Ewolucja biologiczna 3700-AL-EB-qZS
Wykład ma za zadanie przedstawić podstawy współczesnego ewolucjonizmu w ujęciu dostępnym dla osób bez specjalistycznego przygotowania w dziedzinie biologii. Uzupełnieniem wykładu będzie lista samodzielnych lektur, które dyskutowane będą na kolejnych zajęciach. Tematyka wykładu obejmuje następujące zagadnienia:
• podstawowe pojęcia: próba zdefiniowania terminu „życie”, pojęcie metabolizmu, informacji genetycznej i jej replikacji oraz ekspresji
• znaczenie pojęcia „ewolucja” w naukach biologicznych na tle potocznych znaczeń tego słowa
• historia poglądów na pochodzenie i ewolucję życia od starożytności do Darwina
• podstawy teorii ewolucji Darwina, historia jej powstania i wczesnej recepcji
• metody badania ewolucji i dowody wspierające teorię ewolucji
• współczesny ewolucjonizm jako kontynuacja teorii Darwina (syntetyczna teoria ewolucji, ewolucja molekularna)
• zagadnienie powstania życia (biogenezy)
• przegląd dziejów ewolucji życia na Ziemi
• ewolucja człowieka i przyszłość naszego gatunku
• znaczenie ewolucji dla nauk przyrodniczych: ewolucja jako przedmiot badań i jako narzędzie badawcze, ekologia w biologii molekularnej, ekologia ewolucyjna, medycyna ewolucyjna, psychologia ewolucyjna
• percepcja teorii ewolucji w społeczeństwie – spór ewolucjonizmu z kreacjonizmem (historia i nurty współczesne), stosunek różnych religii do teorii ewolucji, najczęstsze błędy i nieporozumienia w odbiorze teorii ewolucji. Ewolucja biologiczna w kulturze.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
-Ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej
-Rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym
-Zna najnowszee osiągnięcia metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych
-Rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów
-Zdaje sobie sprawę z dynamiki rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze)
Egzamin pisemny
Literatura
Richard Dawkins „The greatest show on Earth: The evidence for evolution” i „Selfish gene” (fragments)
Jerry A. Coyne „Why evolution is true”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: