- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Pamięć zbiorowa i kulturowa. Analiza sowieckiej przeszłości na południowym Kaukazie 3620-PZK-SP-OG
Tematyka zajęć skupiać się będzie na polityce pamięci w Gruzji, Azerbejdżanie i Armenii. Przedstawiona zostanie polityka pamięci zbiorowej, komunikacyjnej i kulturowej – a także kształtowanie się świadomości historycznej: pokazane zostaną kontrowersyjne historie i wprowadzenie w temat dyskursu obywatelskiego, wyjaśnienie definicji świadomości obywatelskiej. Ponadto, tematem centralnym będzie problem ciągłości historycznej na Kaukazie wobec przemian w obszarze pogranicza odmiennych cywilizacji. W ramach tego przedstawione zostanie życie duchowe w sowieckim Kaukazie oraz istota Stalinizmu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- posiada rozszerzoną, interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą obszaru zainteresowania, zwłaszcza z zakresu problematyki zróżnicowania społecznego, gospodarczego, politycznego, kulturowego i etnicznego, na obszarze Kaukazu, na tle procesów globalnych i kontynentalnych. [K_W01].
- wszechstronnie zna i rozumie mechanizmy lokalnych stosunków politycznych na Kaukazie oraz ich wpływ na bieżącą politykę państw obszaru studiów; [K_W02]
- ma pogłębioną wiedzę na temat dziejów Kaukazu, rozumie zróżnicowania kulturowe i narodowe oraz ich wpływ na sytuację na Kaukazie [K_W03]
- ma poszerzoną wiedzę na temat aktualnych wydarzeń na Kaukazie, rozeznanie w sytuacji politycznej i gospodarczej Kaukazu [K_W04]
- Studenta ma pogłębioną znajomość relacji politycznych i kulturalnych między Polską a krajami kaukaskimi, ma gruntowną znajomość metod badawczych [K_W06, K_W07]
- Student ma gruntowną znajomość terminologii specjalistycznej, ma wiedzę na temat przeszłości z i prowadzi badania samodzielne z wykorzystaniem najnowocześniejszych metod i podejść [K_W08, K_W10]
Umiejętności:
- posiada umiejętność porównywania różnych mechanizmów przemian narodowościowych państw kaukaskich [K_U04],
- umie ocenić przebieg i kierunki transformacji spoleczno-kulturowej oraz dostrzec wieloaspektowość ich konsekwencji [K_U05]
- potrafi trafnie ocenić regiony konfliktowe, współcześnie zachodzące przemiany polityczne na kaukazie, ich genezy i uwarunkowania [K_U06]
Kompetencje:
- ma pogłębioną świadomość znaczenia zasad współżycia międzyetnicznego i interkonfesyjnego dla formowania się więzi społecznych [K_K05]
- jest przygotowany do pracy jako ekspert w dziedzinie obszaru Kaukazu w: administracji krajowej i samorządowej, instytucjach międzynarodowych, dyplomacji, środkach masowego przekazu oraz ośrodkach badawczych i eksperckich współpracujących z krajami kaukaskimi [K_K06]
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
- praca pisemna (esej) na zakończenie kursu
w ocenie będą stosowane także następujące kryteria:
- obecność na zajęciach
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
Literatura
Batiashvili Nutsa, “The Myth” of the Self. The Georgian National Narrative and Quest of Georgianess, w: Memory and Political Change, eds. Aleida Assmann i Linda Shortt, New York 2012; PalgrAdamczewski Przemysław, Polski mit etnopolityczny i Kaukaz, Warszawa 2019; Dundua Salome, Karaia Tamar, Abashidze Zviad, National narration and Politics of Memory in post-socialist Georgia, „Slovak Journal of Political Sciences”, Vol. 17, 2017, No. 2; Assmann Aleida, Między historią a pamięcią, Warszawa 2013 Assmann Jan, Collective Memory and Cultural Identity, transl. John Czaplicka, „New German Critique”, No. 65, 1995; Assmann Jan, Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. Anna Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008; Pakier M., Stråth B. (ed.), A European Memory? Contested Histories and Politics of Remembrance, Oxford, New York 2010; Berghahn Books; Ramishvili, Akhmeteli, Sartania, Chkhikvishtli 2007: История Грузии и мира. XI класс, П. Рамишвили, Н. Ахметели, Д. Сартаниа, Г. Чхиквишвтли, Тбилиси 2007; Shelia 2018: Shelia Tea, Dmanisi – the Homeland of the most Ancient Eurasians, „Pro Georgia. Journal of Kartvelological Studies”, no. 28, Warsaw 2018; Winter J., Sivan E., „Setting the framework”, w: J. Winter, E. Sivan (red.), War and Remembrance in the Twentieth Century, Cambridge: Cambridge University Press 2019; Тигран Закарян, Репрезентация „других” в школьных учебниках по истории Грузии (на примере учебника „История Грузии” для 9-го класса), w: Перекрестный анализ школьных учебников стран Южного Кавказа, Ред. Рауф Раджабов, Степан Григорян, Вахтанг Колбая, Ереван 2012.
W cyklu 2023L:
Batiashvili Nutsa, “The Myth” of the Self. The Georgian National Narrative and Quest of Georgianess, w: Memory and Political Change, eds. Aleida Assmann i Linda Shortt, New York 2012; PalgrAdamczewski Przemysław, Polski mit etnopolityczny i Kaukaz, Warszawa 2019; Dundua Salome, Karaia Tamar, Abashidze Zviad, National narration and Politics of Memory in post-socialist Georgia, „Slovak Journal of Political Sciences”, Vol. 17, 2017, No. 2; Assmann Aleida, Między historią a pamięcią, Warszawa 2013 Assmann Jan, Collective Memory and Cultural Identity, transl. John Czaplicka, „New German Critique”, No. 65, 1995; Assmann Jan, Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. Anna Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008; Pakier M., Stråth B. (ed.), A European Memory? Contested Histories and Politics of Remembrance, Oxford, New York 2010; Berghahn Books; Ramishvili, Akhmeteli, Sartania, Chkhikvishtli 2007: История Грузии и мира. XI класс, П. Рамишвили, Н. Ахметели, Д. Сартаниа, Г. Чхиквишвтли, Тбилиси 2007; Shelia 2018: Shelia Tea, Dmanisi – the Homeland of the most Ancient Eurasians, „Pro Georgia. Journal of Kartvelological Studies”, no. 28, Warsaw 2018; Winter J., Sivan E., „Setting the framework”, w: J. Winter, E. Sivan (red.), War and Remembrance in the Twentieth Century, Cambridge: Cambridge University Press 2019; Тигран Закарян, Репрезентация „других” в школьных учебниках по истории Грузии (на примере учебника „История Грузии” для 9-го класса), w: Перекрестный анализ школьных учебников стран Южного Кавказа, Ред. Рауф Раджабов, Степан Григорян, Вахтанг Колбая, Ереван 2012. |
W cyklu 2024L:
Batiashvili Nutsa, “The Myth” of the Self. The Georgian National Narrative and Quest of Georgianess, w: Memory and Political Change, eds. Aleida Assmann i Linda Shortt, New York 2012; PalgrAdamczewski Przemysław, Polski mit etnopolityczny i Kaukaz, Warszawa 2019; Dundua Salome, Karaia Tamar, Abashidze Zviad, National narration and Politics of Memory in post-socialist Georgia, „Slovak Journal of Political Sciences”, Vol. 17, 2017, No. 2; Assmann Aleida, Między historią a pamięcią, Warszawa 2013 Assmann Jan, Collective Memory and Cultural Identity, transl. John Czaplicka, „New German Critique”, No. 65, 1995; Assmann Jan, Pamięć kulturowa: pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. Anna Kryczyńska-Pham, Warszawa 2008; Pakier M., Stråth B. (ed.), A European Memory? Contested Histories and Politics of Remembrance, Oxford, New York 2010; Berghahn Books; Ramishvili, Akhmeteli, Sartania, Chkhikvishtli 2007: История Грузии и мира. XI класс, П. Рамишвили, Н. Ахметели, Д. Сартаниа, Г. Чхиквишвтли, Тбилиси 2007; Shelia 2018: Shelia Tea, Dmanisi – the Homeland of the most Ancient Eurasians, „Pro Georgia. Journal of Kartvelological Studies”, no. 28, Warsaw 2018; Winter J., Sivan E., „Setting the framework”, w: J. Winter, E. Sivan (red.), War and Remembrance in the Twentieth Century, Cambridge: Cambridge University Press 2019; Тигран Закарян, Репрезентация „других” в школьных учебниках по истории Грузии (на примере учебника „История Грузии” для 9-го класса), w: Перекрестный анализ школьных учебников стран Южного Кавказа, Ред. Рауф Раджабов, Степан Григорян, Вахтанг Колбая, Ереван 2012. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zaliczenie na ocenę |
W cyklu 2024L:
Zaliczenie na ocenę |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: