Język mongolski - poziom początkujący 3623-MONA1
1. WPROWADZENI I OMÓWIENIE NAJWAŻNIEJSZYCH CECH FONETYCZNYCH I
MORFOLOGICZNYCH J. MONGOLSKIEGO. NAUKA ALFABETU
2. CIECZENIA FONETYCZNE –
SAMOGŁOSKI.
3. ZAIMKI OSOBOWE I WSKAZUJĄCE,
CZAS TERAŹNIEJSZO- PRZYSZŁY,
4. TEKST МАНАЙ АНГИ-NASZA KLASA
5. PRZECZENIA NOMEN FUTURI,
TWORZENIE PYTAŃ..
6. SPOSÓB PRZEDSTAWIANIA I
ZAPOZNAWANIA SIĘ. PRZYPADKI J.
MONGOLSKIEGO – GENETIVUS I
DATIVUS
7. TEKST МАНАЙ СУРГУУЛЬ - NASZA
SZKOŁA
8. NOMEN USUS,,KONSTRUKCJA
GRAMATYCZNA WYRAŻAJĄCA
POSIADANIE,
9. ZAWODY I PROFESJE, ZWIĄZKI
POKREWIEŃSTWA W MONGOLSKIEJ
RODZINIE – TATA, MAMA, STARSZY
BRAT, STARSZA SIOSTRA, MŁODSZE
RODZEŃSTWO, ETC.
10. LICZEBNIKI GŁÓWNE, PORZĄDKOWE
I ZBIOROWE.
11. NOMEN PERFECTA, CZAS PRZESZŁY,
ACCUSATIVUS I CASUS INDEFINITUS
12. DIALOGI: GDZIE MIESZKASZ? JAK
MIESZKASZ? OBEJRZYJ MOJE
MIESZKANIE.
13. NAZEWNICTWO RÓŻNYCH
DOMOSTW, OPIS MIESZKANIA –
POKÓJ, KUCHNIA ŁAZIENKA,
TOALETA, POKÓJ DZIECIĘCY, ETC.
KATEGORIA PRZYNALEŻNOŚCI,
POSTPOZYCJE, FORMY PRZECZĄCE
CZASÓW. CONVERBUM IMPERFECTI,
14. TEKST МИНИЙ ГЭР – MÓJ DOM
15. IMIESŁÓW CZASU PRZESZŁEGO
NIEDOKONANEGO, FORMY
PRZECZĄCE CZASÓW, TRYB
ROZKAZUJĄCY DLA II, ABLATIVUS
16. DIALOGI: JAK WYGLĄDA TWÓJ DZIEŃ
POWSZEDNI?
17. ĆWICZENIA LEKSYKALNE: GODZINY,
DNI TYGODNIA, MIESIĄCE I DATY
KONSTRUKCJE KONVERBALNE
WYRAŻAJĄCE PRZYZWOLENIA I
UMIEJĘTNOŚCI FORMY PYTAJNE
CZASÓW, LICZEBNIKI ZŁOŻONE
18. TEKST: MÓJ DZIEŃ POWSZEDNI –
6
МИНИЙ АЖЛЫН ӨДӨР FORMY
PYTAJNE CZASÓW, CONVERBUM
PERFECTI, ZDANIA ZŁOŻONE
PRZYCZYNOWO-SKUTKOWE,
VOLONTATIVUS, INSTRUMENTALIS
19. TEKST: MÓJ DZIEŃ ODPOCZYNKU –
МИНИЙ АМРАЛТЫН ӨДӨР
20. CONVERBUM MODALE, WYRAŻENIE
PASJI I ZAMIŁOWANIA
21. WYRAŻANIE POTRZEBY, CZASOWNIK
WSKAZUJĄCY ТЭГЭХ, ИНГЭХ
22. ĆWICZENIA LEKSYKALNE
UTRWALAJĄCE SŁOWNICTWO
ZWIĄZANE Z TEKSTEM MÓJ DZIEŃ
ODPOCZYNKU
23. LICZBA MNOGA, COMITATIVUS.
24. TEKST: MONGOLIA – МОНГОЛ ОРОН
25. DIRECTIVUS, NOMEN POSSIBILITATIS
26. CONVERBUM FINALE, CZASOWNIK
ГЭХ MÓWIĆ, NAZYWAĆ
27. DIALOGI:, W AMBASADZIE NA
GRANICY, ETC.
28. SPOSÓB WYRAŻANIA ZAMIARU,
CHĘCI I ZAINTERESOWANIA, STRONA
SPRAWCZA, LICZEBNIKI
ROZDZIELCZE
29. TEKST: UŁAN BATOR –
УЛААНБААТАР
30. POSTPOZYCJE I FORMY PYTAJNO-
PRZECZĄCE CZASÓW
31. STRONA BIERNA,
32. DIALOGI: NA DWORCU, NA LOTNISKU,
W TAKSÓWCE, PYTANIE O DROGĘ I
W HOTELU
33. PARTYKUŁY БОЛ, ДАА4, Л, Ч, ШҮҮ,
34. TRYB WARUNKOWY (CONVERBUM
CONDITIONALE), TRYB
ROZKAZUJĄCO-ŻYCZĄCY DLA 3.
OSOBY
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
UMIEJĘTNOŚCI
A1-U1 - komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w prostych sytuacjach społecznych
A1_U2- identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu i komunikatach werbalnych
A1_U3- rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku
A1_U4- przedstawia w formie ustnej i pisemnej informacje za pomocą opanowanych konstrukcji
WIEDZA
A1_W1 - posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka
A1_W2 - posiada podstawową wiedzę dotyczącą opisu systemu języka
A1_W3 - zna wybrane zagadnienia dotyczące geografii kraju bądź regionu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
A1_K1 – potrafi współpracować w grupie
A1_K2 – zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie
A1_K3 – zna podstawowe zasady obyczajowe i związane z nimi reakcje werbalne i pozawerbalne obowiązujące na danym obszarze kulturowo-językowym
A1_K4 - dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka
Kryteria oceniania
a.
Na zaliczenie lektoratu składają się następujące elementy:
aktywność na zajęciach: 25% oceny
wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych: 25% oceny
wynik testu końcowego: 50% oceny
b. Aby uzyskać ocenę pozytywną należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej
z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w
którejkolwiek kategorii).
c.
Skala ocen
99 – 100% 5! (celujący)
93 – 98% 5 (bardzo dobry)
87 – 92% 4+ (dobry plus)
77– 86% 4 (dobry)
71 – 76% 3+ (dostateczny plus)
60 – 70% 3 (dostateczny)
d. Za zaliczenie 60-godzinnego lektoratu, czyli osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się,
student otrzymuje 2 ECTS.
e.
Za zaliczenie 30-godzinnego lektoratu, czyli osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się,
student otrzymuje 1 ECTS.
f.
W przypadku lektoratów 60-godzinnych można opuścić 6 godzin zajęć bez
usprawiedliwienia. W przypadku lektoratów 30-godzinnych dopuszczalne jest
opuszczenie czterech godzin zajęć bez usprawiedliwienia
Literatura
J. ROGALA, PODRĘCZNIK DO NAUKI
WSPÓŁCZESNEGO JĘZYKA
MONGOLSKIEGO, DIALOG, WARSZAWA 2015
S. GODZIŃSKI, GRAMATYKA
WSPÓŁCZENSEGO JĘZYKA MONGOLSKIEGO
DIALOG, WARSZAWA 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: