- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Religie w Rosji, Ukrainie i Białorusi; przeszłość i współczesność 3620-RRUB-H-OG
Chrystianizacja Europy Wschodniej. Kształtowanie się wiele wyznań w regionie: prawosławie, katolicyzm, protestantyzm. Tolerancja religijna w WKL i RP. Kościół Unicki. Życie religijne w Rosji do końca XVIII wieku. Staroobrzędowcy. Wyznania chrześcijańskie w Imperium Rosyjskim 19 - początek 20 stuleci. Kościół prawosławny jako instytucja rusyfikacji na Ukrainie i Białorusi. Prześladowania Kościoła Katolickiego. Polityka religijna w ZSRR. Sytuacja religijna we współczesnej Federacji Rosyjskiej. Wyznania chrześcijańskie we współczesnej Ukrainie. Walka o autokefalię ukraińskiego Kościoła prawosławnego. Zmiany w życiu religijnym Ukrainy w 2022 roku. Życie religijne we współczesnej Białorusi. Kościół katolicki w Rosji, na Ukrainie i Białorusi w XXI wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Student zna naukowe kategorie ideologia, mentalność, kultura, oraz związki tych kategorii z fenomenem życia codziennego, tożsamości narodowej i historii Europy Środkowo-Wschodniej [ K_W03, K_W08, K_W11, K_W12]
- Student zna podstawową terminologię z zakresu historiografii, socjologii, etnologii i antropologii społecznej i ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę ogólną obejmującą teorie i metodologię nauk humanistycznych [K_W01, K_ 03, K_W04]
Umiejętności
- Student ma własny pogląd na kształtowanie się i funkcjonowanie w Europie Wschodniej „nowego typu” człowieka – Homo soveticus, zna jego genezę, potrafi je zdefiniować wykorzystując terminologię z zakresu antropologii społecznej, socjologii narodu, historiografii i in. dziedzin pokrewnych [ K_U01, K_U03, K_U06, K_U07, K_U08]
- Student potrafi uzasadnić własną opinię (pozytywną bądź krytyczną) dotyczącą dzisiejszej roli i znaczenia Homo soveticusa, jego mentalności i mitów historyczno-kulturowych [ K_U01, K_U03, K_U06, K_U08]
Kompetencje
- Student rozumie zmienny i ewolucyjny charakter percepcji społecznej symboli kulturowych i mitów historycznych [ K_K01, K_K03, K_K06]
- Student jest przygotowany do dyskusji merytorycznej w ramach działalności zawodowej bądź społecznej w wymiarze międzynarodowym [ K_K06]
- Dzięki zdobytej wiedzy przedmiotowej, student dysponuje argumentami na rzecz akceptacji odmienności społecznej i kulturowej [ K_K03]
- Student jest przygotowany do kontynuacji studiów nad zagadnieniem przedmiotowym i pokrewnymi [ K_K01]
Kryteria oceniania
Kurs obejmuje cotygodniowe zajęcia w wymiarze 2 godz. wykładu W ramach zajęć :
-Na wykładach prezentowany jest materiał dokumentujący (fotografie, prezentacje i video ) i ilustrujący omawiane zagadnienia.
- Część wykładów realizowana jest na zasadzie dyskusji nad zadaną literaturą .
- ocenianie ciągłe w trakcie zajęć, w tym weryfikacja znajomości pozycji z listy lektur
- praca pisemna /esej/ lub prezentacja na zakończenie kursu
-obecność na zajęciach
Literatura
Ludwik Bazyliow, Piotr Wieczorkiewicz. Historia Rosii. Warszawa 2003.
Henadź Sahanowicz. Historia Białorusi do końca XVIII wieku. Lublin 2002.
Zachar Szybieka. Historia Białorusi 1795-2000. Lublin 2000.
Natalia Jakowenko. Historia Ukrainy do końca XVIII wieku, Lublin 2000.
Jarosław Grycak. Historia Ukrainy 1795-2000. Lublin 2000.
Paul Evdokimov. Prawosławie, Warszawa 1964.
W. Hryniewicz. Kościoły siostrzane: diałog Katolicko-Prawosławny 1980-1991, Warszawa 1993.
James H. Billington. Ikona i topór. Historia kultury Rosyjskiej, Kraków 2008.
Antoni Mironowicz. The Orthodox Church and Byelorussian people, Białystok 2001.
M. Łesiów. Rola kulturotwórcza Ukraińskiej Cerkwi Greckokatolickiej, Lublin 1999.
Edmund Jarmusik. Kościół katolicki na Białorusi w latach 1939-1991. Od zmiszczenia do odrodzenia, Kraków 2012.
W. Sawatsky, Soviet Evangelicals since World War II, Scottdale (Pennsylvania) 1981.
Z. Pasek, Kultura religijna protestantyzmu, Kraków 2014
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: