Chrześcijaństwo wobec problematyki czasu (od starożytności do czasów nowożytnych) 3700-AL-CWPC-qKR
Celem przedmiotu jest monograficzne ujęcie historycznych zagadnień dotykających związków między chrześcijaństwem a szeroko rozumianą chronologią. Kurs, formę hybrydową i łączący wykład monograficzny z konwersatorium, ma na celu zmapowanie kluczowych momentów w dziejach chrześcijaństwa, w których dochodziło do istotnych sporów dotyczących różnie pojmowanego czasu oraz wskazanie tego, w jaki sposób kontrowersje te przekładały się na poczucie tożsamości poszczególnych wspólnot chrześcijańskich i relacje pomiędzy nimi.
W ramach kursu poruszone zostaną problemy związane z kształtowaniem się sposobu funkcjonowania Kościoła w starożytności i kontrowersji związanych z rytmem świąt począwszy od soboru nicejskiego w roku 325, poprzez zagadnienia związane ze średniowieczną komputystyką i podejmowanymi w okresie średniowiecza próbami reformy kalendarza, wprowadzenie kalendarza gregoriańskiego i wynikające z tego faktu napięcia pomiędzy katolikami, protestantami i wyznawcami prawosławia, aż po podejmowane współcześnie próby załagodzenia różnic i ujednolicenia rachuby czasu. Tematyka chronologiczna zostanie przedstawiona w kontekście historii nauki, historii politycznej i społecznej oraz dziejów piśmiennictwa.
Kolejne spotkania będą składać się z prezentacji wprowadzających i nakreślających szerszy kontekst, po których będzie następować dyskusja wokół zadanych uprzednio krótkich fragmentów tekstów źródłowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
-Uczestnik kursu ma wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w związku z ujmowaniem czasu w kulturze, w tym w jego aspekcie religijnym (K_W01)
-Uczestnik kursu zna, rozumie i umie stosować metody badawcze nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w zakresie wiedzy na temat roli różnych sposobów ujmowania czasu w ramach chrześcijaństwa i innych religii
-Uczestnik zna, rozumie i umie stosować metody badawcze w zakresie wiedzy o roli chrześcijaństwa w kulturze (K_W05)
-Uczestnik kursu potrafi w szerokim zakresie selekcjonować oraz interpretować informacje pochodzące z różnych źródeł tekstowych, ikonograficznych, elektronicznych, a związanych z kulturowym wymiarem kategorii czasu jako istotnego elementu tradycji chrześcijaństwa i innych religii (K_U05)
- Uczestnik potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów, obrazów i zjawisk społecznych związanych z rozwojem chrześcijaństwa, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych i społecznych (K_U02)
- Uczestnik potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony zanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych na temat związany ze specjalnością (K_U09)
- Uczestnik rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K03)
- Rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych w odniesieniu do różnych religii (K_K07)
Kryteria oceniania
Składowe oceny:
(a) aktywność na zajęciach (wypowiedzi indywidualne, praca w grupach) (40%)
(b) prezentacja wylosowanego zagadnienia w trakcie egzaminu (60%)
Maksymalna ilość nieusprawiedliwionych nieobecności – 2.
Literatura
Podstawowe opracowania (w całości lub we wskazanych fragmentach)
B. Blackburn, L. Holford-Strevens, The Oxford Companion to the Year: An Exploration of calendar customs and time-reckoning, Oxford: Oxford University Press, 1999
A. Borst, The Ordering of Time: From the Ancient Computus to the Modern Computer, London: Polity Press, 1993
P. Burke, Reflections on the Cultural History of Time, “Viator” 35 (2004), s. 1–10.
E. Carlebach, Palaces of Time: Jewish Calendar and Culture in Early Modern Europe, Cambridge, MA–London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2011
Kalendarze, red. E. Gigilewicz, Lublin: TN KUL, 2003
J. Naumowicz, Geneza chrześcijańskiej rachuby lat. Historyczno-teologiczne podstawy systemu Dionizego Mniejszego, Kraków–Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów, 2000
J. Naumowicz, Prawdziwe początki Bożego Narodzenia, Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2014
C.P.E. Nothaft, Dating the Passion: The Life of Jesus and the Emergence of Scientific Chronology (200–1600), Leiden–Boston: Brill, 2012
C.P.E. Nothaft, Medieval Latin Christian Texts on the Jewish Calendar, Leiden–Boston: Brill, 2014
H. Wąsowicz, Chronologia średniowieczna, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013.
UWAGA: Lista tekstów źródłowych analizowanych w trakcie zajęć zostanie podana uczestnikom kursu w trakcie pierwszych zajęć
W cyklu 2024Z:
Podstawowe opracowania (w całości lub we wskazanych fragmentach) UWAGA: Lista tekstów źródłowych analizowanych w trakcie zajęć zostanie podana uczestnikom kursu w trakcie pierwszych zajęć i udostępniona za pośrednictwem Google Classroom. Osoby uczestniczące w kursie otrzymają także dostęp do trudniej dostępnej literatury uzupełniającej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: