- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Avalon, Atlantyda, I-lands. Psychologia i przyroda fantastycznych wysp. 3700-AL-AAIL-OG
Profesor Epeli Hau’ofa, który wykłada na Uniwersytecie Południowego Pacyfiku, pisze w „Our Sea of Islands” o dwóch odrębnych sposobach patrzenia na Oceanię, zależnych od dwóch geograficznych punktów widzenia. Pacyfik to „wyspy na dalekim morzu… daleko od centrów władzy” lub „morze wysp”, rozległe zróżnicowane terytorium, które należy badać holistycznie i z uwzględnieniem skomplikowanych sieci połączeń. Na tajemnicze wyspy patrzymy z zewnątrz, z dalekiej Europy, albo ze środka archipelagów, których ekosystemy są współzależne. Jak zauważa mieszkanka północnej wyspy, Suzanne Thomas z University of Prince Edward Island w książce „Littoral Space(s): Liquid Edges of Poetic Possibility”, wyspy zawsze pobudzały wyobraźnię, ponieważ „stawiają nas w obliczu dualizmów, zestawień lokalnych i globalnych rzeczywistości, wewnętrznych i zewnętrznych odniesień znaczeniowych, są metaforą zakorzenienia w domu i dróg z dala od domu”. Wyspy są więc zarówno planetami w miniaturze, których środowisko jest tak kruche jak ekologia naszego globu, jak i fantastycznym marzeniem o odległych, oderwanych od rzeczywistości, światach.
Celem Konwersatorium jest pokazanie jak na przestrzeni wieków zmieniały się i ewoluowały wyspy narodzone w europejskiej wyobraźni. Dyskusje fragmentów sławnych tekstów literackich poświęconych wyspom uzupełnione będą o nieobowiązkowe lektury esejów i artykułów popularnonaukowych poświęconych nissologii (nauce o wyspach). Zajęcia podzielone są na trzy bloki: Avalon, wyspy wyobrażone (literatura fantastyczna). Atlantyda, wyspy alegoryczne (literatura utopijna) I-lands, wyspy metaforyczne (literatura dystopijna).
Od pływających wysp w Odysei po niezliczone sekretne wyspy z literatury dziecięcej, wyspy są prastarym motywem literackimi. U Homera oznaczają zarówno ojczystą Itakę, jak i fantastyczne krainy zamieszkane przez potwory, księżniczki i nimfy, które Odyseusz i jego ludzie napotykają podczas podróży. Atlantyda i Avalon stały się synonimami cudownych królestw z dawnych czasów, do których droga została na zawsze utracona. Idealne państwo Thomasa More'a opisane w Utopii znajduje się na wyspie, co podkreśla odrębność tego miejsca. W Burzy Szekspira wyspa, na której mieszka wygnany książę Prospero ze swoją córką, wydaje magiczna, ale w rzeczywistości nie została wyczarowana przez Prospera, ale siłą odebrana dawnym właścicielom. Kaliban, którego najeźdźcy nazywają potworem, i jego matka, nazywana przez nich czarownicą, to archetypy kolonialnych obcych.
Co więcej, od co najmniej końca XIX wieku wyspy to stały motyw literatury dziecięcej. Przedstawiane w fikcji przygodowej symbolizują oddalenie i odrębność. Fikcyjna wyspa Nublar w Ameryce Środkowej jest miejscem akcji Parku Jurajskiego Michaela Crichtona (i wszystkich jego adaptacji), ze względu na swoją izolację została wybrana na miejsce zamieszkania genetycznie zmodyfikowanych dinozaurów, które żyją w sztucznie zrekonstruowanych siedliskach jurajskich-enklawach prehistorycznego świata. Podobnie, Wyspa Czaszek, która po raz pierwszy pojawiła się w filmie King Kong w 1933 roku, a następnie w jego remake'ach, jest zamieszkana przez prehistoryczne stworzenia, które gdzie indziej wyginęły miliony lat temu.
Wyspy to także „I-lands” metafory alienacji we współczesnym świecie i symbole osamotnienia ego. W Wyspie J.G. Ballarda bohater po wypadku i uszkodzeniu samochodu zostaje uwięziony na małej wysepce drogowej pośród trzech londyńskich autostrad. Odizolowany w środku przemysłowego krajobrazu miejskiego i prawdopodobnie śmiertelnie ranny, próbuje uciec lecz surrealistyczna bezludna wyspa zamienia się w I-land, mapę (rozpadającego się) współczesnego umysłu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent
• K_W01 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i przyrodniczych i rozumie ich rolę kulturze
• K_W04 rozumie różne teorie przyrodoznawcze oraz sposób ich funkcjonowania w przestrzeni społecznej i kulturowej
• K_W05 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych
Umiejętności
Absolwent
• K_U01 potrafi dokonywać analizy tekstów naukowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych
• K_U05 rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności
• K_U03 Skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury
• K_U10 posługuje się wybranym językiem obcym na poziomie B2
Kompetencje społeczne
Absolwent
• K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych
• K_K05 jest gotów do samodzielnego wyznaczania zadań, odpowiedzialny i przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie wypadkową następujących ocen cząstkowych:
20% regularne czytanie tekstów na zajęcia
30% aktywność w czasie zajęć
50% ustne kolokwium
Dopuszczalna liczba nieobecności – 3 w semestrze 2 na bdb
Literatura
Ballard. J.G. Wyspa
Blyton, Enid Five on a Treasure Island
Bufkin, E. C. “Lord of the Flies: An Analysis”
Coetzee, J.M. Foe
Defoe, Daniel Robinson Crusoe
Eco, Umberto Historia krain i miejsc legendarnych
Fowles , John Mag
Golding ,William Władca Much
Gunn, James Droga do Science Fiction t. I
Hau‘ofa, Epeli “Our Sea of Islands”
Hurley, David „A Review of J. G. Ballard’s Concrete Island”
Huxley, Aldous Island
Jansson. Tove Tatuś Muminka i morze
- W Dolinie Muminków
LeGuin, Ursula Ziemiomorze: „Kości ziemi”
More, Tomasz Utopia
Sapkowski, Andrzej „Maladie”
- „Świat Króla Artura”
Stephanides, Stephanos i Susan Bassnett „Islands, Literature, and Cultural Translatability”
Tokarczuk, Olga Bieguni
Verne, Juliusz Tajemnicza wyspa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: