- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Przetrwać i pokonać imperium: szlachta na Białorusi w XIX i na początku XX wieku 3620-PPI-H-OG
Szlachta odgrywała ogromną rolę w historii Białorusi w XIX i na początku XX wieku. Jednak problem ten znajdował się na marginesie badań białoruskich historyków sowieckich. Uwaga dzisiejszych białoruskich badaczy koncentruje się na poznaniu polityki rządu rosyjskiego w stosunku do stanu szlacheckiego na ziemiach białoruskich. Natomiast problemy historii ziemiańswa polskiego, deklasacji drobnej szlachty stały się głównymi tematami rozpraw polskich historyków.
Tożsamość społeczna i narodowa szlachty na ziemiach białoruskich była pielęgnowana na tradycjach pamięci historycznej Wielkiego Księstwa Litewskiego i Rzeczypospolitej, polskości (chociaż część szłachty dołączyła do białoruskiego ruchu narodowego i odegrała bardzo ważną rolę w białoruskim odrodzeniu narodowym na początku XX wieku) i katolicyzmie. Ta tożsamość stanu szlacheckiego przetrwała w warunkach bardzo brutalnej polityki władz Imperium Rosyjskiego, koniecznym celem której była całkowita rusifikacja szlachty na białoruskich ziemiach. Slachta była otwarta na nowości techniczne i cywilizacyjne, chociaż wiele dróg (służba państwowa, nauczycielstwo) zostało zamknięto przez władze rosyjskie. Więc próbowała szukać szczęścia tam, gdzie to było możliwie, a mianowicie w dziedzinie wolnych zawodów, ekonomiki, prawa (adwokatura), medycyny. Odgrywała z tego powodu bardzo istotną rolę w procesach modernizacji społeczeństwa Białorusi w drugiej połowie XIX – na początku XX wieku.
Zajęcia omawiają problemy przemian struktury wewnętrżnej stanu szlacheckiego, polityki władz imperium Rosyjskiego wobec szlachty, roli przedstawiciel szlachty w rozwoju białoruskiego ruchu narodowośćiowego.
Przedmiot zawiera następne osobne tematy:
Stan szlachecki guberni białoruskich w materiałach statystyki rządowej: liczebność i zróżnicowanie wewnętrzne.
Stanowy samorząd szlachecki w pierwszej połowie XIX wieku. Szlachta miejscowa w rosyjskim aparacie państwowym.
Poliyka władz imperium Rosyjskeigo wobec szlachty polskiej. Rusifikacja systemu oświaty szlacheckiej. Deklasacja drobnej szlachty. Szlachta w powstaniu listopadowym na ziemiach białoruskich.Tożsamość narodowościowa szłachty na ziemiach białoruskich.
Dwór szlachecki a chłopska wieś: stosunki gospodarcze i społeczno-kulturalne shyłku epoki folwarczno-pańszczyżnianej.Wpływy kulturalno-oświatowe i narodowościowe dworu szlacheckiego na wieś białoruską. Wizia chłopstwa w społeczeństwie szlacheckim.
Represje władz rosyjskich wobec szlachty w czasie i po powstaniu 1863 r. Polityka rosyjska wobec ziemianstwa polskiego w drugiej połowie XIX st.
Reforma uwłaszczeniowa i stosunki pomiędzy dworem ziemiańskim a chłopstwem w nowych warunkach społecznych.
Przemiany społeczne, kulturalne i demograficzne w stanie szlacheckim w drugiej połowie XIX wieku. Zycie codzienne, świadomość społeczna i pamięć historyczna szlachty na przełomie XIX i XX wieku.
Szlachta a biłoruski ruch narodowy w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Student zna naukowe kategorie, służące dla opisania zjawisk społecznych i kulturalnych [K_W03, K_W08, K_W11, K_W12]
- Student zna najważniejsze teoryje, omawiające problemy rozwoju procesów politycznych, społecznych i kultruralnych [K_W01, K_ 03, K_W04]
Umiejętności
- Student ma własny pogląd na rolę stanu szlacheckiego w rozwoju procesów politycznych, społecznych i kulturalnych na Białorusi w XIX i na początku XX wieku [ K_U01, K_U03, K_U06, K_U07, K_U08]
- Student potrafi uzasadnić własną opinię (pozytywną bądź krytyczną) dotyczącą skutków działalności szlachty na Białorusi dla dzisiejszych losów tego kraju i całego regionu [K_U01, K_U03, K_U06, K_U08]
Kompetencje
- Student rozumie przyczyny i charakter przemian społecznych, ich związek z kulturalnymi i politycznymi zmianami [ K_K01, K_K03, K_K06]
- Student jest przygotowany do dyskusji merytorycznej w ramach działalności zawodowej bądź społecznej w wymiarze międzynarodowym [ K_K06]
- Dzięki zdobytej wiedzy przedmiotowej, student dysponuje argumentami na rzecz akceptacji odmienności kulturowej [ K_K03]
- Student jest przygotowany do kontynuacji studiów nad zagadnieniem przedmiotowym i pokrewnymi [K_K01]
Kryteria oceniania
- ocenianie ciągłe w trakcie zajęć, w tym weryfikacja znajomości pozycji z listy lektur
- obecność na zajęciach
- test
- praca pisemna /esej/ na zakończenie kursu
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: