Antropologia psychiatrii: refleksja teoretyczna i badania etnograficzne 3700-AL-AP-qDP
Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom problematyki zdrowia psychicznego, zaburzeń psychicznych oraz form organizacji opieki psychiatrycznej z perspektywy nauk społecznych. Empiryczną podstawą konwersatorium będzie etnograficzne doświadczenie prowadzącego, związane z badaniem psychiatrycznej opieki rodzinnej w Polsce.
Empiryczne przybliżenie omawianej problematyki będzie oparte na własnych badaniach terenowych prowadzącego, dotyczących psychiatrycznej opieki rodzinnej w szpitalu psychiatrycznym w Choroszczy k. Białegostoku. Praktyka opieki rodzinnej wytwarzała złożone, długotrwałe relacje między instytucją szpitala, społecznością lokalną, opiekunami i pacjentami, pozwala prześledzić zależności między formami instytucjonalnej psychiatrii i szerszymi uwarunkowaniami społecznymi, ekonomicznymi i politycznymi. Daje możliwość analizy indywidualnych doświadczeń zaangażowanych osób, ukazuje „zlokalizowanie” różnych form pomocy psychiatrycznej, przenikanie się wymiarów teoretycznego (etyczny dyskurs psychiatrii), społecznego (sytuacja ekonomiczna wsi, dominujące praktyki kulturowe), etycznego, emocjonalnego i doświadczeniowego (opiekunowie i pacjenci).
Pierwsza część zajęć jest poświęcona ogólnemu zarysowaniu specyfiki psychiatrii jako pola badań społecznych. Dotyczy to szczególnie radykalnej krytyki psychiatrii, która przez lata przeciwstawiała ją konwencjonalnej/naukowej medycynie: instytucjonalna psychiatria przedstawiana była jako forma przemocy, choroby psychiczne jako mit etc. (antypsychiatria, postpsychiatria). Tworzy to złożone sytuacje badawcze, w których na jeden obraz składają się: społeczne i medyczne definiowanie chorób psychicznych, traktowanie osób z zaburzeniami i ich indywidualne doświadczenia, kontekst ekonomiczny, w jakim funkcjonuje instytucjonalna psychiatria, zorganizowane formy pomocy i terapii. Powyższa problematyka zostanie zarysowana w oparciu o wybrane teksty przekrojowe/teoretyczne, ale przede wszystkim przez pryzmat antropologicznych badań nad funkcjonującymi w Europie ośrodkami psychiatrycznej opieki rodzinnej (Francja i Belgia).
Druga część zajęć jest przybliżeniem omawianej problematyki w oparciu o własne badania terenowe prowadzącego, dotyczące psychiatrycznej opieki rodzinnej (szpital psychiatryczny w Choroszczy k. Białegostoku) oraz psychiatrii środowiskowej. Opieka rodzinna polegała na przekazywaniu „chronicznych” (a więc skazanych na bezterminową hospitalizację, najczęściej odrzuconych przez rodziny) pacjentów psychiatrycznych pod opiekę rodzin rolników z okolic szpitala psychiatrycznego. Oferowała opiekunom gratyfikację finansową oraz dodatkowe ręce do pracy w gospodarstwach – w dyskursie psychiatrii będąc przykładem humanitarnej praktyki i obietnicą uwolnienia pacjentów od opresji izolacji. Ponieważ program opieki rodzinnej w Choroszczy trwał od lat 30. XX w. do lat ostatnich, praktyka ta wytwarzała złożone, długotrwałe relacje między instytucją szpitala, społecznością lokalną, opiekunami i pacjentami, pozwala też prześledzić zależności między formami instytucjonalnej psychiatrii i szerszymi uwarunkowaniami społecznymi, ekonomicznymi i politycznymi.
Opieka rodzinna jest przykładem praktyki, która, dla pełnego zrozumienia, zmusza to spojrzenia z wielu perspektyw jednocześnie: daje możliwość analizy indywidualnych doświadczeń zaangażowanych osób, ukazuje „zlokalizowanie” różnych form pomocy psychiatrycznej, przenikanie się wymiarów teoretycznego (etyczny dyskurs psychiatrii), społecznego (sytuacja ekonomiczna wsi, dominujące praktyki kulturowe), etycznego, emocjonalnego i doświadczeniowego (opiekunowie i pacjenci).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć,
W zakresie wiedzy, student zna i rozumie (K_W02, K_W04, K_W07):
- podstawową terminologię nauk społecznych i rozumie ich rolę w kulturze
- zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych
- najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych
W zakresie umiejętności, Student potrafi (K_U01, K_U04, K_U05):
- selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych
- sformułować problem badawczy
- rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
W zakresie kompetencji społecznych, Student jest gotów (K_K03, K_K04, K_K07 ):
- do poznawania nowych metod badawczych
- ma kompetencje w zakresie wyboru najwłaściwszych środków służących do realizacji wskazanych zadań
- przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych
Kryteria oceniania
Podstawą oceny będzie:
- zaliczenie krótkich sprawdzianów przed rozpoczęciem ok. połowy zajęć (odpowiedź na związane z omawianym tekstem, znane wcześniej studentom pytania): 60 %
- aktywny udział w zajęciach, dyskusja nad tekstami: 80 %
Liczba dopuszczalnych nieobecności: 2
Literatura
Barham P., Hayward R.
2002 From the Mental Patient to the Person, London: Routledge.
Bracken P., Thomas P.
2005 Postpsychiatry: Mental Health in a Postmodern World, New York: Oxford University Press.
Ethnopsychiatry
1992 Ethnopsychiatry: The Cultural Construction of Psychiatries, Atwood D. Gaines (ed.), Albany: State University of New York Press.
Jenkins J. H.
2007 Anthropology and Psychiatry: The Contemporary Convergence, [w:] Textbook of Cultural Psychiatry, Dinesh Bhugra, Kamaldeep Bhui (eds.), Cambridge: Cambridge University Press, s. 20 - 32.
Jodelet D.
1991 Madness and Social Representations: Living with the Mad in One French Community, Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Foucault M.
1987 Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa: PIW.
2000 Szaleństwo i społeczeństwo, [w:] Michel Foucault, Filozofia, historia, polityka. Wybór pism, Warszawa: PWN, s. 78-99.
Kleinman A. M.
1987 Anthropology and Psychiatry: The Role of Culture in Cross-cultural Research on Illness, "British Journal of Psychiatry", Vol. 151, Issue 4, s. 447–454.
Mattingly Ch.
2010 The Paradox of Hope. Journeys Through a Clinical Borderland, Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Perzanowski A.
2018 Daremność i nadzieja. Psychiatryczna opieka rodzinna w perspektywie antropologicznej, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Rakowski T.
2013 Antropologia medyczna jako stosowana nauka humanistyczna. Założenia, cele, praktyki, [w:] Antropologia stosowana, Maciej Ząbek (red.), Warszawa: DIG, s. 355-374.
Roosens E.
1979 Mental Patients in Town Life: Geel, Europe's first Therapeutic Community, Beverly Hills: Sage Publications.
Winkelman M.
2009 Culture and Health. Applying Medical Anthropology, San Francisco: Jossey-Bass.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: