i zoe, tłum. I. Holewiński, “Machina Myśli”, 2018, http://machinamysli.org/wp-content/uploads/
2019/01/Braidotti_Bios-zoe.pdf
● J. Dweyer, Where the Wild Books Are: A Field Guide to Ecofiction, University of Nevada Press.
● D. Haraway, When Species Meet, University of Minnesota Press, 2007 i inne tejże autorki.
● T. Morton, Dark Ecology, Columbia University Press, 2018. oraz inne tegoż autora.
● Biblioteka portalu Dragon Fly - An Exploration of Eco fiction: https://dragonfly.eco/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: