Człowiek i geny 3700-AL-CZG-QPR
Zajęcia mają na celu przedstawienie najważniejszych nurtów współczesnej biologii człowieka w ujęciu zgodnym z metodą naukową w sposób dostępny dla osób bez specjalistycznego przygotowania w dziedzinie biologii. Tematyka zajęć obejmuje następujące tematy:
1. Podstawowe pojęcia biologii – informacja, struktura i ogólne właściwości organizmów żywych. Historia wiedzy o dziedziczeniu – od starożytności do XXI w.
2. Metoda naukowa w naukach przyrodniczych, w biologii człowieka i w medycynie. Standardy badań naukowych – kontrola, ślepa próba, statystyka, metaanalizy.
3. Dziedziczenie mendlowskie i wieloczynnikowe – determinizm genetyczny i przewidywalność człowieka. Czym jest, a czym nie jest znajomość genomu człowieka.
4. Testy i poradnicwo genetyczne, czułość i specyficzność testów. Testy przesiewowe – problemy biologiczne i etyczne. 5. Testy adresowane bezpośrednio do konsumentów (DTC) – problemy biologiczne i etyczne.
6. „Medycyna alternatywna”, homeopatia itp. a medycyna oparta na dowodach naukowych (evidence based medicine). 7. Szczepienia i ruchy antyszczepionkowe.
8. Techniki wspomaganego rozrodu, testy preimplantacyjne i prenatalne.
9. Komórki macierzyste, komórki IPS, klonowanie terapeutyczne – nadzieje i wątpliwości.
10. GMO – fakty i mity.
11. Choroby zakaźne i walka z nimi.
12. Nowotwory.
13. Terapia genowa i biotechnologia medyczna.
14. Genetyka zachowania i psychologia ewolucyjna
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- przedstawia i rozumie podstawowe pojęcia dotyczące dziedziczenia i informacji genetycznej w odniesieniu do człowieka (K_W01)
- przedstawia podstawowe założenia metody naukowej w biologii człowieka (K_W05)
- odróżnia medycynę opartą na dowodach naukowych od innych podejść do zdrowia człowieka (K_U01)
- wyjaśnia znaczenie szczepień dla profilaktyki chorób zakaźnych (K_K02)
- przedstawia współczesne techniki wspomaganego rozodu i dyskutuje ich konsekwencje medyczne i etyczne (K_K08)
- przedstawia syntetycznie najważniejsze techniki biotechnologii medycznej i rozumie związane z nimi nadzieje i ogranicznia (K_U01)
- wyjaśnia biologiczne podstawy chorób takich, jak nowotwory i choroby zakaźne (K_W05)
- potrafi przygotować interdyscyplinarną prezentację dotyczącą problemów współczesnych nauk biomedycznych (K_U10)
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (maksymalnie 2 nieobecności w semestrze)
Obecność na zajęciach, prezentacja zaliczeniowa, ocena aktywności podczas zajęć.
Egzamin i prezentacja zaliczeniowa
Literatura
Ben Goldacre, „Lekarze, naukowcy, szarlatani. Od przerażonego pacjenta do świadomego konsumenta”, wyd. Septem, Helion, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: