Czytając Guy Deborda, oglądając Jean-Luc Godarda 3700-AL-CGD-qMF
Filmy, podobnie jak piosenki, mają moc warunkowania i profilowania widza. To ważna funkcja. Należy się jej krytycznie przyjrzeć. Mimo poróżnienia Deborta i Godarda będę chciał przemyśleć krytycznie filmy Godarda oraz przeczytać manifesty Deborda równocześnie i równolegle. Twierdzę, że tylko z takiego równoczesnego i równoległego wizytowania kina i czytania kolejnych tekstów (z Biura Sekretów Publicznych - powołanego przez sytuacjonistów) można wyprowadzić wnioski nie tylko na temat Doborda i Godarda, ale na temat krytycznej funkcji myślenia, która (zdaniem obu autorów) pozostaje w zaniku. Czy kino Godarda pozawala nam wyjść poza społeczeństwo spektaklu i czy teksty Deborda pozwalają nam przeczuć coś innego niż tylko złożenie donosu na społeczeństwo konsumpcji?
(1-2) Żyć własnym życiem albo męczeństwo Joanny d’Arc: „Trzeba się użyczyć drugim, ale dawać tylko samemu sobie”
Literatura: Guy Debord, Proletariat jako podmiot i jako przedstawienie, Architektura i gra, Rok 1954 w skrócie, Nowe miasto dla nowego życia
(3.-4) Alphaville: albo dziwne przygody detektywa Lemmy Caution: Paryż jako Stolica Bólu XXI wieku
Literatura: Guy Debord, Czas spektakularny, Dom do wywoływania strachu
(5.-6) Weekend czyli droga Oinville: hipopotam jako nowy wzorzec piękna
Literatura: Guy Debord, Ingirum imus nocte et consumimur igni, Architektura i gra, Wstęp do krytyki geografii miejskiej, Sytuacjonistyczne stanowisko w kwestii ruchu drogowego
(7.-8.) Pierrot le Fou: „Nagle czuję się wolny. Mogę robić co chcę, kiedy chcę!”
Literatura: Guy Debord, Zagospodarowanie terytorium, Negacja i konsumpcja w kulturze, Zmaterializowana ideologia
(9.-10.) Wiedza radosna: poszukiwania społeczeństwa zredukowanego do swego najprostszego wyrazu
Literatura: Guy Debord, Jedność i podział w obrębie pozoru, Projekt labiryntu edukacyjnego
(11.-12) Pogarda: „Gdy słyszę słowo kultura, wyjmuję książeczkę czekową”.
Literatura: Guy Debord, Czas i historia, Kulminacja oddzielenia, Towar jako spektakl, Krytyka oddzielenia
.
(13.-14) Męski-żeński: 15 scen z życia: płeć nie istnieje, język istnieje
Literatura: Guy Debord, Raport o konstruowaniu sytuacji, warunkach organizacyjnych i planowanych działaniach międzynarodowego nurtu sytuacjonistycznego
.
(15.-16) Numer dwa albo życie w wywiadzie i statystykach
Literatura: Guy Debord, Sytuacjoniści i nowe formy działań w polityce i sztuce, Urbanistyka jako wola i jako przedstawienie
.
(17-18) Pasja albo nieoczekiwana zmiana miejsc: miejsce namiętności w obrazie
Literatura: Guy Debord, Teoria dryfu, Dalsze dryfowanie
(19-20) Zdrowaś Mario albo niepokalane poczęcie w świetle dowodów naukowych
Literatura: Walka o kontrolę nad nowymi technikami warunkowania, Wstępne problemy konstrukcji sytuacji, Deklaracja amsterdamska
(21-22) Nowa fala albo kto może niech biegnie na ratunek tonącemu
Literatura: Guy Debord, Ćwiczenie psychogeograficzne, O dzikiej architekturze
(23-24) Do utraty tchu albo policja na tropie: „dryfowanie wiąże się z trudnościami jakie pociąga za sobą wolność”
Literatura: Guy Debord, Aneks. Debord o swoich filmach, Odrzucenie wszelkich sądów..., O pospiesznym przejściu kilku osób przez stosunkowo krótki odcinek czasu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć, student/ka:
Ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej (K_W01, K_W03)
oraz zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych (KW_02)
Zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej (K_W05)
Zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym (K_W06)
Ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych (K_W07)
Potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac (K_U02)
Rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów (K_K01)
Rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej (K_K02)
Rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (K_K03)
Potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne (K_K04)
Potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań (K_K05)
Ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (K_K06)
Rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych (K_K07)
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym (ustnym)
Literatura
Guy Debord, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. Mateusz Kwaterko, PIW, Warszawa 2006. Guy Debord, Dzieła filmowe, przeł. Mateusz Kwaterko, Kraków 2007. The Real Split in the International: Theses on the Situationist International and Its Time, Guy Debord; Gianfranco Sanguinetti; Raoul Vaneigem; René Riesel; René Viénet Pluto Press 2003; Situationist International Anthology Revised and Expanded, Edition, Edited and translated by Ken Knabb, Bureau of Public Secrets 2006; Public Secrets Collected Skirmishes of Ken Knabb, Bureau of Public Secrets 1997; G. Agamben, Kino Guy Deborda, przel. Piotr Sadzik, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej ” 2013, nr 3; Przewodnik dla dryfujących. Antologia sytuacjonistycznych tekstów o mieście, Mateusz Kwaterko, Paweł Krzaczkowski, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: