- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dramat i teatr kondycji ludzkiej 3.0. Od Norwida do Fossego 3700-AL-DTKLNF-OG
Eksperymentalne konwersatorium wykorzystujące dramat i jego sceniczne realizacje jako świadectwa kondycji ludzkiej w danej epoce. Nie historia dramatu będzie więc jego głównym przedmiotem a próba ukazania na bazie rozwoju formy dramatycznej istotnych przemian związanych z oswajaniem przez człowieka i gatunek ludzki fenomenu życia i jego najistotniejszych aspektów (stosunku do ja, stosunku do my, do natury, do boga/bogów). Celem zajęć jest ukazanie dramatu jako źródła fascynujących badań i rozmyślań z gruntu interdyscyplinarnych i dla takiego wielodziedzinowego a nawet wieloobszarowego grona został przygotowany. Mile widziani filolodzy wszelkiej maści, zwłaszcza klasyczni, historycy, historycy sztuki, psycholodzy, socjolodzy, kulturoznawcy, religioznawcy, etnografowie, prawnicy, biolodzy, medycy, prawnicy, księża, aktorzy i reżyserzy, słowem wszyscy, którzy na serio traktują swoje poszukiwania odpowiedzi na najważniejsze i odwieczne pytania ludzkości.
Przygotowanie do zajęć wymaga cotygodniowej lektury jednego tekstu dramatycznego (udostępnianego przez prowadzącego w formie pdf) oraz lektury „Tako rzecze Zaratustra” Fryderyka Nietzschego w pierwszym semestrze i „Kondycji ludzkiej” Hanny Arendt w drugim semestrze.
Cotygodniowe zajęcia trwają 135 minut (trzy jednostki) i zawsze przebiegają według ustalonego scenariusza:
1. Krótki 10-minutowy test z lektury zadanego na ten tydzień dramatu (nie na ocenę, ma on znaczenie dydaktyczne: ma pomóc w profilowaniu lektury dramatu pod kątem pytań i rozważań prowadzonych na zajęciach).
2. Wykład właściwy każdorazowo poprzedzony wstępem faktograficznym (oś czasu, daty, nazwiska, zjawiska, tytuły), ilustrowany bogatym materiałem ikonograficznym (60 minut)
3. Dyskusja na bazie wykładu i przeczytanego dramatu (30-65 minut)
4. Od czasu do czasu: bonus (projekcja unikatowych materiałów niedostępnych w Internecie, spotkanie z zaproszonym gościem/ekspertem).
Jest to propozycja dla osób ambitnych, wrażliwych, myślących i poszukujących, słowem dla wszystkim niespokojnych dusz. Jest zaproszeniem do intensywnego i systematycznego studiowania opartego przede wszystkim o samodzielną pracę nad lekturami. Jeśli szukasz intelektualnej przygody, niestandardowego i niepodręcznikowego podejścia do tekstów kultury, to jest to kurs właśnie dla Ciebie.
Kurs zasadniczo będzie trzymał się chronologii dziejów i obejmuje zjawisko dramatu od końca romantyzmu po współczesność i jest on kontynuacją ubiegłorocznych kursów Dramat i teatr kondycji ludzkiej 2.0. Od Szekspira do Norwida w roku 2023/24 oraz Dramat i teatr kondycji ludzkiej 1.0. Od Ajschylosa do Szekspira w roku 2022/2021). Każdego roku można na nowo przystąpić do zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy:
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę w kulturze
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
Student w zakresie umiejętności:
K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
Student w zakresie kompetencji społecznych:
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
K_K04 ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach semestralnych kolokwiów z lektury „Tako rzecze Zaratustra” Fryderyka Nietzschego w pierwszym semestrze i „Kondycji ludzkiej” Hanny Arendt w drugim semestrze oraz na podstawie pozytywnego wyniku testu wielokrotnego wyboru na zakończenie kursu.
Literatura
1. A. Nicoll, Dzieje dramatu (wiele wydań)
2. A. Nicoll, Dzieje teatru (wiele wydań)
3. J. R. Brown (red.), Historia teatru
4. M. Bartold, Historia teatru
5. H. Arendt, Kondycja ludzka
6. F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra
W zależności od wybory przez uczestników do każdego analizowanego tekstu podane zostaną osobne lektury, w tym cotygodniowy dramat do przeczytania.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: