- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dekolonizacja muzeum. Teorie i praktyki 3700-AL-DMTP-OG
Zajęcia dotyczyć będą aktualnej debaty na temat dekolonizacji muzeów, na przykładzie najbardziej uwikłanej w kolonializm instytucji muzeum etnograficznego. Punktem wyjścia będzie charakterystyka imperialnych i kolonialnych tradycji muzeów i koncepcji dziedzictwa kulturowego, w odniesieniu do różnych typów muzeum: archeologicznego, etnograficznego, sztuki (zwłaszcza tzw. universal survey museum). Główna część zajęć poświęcona będzie teoretycznej refleksji, jak również praktykom dekolonizacyjnym, w oparciu o konkretne przykłady działalności instytucji muzealnych. Część praktyczna zajęć dotyczyć będzie opracowania projektu własnej praktyki dekolonialnej: scenariusza wystawy, projektu edukacyjnego, audioprzewodnika do istniejącej wystawy. Analizowane będą kluczowe dla teorii i działań dekolonialnych pojęcia: widzialność (co i jak można zobaczyć w muzeum, jak rzeczy i zjawiska są prezentowane); transparentność (ujawnianie trudnych historii, informacji o pochodzeniu przedmiotów w kolekcji, ale także jawność związana z polityką personalną, finansową etc.); inkluzywność (sposoby otwierania muzeum na nowe społeczności, włączania tych, którzy byli wykluczani, na uczciwych zasadach); decentralizacja (dzielenie się władzą i autorytetem, oddawanie głosu społecznościom); empatia (emocje i afekty w praktykach
wystawienniczych i edukacyjnych); wrażliwość (otwartość na krytykę,
podatność na zranienie). W oparciu o refleksję nad pojęciami i teoriami, a także w odniesieniu do konkretnych przykładów podejść dekolonialnych w muzeach, uczestnicy będą mieli możliwość zdobyć praktyczne umiejętności, potrzebne do napisania scenariusza wystawy, scenariusza lekcji muzealnej, treści audiprzewodaika etc.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- wiedza:
K_W01 Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich
rolę kulturze
K_W05 Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury
K_W07 Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych
K_W08 Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk
humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
- umiejętności:
K_U01 Potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji
pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych,
publicystycznych i innych
K_U02 Potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i
materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
K_U04 Potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska
współczesności
K_U06 Potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy
akademickiej we właściwej formie
K_U07 Potrafi przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne
wymogi stawiane pracom akademickim
K_U10 Potrafi przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby
odbiorców
K_U13 Potrafi wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej
- kompetencje społeczne:
K_K01 Jest gotów do podejmowania kształcenia przez całe życie
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
K_K06 jest gotów do podjęcia właściwych działań przyczyniających się do
ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic
kulturowych
K_K08 docenia bogactwo kultury
K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności
kulturowej
K_K10 jest gotów do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i
społeczeństwie obywatelskim
K_K11 szanuje etyczny wymiar badań naukowych
Kryteria oceniania
Zajęcia oceniane będą na podstawie:
- obecności (usprawiedliwione są dwie nieobecności w semestrze)
- aktywności w dyskusjach podczas zajęć
- zaprezentowania wyników pracy własnej podczas zajęć
- pracy zaliczeniowej w ustalonej wcześniej formie (np. Scenariusz wystawy, scenariusz lekcji, treść audioprzewodnika), składanej do końca semestru.
Zaliczenie na ocenę. Ocena końcowa uwzględnia:
- przygotowanie do zajęć i aktywność- 50%
- esej zaliczeniowy- 50%
Literatura
Bennett, Tony,The Birth of the Museum: History, Theory, Practice. London: Routledge, 1995.
Bouquet, Mary (ed.), Museums: A Visual Anthropology. London: Bloomsbury, 2012.
Chipangura, Njabulo, Co‐curation and New Museology in Reorganizing the Beit Gallery at the Mutare Museum, Eastern Zimbabwe, „Curator” 63.3: 431-446, 2020.
Decolonize This Place. Open Letter to the Brooklyn Museum: Your Curatorial Crisis Is an Opportunity to Decolonize. Decolonize Brooklyn Museum [letter], 3 April 2018: https://decolonizebrooklynmuseum.wordpress.com/2018/04/03/the-journey-begins/
Findlen, Paula, The Museum: Its Classical Etymology and Renaissance Genealogy, „Journal of the History of Collections” 1.1: 59-78, 1989.
Huis, Iris van, Contesting Cultural Heritage: Decolonizing the Tropenmuseum as an Intervention in the Dutch/European Memory Complex, w: Tuuli Lähdesmäki, Luisa Passerini, Sigrid Kaasik-Krogerus & Iris van Huis (eds) Dissonant Heritages and Memories in Contemporary Europe (215-248). Cham: Palgrave Macmillan, 2019.
Kassim, Sumaya, The Museum Will Not Be Decolonised. Media Diversified [essay], 15 November 2017: https://mediadiversified.org/2017/11/15/the-museum-will-not-be-decolonised/
Macdonald, Sharon (ed.) A Companion to Museum Studies, Malden & Oxford: Wiley-Blackwell, 2011.
Modest, Wayne, and & Lelijveld, Robin, (eds), Words Matter: An Unfinished Guide to Word Choices in the Cultural Sector, Wormerveer: Tropenmuseum, Afrika Museum, Museum Volkenkunde & Wereldmuseum, 2018.
McLoughlin, Moira, Museums and the Representation of Native Canadians: Negotiating the Borders of Culture. London & New York: Routledge, 2014.
Moshenska, Gabriel, Creating a Museum of British Colonialism. New African, 16 September 2020: https://newafricanmagazine.com/24035/
Opoku, Kwame, Appeal To Open German Museums’ Inventories On African Objects. Modern Ghana [feature], 15 October 2019: https://www.modernghana.com/news/961408/appeal-to-open-german-museums-inventories-on-afri.html
Pomian, Krzysztof, The Collection: Between the Visible and the Invisible, in: Susan M. Pearce (ed.) Interpreting Objects and Collections (160-174). London & New York: Routledge.
Prakash, Gyan, Science “Gone Native” in Colonial India. Representations 40: 153-178, 1994.
Procter, Alice, UK Museums Should Be Honest about Being Stuffed with Stolen Goods. The Guardian [opinion], 20 February 2019. Available at https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/feb/20/uk-museums-honest-stolen-goods-imperialism-theft-repatriation
Simon, Nina, The Participatory Museum. Santa Cruz: Museum 2.0., 2010.
Smith, Claire, Decolonizing the Museum: The National Museum of the American Indian in Washington, D.C. Antiquity 79.304: 424-439, 2005.
Viso, Olga, Decolonizing the Art Museum: The Next Wave. The New York Times [opinion], 1 May 2018: https://www.nytimes.com/2018/05/01/opinion/decolonizing-art-W
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: