- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Radziecka propaganda antyreligijna 3620-RPA-SP-OG
1. Co oznacza sowiecki ateizm i ateistyczna ideologia
2. Fenomen propagandy. Charakterystyka propagandy sowieckiej
3. Charakterystyczne cechy sowieckiej propagandy antyreligijnej w latach dwudziestych XX wieku.
4. Działalność Związku Wojujących Bezbożnych
5. Przemiany w sowieckiej propagandzie w latach 50. - 60. XX wieku.
6. Propaganda sowieckiego stylu życia (radzieckie święta i obrzędy)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Student zna naukowe kategorie i określenia sztetła, miasteczka oraz związki tych kategorii z fenomenem tożsamości narodowej [ K_W03, K_W08, K_W11, K_W12]
- Student zna najważniejsze naukowe koncepcje powstania i rozwoju miasteczek i sztetłów na ziemiach Wielkiego Księstwa Litewskiego, oraz rozumie zmienny i ewolucyjny charakter ich percepcji społecznej [K_W01, K_ 03, K_W04]
Umiejętności
- Student ma własny pogląd na współcześnie funkcjonujące w Europie Środkowo-Wschodniej koncepcje powstania miasteczek oraz sztetłów, zna ich genezę, potrafi ich zdefiniować wykorzystując terminologię z zakresu antropologii społecznej, kulturologii, religioznawstwa i in. dziedzin pokrewnych [ K_U01, K_U03, K_U06, K_U07, K_U08]
- Student potrafi uzasadnić własną opinię (pozytywną bądź krytyczną) dotyczącą historycznej roli i znaczenia miasteczek oraz sztetłów, ich wpływu kulturowego na tozsamość poszczególnych narodów [ K_U01, K_U03, K_U06, K_U08]
Kompetencje
- Student rozumie zmienny i ewolucyjny charakter percepcji fenomenu dziedzictwa żydowskiego oraz wielokulturowego, jak również wpływów kulturowego dziedzictwa na rozwój społeczny [ K_K01, K_K03, K_K06]
- Student jest przygotowany do dyskusji merytorycznej w ramach działalności zawodowej bądź społecznej w wymiarze międzynarodowym [ K_K06]
- Dzięki zdobytej wiedzy przedmiotowej, student dysponuje argumentami na rzecz akceptacji odmienności kulturowej, religijnej i etnicznej [ K_K03]
- Student jest przygotowany do kontynuacji studiów nad zagadnieniem przedmiotowym i pokrewnymi [ K_K01]
Kryteria oceniania
egzamin pisemny lub ustny
Literatura
Hanna Arendt Korzenie totalitaryzmu,Warszawa 2008
Sheila Fitzpatrick Życie codzienne pod rządami Stalina, 2012
Viktoria Smolkin A Sacred Space Is Never Empty: A History of Soviet Atheism, 2018
Андрей Савин Советское государство и религиозные организации: от политики "разделяй и властвуй" к политике "объединяй и властвуй", 2019
State Secularism and Lived Religion in Soviet Russia and Ukraine, edited by
Catherine Wanner, Oxford University Press New York, 2012
Jędrzej Morawiecki, Krajobraz po odwilży. Poradziecka tożsamość religijna mieszkańców współczesnych miast syberyjskich, Kraków 2018
Елена Жидкова, Советская гражданская обрядность как альтернатива обрядности религиозной [w:] Государство. Религия. Церковь. №3-4(30) · 2012, с. 408-429
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: