Ciała, obrazy, rzeczy – laboratorium (re)interpretacji 3700-AL-COR-QHU
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze zmiennymi formami istnienia ciał, rzeczy i obrazów jako kategorii poznawczych w kulturze ludzkiej od czasów przedfilozoficznych po współczesną technoscience. W oparciu o analizę wybranych dzieł sztuki, tekstów literackich i naukowych uczestnicy będą rozwijali umiejętność ich (re)interpretacji w ujęciu inter- i transdyscyplinarnym. Skupimy się na badaniu, w jaki sposób trzy podstawowe dla człowieka kategorie jak ciało, rzecz i obraz działają jako narzędzia poznawcze, umożliwiając ludziom wchodzenie w złożone relacje ze światem oraz budowanie wiedzy o otaczającej ich rzeczywistości. Kurs skupia się na procesie pogłębiania umiejętności interpretacyjnych na studiach II stopnia oraz zaznajamia z przemianami w rozumieniu wspomnianych kategorii w ujęciu diachronicznym, zarówno jako narzędzi poznania, jak i elementów kulturowego dyskursu. Interdyscyplinarny charakter przedmiotu, łącząc różne porządki (naukowy, literacki i artystyczny) oraz podejścia (antropologia, historia sztuki, filozofia, teoria literatury) pozwala spojrzeć na problematykę ciała, rzeczy i obrazów z różnych perspektyw.
Każde zajęcia będą składały się z 2 części: wprowadzenia do problematyki tematu oraz analizy fragmentów tekstów naukowych, literackich uszczegóławiających lub profilujących podejmowane zagadnienie. Dzięki temu uczestnicy kursu będą mogli eksperymentować z różnymi metodami badawczymi, gdyż ostatecznie perypetie ciała, rzeczy i obrazów to perypetie ludzkiego umysłu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukonczeniu zajęć student/-ka zna i rozumie (wiedza):
- w pogłębionym stopniu wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze;
- terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych;
- zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych;
- metody analizy i interpretacji tekstów naukowych;
- i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych;
- współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury.
Student/ka potrafi (umiejętności):
- samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny;
- samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych;
- samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej;
- samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych;
- wykorzystywać interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury;
- samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym;
- przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców.
Student/ka jest gotów/a do (kompetencje społeczne):
- dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze;
- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji samodzielnie podjętych zadań;
- szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych;
- szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będzie aktywność na zajęciach, frekwencja oraz projekt zaliczeniowy.
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach (20%), aktywność (20%) oraz wykonanie indywidualnych lub zespołowych projektów zaliczeniowych na koniec semestru dotyczących problematyki kursu (60%).
Literatura
Literatura do zajęć:
Agamben G., Oedipus and Sphinx, w: tegoż, Stanzas. Word and Phantasm in Western Culture, przeł. Ronald L. Martinez, University of Minnesota Press 1992;
Anadol R., How to see like a machine (instalacja multimedialna);
Barthes, Imperium znaków, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2004 (fragmenty);
Bataille G., Historia oka i inne historie, przeł. T. Komendant, Gdańsk 2010 (fragmenty);
Borghes J., Tlön, Uqbar, Orbis Tertius, “Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2:4 (2003);
Braidotti R., Postludzkie, arcyludzkie. Ku nowej ontologii procesualnej, przeł. J. Maliński, „Machina myśli” (2018);
Charbonnier G., Rozmowy z Claude Lévi-Straussem, przeł. J. Trznadel, Warszawa 2000 (fragmenty);
Ciervo C., Perversion of signs (instalacja multimedialna);
Grandin T., Myślenie obrazami oraz inne relacje z mojego życia z autyzmem, przeł. D. Lewandowska-Rodak, M. Lewandowska, Warszawa 2006 (fragmenty);
Harmann G., Traktat o przedmiotach, przeł. M. Rychter, Warszawa 2013 (fragmenty);
Heidegger M., Pytanie o rzecz. Przyczynek do Kantowskiej nauki o zasadach transcendentalnych, przeł. J. Mizera, Warszawa 2001 (fragmenty);
Hodder I., Entangled: An Archaeology of the Relationships between Humans and Things, Wiley-Blackwell 2012 (fragmenty);
Jensen W., Freud Z., Gradiva, przeł. R. Reszke, Warszawa 2007;
Koerner L., Mortyfikacja obrazu: śmierć jako hermeneutyka u Hansa Baldunga Griena, przeł. W. Michera, „Konteksty” (2010);
Kołakowski L., Legenda o cesarzu Kennedym, w: tegoż, 13 bajek z królestwa Lailonii, Kraków 2015;
Kołakowski L., Ogólna teoria nie-uprawiania ogrodu, w: tegoż, 13 bajek z królestwa Lailonii, Kraków 2015;
Lem S., Maska, w: tegoż, Opowiadania, Warszawa 2010;
Lévy-Bruhl L., Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, przeł. B. Szwarcman-Czarnota, Warszawa 1992 (fragmenty);
Marin L., Od ciała ku tekstowi, przeł. B. Banasiak, w: tegoż, O przedstawieniu, Gdańsk 2011;
Snell B., Ujęcie człowieka u Homera, w: tegoż, Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, przeł. A. Onysymow, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: