Język suahili - poziom początkujący / podstawowy 3623-SUAA1-A2
A1 (I semestr):
Po kursie na tym poziomie student, gdy mówi się wolno i wyraźnie, rozumie podstawowe wyrażenia dotyczące własnej osoby, rodziny, najbliższego otoczenia. W tekście pisanym rozumie znane słownictwo, nazwy i proste zdania. Jest w stanie przeczytać informacje zawarte na przykład w ogłoszeniach, plakatach, katalogach. Student potrafi porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest przygotowany na powtórzenie wypowiedzi w wolniejszym tempie, i pomoże sformułować to, co chce powiedzieć. Umie zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące tematyki życia codziennego, własnych potrzeb znanych mu tematów. Potrafi używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać gdzie mieszka, skąd pochodzi i znanych mu ludzi. Potrafi napisać krótki, prosty tekst, np. pozdrowienia z wakacji. Potrafi wypełnić formularz z danymi osobowymi, podać narodowość, zawód, adres w np. hotelowym formularzu meldunkowym.
A2 (II semestr):
Po kursie na tym poziomie student rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu). Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach. Umie przeczytać bardzo krótkie, proste teksty. Potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne. Potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających prostej bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji. Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę. Potrafi sporządzić krótką, prostą notatkę i zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i smsa.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu poziomu A1 student:
UMIEJĘTNOŚCI
A1-U1 - komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w prostych sytuacjach społecznych
A1_U2- identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych
A1_U3- rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku
A1_U4- przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą opanowanych konstrukcji
WIEDZA
A1_W1 - posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka
A1_W2 - posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka
A1_W3 - zna wybrane zagadnienia dotyczące geografii kraju bądź regionu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
A1_K1 – potrafi współpracować w grupie
A1_K2 – zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie
A1_K3 – zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym
A1_K4 - dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka
Po ukończeniu poziomu A2 student:
UMIEJĘTNOŚCI
A2_U1 - w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w typowych sytuacjach społecznych
A2_U2 - identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych, potrzebne do realizacji celu pozajęzykowego
A2_U3 - rozumie i wykorzystuje informacje zawarte w wybranych, prostych tekstach codziennego użytku
A2_U4 - przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje
A2_U5 - potrafi wyszukać proste informacje źródłowe z wykorzystaniem różnych środków i metod
WIEDZA
A2_W1 - posiada ogólną wiedzę dotyczącą opisu systemu języka
A2_W2 - posiada wiedzę o kulturze danego obszaru językowego
A2_W3 - zna wybrane zagadnienia dotyczące historii i geografii kraju bądź regionu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
A2_K1 – potrafi współpracować w grupie
A2_K2 – zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie
A2_K3 – potrafi zgodnie z wymogami danej kultury wyrażać swoje intencje i przekonania, a także rozumieć intencje innych
A2_K4 – jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej
Kryteria oceniania
a. Na zaliczenie lektoratu składają się następujące elementy: aktywność na zajęciach: 25% oceny wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych: 25% oceny wynik testu końcowego: 50% oceny
b. Aby uzyskać ocenę pozytywną należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejkolwiek kategorii).
c. Skala ocen
99 – 100% 5! (celujący)
93 – 98% 5 (bardzo dobry)
87 – 92% 4+ (dobry plus)
77– 86% 4 (dobry)
71 – 76% 3+ (dostateczny plus)
60 – 70% 3 (dostateczny)
d. Za zaliczenie 60-godzinnego lektoratu, czyli osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, student otrzymuje 2 ECTS.
e. Za zaliczenie 30-godzinnego lektoratu, czyli osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, student otrzymuje 1 ECTS.
f. W przypadku lektoratów 60-godzinnych można opuścić 6 godzin zajęć bez usprawiedliwienia. W przypadku lektoratów 30-godzinnych dopuszczalne jest opuszczenie czterech godzin zajęć bez usprawiedliwienia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: