- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Polityka historyczna państw postsowieckich (Rosja, Ukraina, Białoruś) 3620-PHPP-H-OG
Opis radzieckiej nauki historycznej: polityka historyczna, metodologia, ośrodki, szkoły, kierunki. Ogólne i specjalne w historiografii rosyjskiej, ukraińskiej i białoruskiej. Historia Polski w historiografii sowieckiej. Formowanie się narodowych historiografii w latach 90. XX wieku: polityka historyczna, zmiana metodologii i paradygmatów, główne ośrodki i kierunki. Rosyjska polityka historyczna i nauka za panowania Borysa Jelcyna. Rosyjska polityka historyczna i nauka za panowania Władimira Putina. Historia Polski we współczesnej historiografii rosyjskiej. Ewolucja ukraińskiej polityki historycznej i nauki. Historia Polski we współczesnej historiografii ukraińskiej. Sprzeczności białoruskiej polityki historycznej i nauki. Historia Polski we współczesnej historiografii białoruskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Student zna naukowe kategorie ideologia, mentalność, kultura, oraz związki tych kategorii z fenomenem życia codziennego, tożsamości narodowej i historii Europy Środkowo-Wschodniej [ K_W03, K_W08, K_W11, K_W12]
- Student zna podstawową terminologię z zakresu historiografii, socjologii, etnologii i antropologii społecznej i ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę ogólną obejmującą teorie i metodologię nauk humanistycznych [K_W01, K_ 03, K_W04]
Umiejętności
- Student ma własny pogląd na kształtowanie się i funkcjonowanie w Europie Wschodniej „nowego typu” człowieka – Homo soveticus, zna jego genezę, potrafi je zdefiniować wykorzystując terminologię z zakresu antropologii społecznej, socjologii narodu, historiografii i in. dziedzin pokrewnych [ K_U01, K_U03, K_U06, K_U07, K_U08]
- Student potrafi uzasadnić własną opinię (pozytywną bądź krytyczną) dotyczącą dzisiejszej roli i znaczenia Homo soveticusa, jego mentalności i mitów historyczno-kulturowych [ K_U01, K_U03, K_U06, K_U08]
Kompetencje
- Student rozumie zmienny i ewolucyjny charakter percepcji społecznej symboli kulturowych i mitów historycznych [ K_K01, K_K03, K_K06]
- Student jest przygotowany do dyskusji merytorycznej w ramach działalności zawodowej bądź społecznej w wymiarze międzynarodowym [ K_K06]
- Dzięki zdobytej wiedzy przedmiotowej, student dysponuje argumentami na rzecz akceptacji odmienności społecznej i kulturowej [ K_K03]
- Student jest przygotowany do kontynuacji studiów nad zagadnieniem przedmiotowym i pokrewnymi [ K_K01]
Kryteria oceniania
Kurs obejmuje cotygodniowe zajęcia w wymiarze 2 godz. wykładu. W ramach zajęć :
-Na wykładach prezentowany jest materiał dokumentujący (fotografie, prezentacje i video ) i ilustrujący omawiane zagadnienia.
- Część wykładów realizowana jest na zasadzie dyskusji nad zadaną literaturą .
- ocenianie ciągłe w trakcie zajęć, w tym weryfikacja znajomości pozycji z listy lektur
- praca pisemna /esej/ lub prezentacja na zakończenie kursu
- obecność na zajęciach
Literatura
Rafal Chwedoruk. Polityka Historyczna. Warszawa 2018.
Timothy Snyder. The Reconstruction of Nations Poland, Ukraine, Lithuania, Belarus, 1569-1999, New Haven-London, 2003.
Narratives undound. Historical Studies in Post-Communist Eastern Europe, ed. By Sorin Antohi, Balazs Trencsenyi and Peter Apor, Budapeszt – New York 2007.
Ludwik Bazyliow, Piotr Wieczorkiewicz. Historia Rosii. Warszawa 2003.
Richard Pipes. Rosja bolszewików. Warszawa 2005.
Oleg Łatyszonek, Eugeniusz Mironowicz. Historia Białorusi od połowy XVIII do końca XX wieku. Białystok 2002.
Henadź Sahanowicz. Historia Białorusi do końca XVIII wieku. Lublin 2002.
Zachar Szybieka. Historia Białorusi 1795-2000. Lublin 2000.
Natalia Jakowenko. Historia Ukrainy do końca XVIII wieku, Lublin 2000.
Jarosław Grycak. Historia Ukrainy 1795-2000. Lublin 2000.
Białe plamy-czarne plamy: sprawy trudne w polsko-rosyjskich stosunkach 1918-2008, pod. Redakcją Adama Daniela Rotfelda i Analija W. Torkunowa, Warszawa 2010.
Ola Hnatiuk. Pożegnanie z impierium. Ukraińskie dyskusje o tożsamości. Lublin 2003.
Tomasz Stryjek. Ukraina przed końcem Historii. Szkice o polityce państw wobiec pamięci, Warszawa 2014.
Wojciech Śleszyński. Historia w służbie polityki. Zmiany polityczne a konstruowanie przekazu historycznego na ziemiach białoruskich w XX-XXI wieku, Białystok 2018.
Zdzisław Julian Winnicki. Współczesna doktryna i historiografia białoruska (po roku 1989) wobec Polski i polskości, Wrocław 2003.
Rafał Stobiecki. Bolszewizm a historia. Próba rekonstrukcji bolszewickiej folozofii dziejów, Łódź 1998.
Wojciech Materski. Od Cara do "Cara". Studium Rosyjskiej polityki historycznej. Warszawa 2017.
Dagmara Moskwa. Matka Ojczyzna wzywa! Wielka wojna ojczyźniana w edukacji i polityce historycznej Rosji. Warszawa 2020.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: