Dyskurs i narracja: podstawy metod badawczych i ujęć teoretycznych 3700-AL-DN-qMF
We współczesnych naukach społecznych istotną rolę odgrywają metody badawcze odwołujące się do różnorodnych koncepcji narracji biograficznej, auto/biografii, historii życia, którym często towarzyszą podejścia teoretyczne stosujące kategorie narracji i dyskursu. Czerpią one min. z ujęć lingwistycznych, hermeneutycznych, socjologicznych, antropologicznych, etnograficznych, dostarczając nie tylko niezwykle użytecznych perspektyw poznawczych, ale też metod badawczych i narzędzi analitycznych.
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi pojęciami i metodami badawczymi w których podstawą do analizy są źródła takie jak historia życia, biografia, autobiografia, narracja biograficzna, szeregiem tekstów ilustrujących zastosowanie tych metod w badaniu konkretnych zjawisk jak również podstawami ujęć teoretycznych odwołujących się do pojęć dyskursu i narracji.
Omawiane w trakcie pierwszej części zajęć metody skupiają się przede wszystkim na doświadczeniu jednostek, odwołując się do interpretatywnych umiejętności podmiotów (często badacz lub badaczka „uruchamiają tworzenie narracji”), do ich refleksyjności i nadawania znaczenia własnemu doświadczeniu; tworzone narracje i historie życia mogą służyć podtrzymaniu społecznego status quo, mogą też jednak pełnić funkcję emancypacyjną, zmieniając społeczne funkcjonowanie osób. Jednocześnie opowiadane historie podlegają konwencjom narracyjnym, są uwikłane w procesy społecznych interakcji, odwołują się do wspólnego działania w lokalnym kontekście. Narracja biograficzna zakłada szerszy świat społeczny, obejmuje relację między jednostką i zbiorowością, daje też szczególny dostęp, poprzez indywidualne doświadczenia, do zjawisk i procesów o większej skali społecznej i historycznej.
Empiryczną podstawą konwersatorium (druga część zajęć) będzie etnograficzne doświadczenie prowadzącego, oparte na badaniach terenowych na terenie Polski, wykorzystujących podejście biograficzne i narracyjne. Dotyczyły one sytuacji osób, które w swoich społecznościach lokalnych traktowane były jako odmienne, ekscentryczne lub chore psychicznie: ich biografie to zapis złożonych relacji, na które składały się tak wykluczenie, stygmatyzacja i przemoc, jak wsparcie, empatia i opieka.
Uzupełnieniem opisanych pojęć, metod badawczych i badań będzie możliwość zapoznania się z pracami autorów ważnych koncepcji teoretycznych, w których istotną rolę odgrywają kategorie dyskursu i narracji, takich jak Paul Ricoeur czy Michel Foucault, oraz krytycznymi analizami, które odnoszą teorie dyskursu i narracji do współczesnych nauk społecznych.
W odniesieniu do pojęcia dyskursu oznacza to takie problemy jak: - przydatność i zastosowanie kategorii dyskursu w naukach społecznych; - relacja między praktykami dyskursywnymi i szerszym kontekstem niedyskursywnych działań, relacji i instytucji; - konstytuowanie świata społecznego przez dyskursy versus działanie i sprawczość jednostek jako podstawa reprodukowania i tworzenia życia społecznego.
W odniesieniu do teorii narracji: - nadawanie indywidualnemu doświadczeniu formy narracyjnej w praktykach kulturowych; - relacja między językiem mówionym, opowiadaniem, narracją, (auto)biografią z jednej, a działaniem i historyczno-kulturowym kontekstem życia jako tematu narracji z drugiej strony; - społeczno-kulturowe, konwencjonalne, indywidualne i biograficzne wymiary tworzenia narracji.
Nawiązaniem do praktyki badawczej etnografii będą: - problem przydatności metod opartych na obserwacji i współuczestnictwie oraz analizie lokalnych praktyk dyskursywnych i narracyjnych; - dyskusja nad przykładami konkretnych badań, odwołujących się do dyskursywnego bądź narracyjnego ujmowania praktyk i zjawisk społeczno-kulturowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02, K_W04, K_W07
K_U01, K_U04, K_U05
K_K03, K_K04, K_K07
Kryteria oceniania
Podstawą oceny będzie:
- aktywny udział w zajęciach (dyskusja nad tekstami)
- zaliczenie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ok. połowy zajęć; sprawdzian jest zapowiadany na wcześniejszych zajęciach i polega na odpowiedzi na dwa, związane z omawianym tekstem pytania;
- dodatkowo poszczególni studenci mogą, na zasadzie dobrowolności, zaproponować prezentację przed grupą omawianego na danych zajęciach tekstu oraz napisanie końcowego eseju (długości ok. 10 stron) na zaproponowany i uzgodniony z prowadzącym temat
Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2
Literatura
Elliott J., 2005, Using Narrative in Social Research, Qualitative and Quantitative Approaches, London, s. 17-35.
Freundlieb D., 1994, Foucault’s Theory of Discourse and Human Agency, [w:] Reassessing Foucault. Power, Medicine and the Body, London-New York, s. 152-180.
Gee J.P., 2001, An Introduction to Discourse Analysis. Theory and Method, New York, s. 11-39.
Hatch J. A., Wisniewski R., 2003, Life History and Narrative: Questions, Issues, and Exemplary Works, [w:] Life History and Narrative, London, s. 113-136.
Howarth D., 2008, Dyskurs, Warszawa.
Kapuściński R., 1962, Busz po polsku, Warszawa.
Kułakowski W., 1967, Historia życia. [tekst w rękopisie]
Low S. M., 2001, The Edge and the Center: Gated Communities and the Discourse of Urban Fear, "American Anthropologist", Vol. 103, No. 1, s. 45-58.
Møhl P., 1997, Village Voices. Coexistence and Communication in a Rural Community in Central France, Copenhagen, s. 9-44.
Perzanowski A., 2009, Odmieńcy. Antropologiczne stadium dewiacji, Warszawa.
Perzanowski A., 2011, Narracja autobiograficzna jako źródło etnograficzne, Etnografia Nowa, nr 3., s. 200-222.
Rapport N., Overing J., 2000, Social and Cultural Anthropology. The Key Concepts, New York. Kategorie: Discourse, Narrative.
Ricoeur P., 1989, Język, tekst, interpretacja, Warszawa, s. 63-95.
Ricoeur P., 1991, Narrative Identity, "Philosophy Today", Vol. 35, No 1 , s. 73-81.
Ricoeur P., 2008, O interpretacji. Esej o Freudzie, Warszawa, s. 29-42.
Wodak, Ruth i Michał Krzyżanowski (red.), 2011, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: