- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wielkie Księstwo Litewskie i współczesna Litwa w polskiej myśli politycznej XX-XXI wieku 3620-WKL-H-OG
1. Wprowadzenie do kursu.
Dziedzictwo Wielkiego Księstwa Litewskiego w historii i pamięci Polski i Litwy – między wspólnotą a podziałem.
2. Idea unii polsko-litewskiej w myśli politycznej XIX i początku XX wieku.
Dziedzictwo romantyzmu i federalizmu w kontekście odrodzenia narodowego.
3. Polska myśl konserwatywna o Wielkim Księstwie Litewskim.
Między nostalgią za Rzeczpospolitą a ideą odrębności narodowej.
4. Endecja i Litwa: wizja narodowej demokracji wobec sąsiada na północy.
Roman Dmowski i idea „państwa narodowego” kontra tradycja jagiellońska.
5. Obóz piłsudczykowski i koncepcja federacyjna.
Józef Piłsudski i „Idea jagiellońska” w praktyce politycznej II Rzeczypospolitej.
6. Litwa w polskiej polityce w okresie międzywojennym (1918–1939).
Od sporu o Wilno do prób normalizacji – analiza ideowa i polityczna.
7. Wielkie Księstwo Litewskie w polskiej refleksji emigracyjnej po 1945 roku.
„Kresy”, nostalgia i reinterpretacje w środowiskach emigracyjnych (np. paryskiej „Kultury”).
8. Jerzy Giedroyc i Juliusz Mieroszewski – doktryna ULB (Ukraina–Litwa–Białoruś).
Nowoczesna reinterpretacja idei jagiellońskiej.
9. Litwa i polska opozycja demokratyczna w latach 70. i 80. XX wieku.
Solidarność, „Karta 77” i narodziny nowego regionalizmu środkowoeuropejskiego.
10. Odrodzenie niepodległej Litwy (1990) w polskiej debacie politycznej.
Reakcje polskich elit politycznych i mediów na rozpad ZSRR i niepodległość Litwy.
11. Polska myśl liberalna i postkomunistyczna wobec Litwy po 1989 roku.
Integracja europejska, współpraca w ramach NATO i UE, regionalne partnerstwo.
12. Problemy mniejszości polskiej na Litwie w polskim dyskursie publicznym.
Między solidarnością a instrumentalizacją polityczną.
13. Wielkie Księstwo Litewskie jako symbol w polskiej kulturze i publicystyce XXI wieku.
Obrazy WKL w literaturze, mediach i debacie historycznej.
14. Idea jagiellońska i koncepcja Międzymorza we współczesnej myśli politycznej.
Reinterpretacje w kontekście polityki wschodniej Polski po 2015 roku.
15. Podsumowanie kursu.
Dziedzictwo Wielkiego Księstwa Litewskiego – między historią, pamięcią a polityką współczesną.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wedle opisu przedmiotu i zainteresowań studenta
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach (15%), Esej (15%) 1 praca analityczna (ok. 3–5 stron) dotycząca wybranego zagadnienia z kursu, Prezentacja tematu (20%), indywidualna lub grupowa prezentacja (10–15 minut) dotycząca wybranego autora, nurtu ideowego lub okresu. Egzamin końcowy – wycieczka terenowa – „Śladami polsko-litewskich idei w Warszawie” (50%).
Literatura
Podawana studentom na bieżąco
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: