- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Orientalizm i rasizm w kolonializmie rosyjskim (sowieckim) 3620-ORKR-SP-OG
Zajęcia realizowane w formie konwersatorium i poświęcone zapoznaniu się i analizowaniu tekstów i materiałów audiowizualnych z szeroko rozumianego postsowieckiego obszaru kulturowego. Zajęcia logicznie podzielone na dwa bloki: teoretyczny i praktyczny. W bloku teoretycznym zostaną przedstawione podstawowe pojęcia z obszaru krytycznych nurtów humanistycznych, kwestie tożsamościowe po rozpadzie ZSRR., źródła i ewolucja rasizmu kulturowego od czasów imperium rosyjskiego i ZSRR do współczesnego dyskursu o przeszłości w krajach postsowieckich. Blok praktyczny będzie poświęcony przedstawieniu i analizie współczesnego języka, procesów i zjawisk kulturowych, społecznych, gospodarczych i politycznych w odniesieniu do kwestii dyskryminacji etnicznej, stereotypów narodowych, narracji nienawiści, czyli szeroko rozumianego w ramach zajęć rasizmu kulturowego. Zakres terytorialny obejmuje wszystkie kraje postsowieckie, które będą analizowane z perspektywy relacji centrum/peryferii, kolonizator/podporządkowany. Sednem zajęć będzie wytłumaczenie przyczyn
istnienia rozmaitych form dyskryminacji rasowej i etnicznej, jej pochodzenie i reakcji na ów dyskurs społeczności wewnątrz obszaru badanego a ewentualne podobieństwa w Europie Środkowej. Konwersatorium ma za zadanie poszerzyć wiedzę na temat regionu postsowieckiego, umożliwić uczestnikom zajęć krytyczne spostrzeżenie na ważne „ostre” aspekty życia społecznego tj. dyskryminacja, rasizm, mowa nienawiści, stereotypy narodowe i kulturowe etc
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_U01 selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych;
K_U02 dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych. - kompetencje społeczne (K)
K_K03 jest gotów do poznawania nowych metod badawczych;
K_K07 przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych;
K_K09 jest gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej
Kryteria oceniania
Egzamin ustny, obecność, aktywność na zajęciach.
Egzamin ustny z zakresu proponowanych w ramach przedmiotu tematów
Literatura
1. Kolonializm rosyjski wobec podporządkowanych Innych. Aspekty teoretyczne i praktyczne.
Bhabha, H. Miejsca kultury, Kraków 2010, s. 79-88.
Spivak, G. C. Czy podporządkowani inni mogą przemówić?, Krytyka Polityczna 24-25, s. 196-239.
Fanon F., Czarna skóra, białe maski, przeł. Urszula Kropiwiec, Kraków 2020.
Tlostanova, M., Dekolonial'nye gendernye epistemologii [The Decolonial Gender Epistemologies]. Moskva, 2009, s. 158-190
2. Praktyczny orientalizm. Stereotypy kulturowe i etniczne w kulturze sowieckiej.
Said, E. Orientalizm, Poznań 2018 (2005), s. 27-56.
Tlostanova, M., Postsocialist ≠ postcolonial? On post-Soviet imaginary and global coloniality, Journal of Postcolonial Writing Volume 48, 2012 - Issue 2:
On Colonialism, Communism and East-Central Europe - some reflections,
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17449855.2012.658244?scroll =top&needAccess=true&role=tab
CASTILLO, G. (1997). Soviet Orientalism: Socialist Realism and Built Tradition.
Traditional Dwellings and Settlements Review, 8(2), 33–47.
http://www.jstor.org/stable/41757334
Carew, J. G., Black in the USSR: African diasporan pilgrims, expatriatesand students in Russia, from the 1920s to the first decade ofthe twenty-first
century, African and Black Diaspora: An International Journal,2015Vol. 8, No. 2, 202–215,
https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/17528631.2015.1027324?needAccess=true&role=button
Wakacje Bonifacego (ros. Каникулы Бонифация) [https://www.youtube.com/watch?v=HwV_vpY3wB4] PL
[https://www.youtube.com/watch?v=QHOj5lP3Zvs]
[https://www.youtube.com/watch?v=6U2H0bUFq08]
Białe słońce pustyni (1970) – film
Mimino (komedia, reż. Georgij Danelia, 1977)
https://www.youtube.com/watch?v=P4k2LNPRV-0
3. Język i narracja poróżnienia wobec Innego w postsowieckiej Rosji.
Iarskaia, V.N., My Tongue Is My Enemy Racist Discourse in Russian Society, Sociological Research Volume 51, 2012 - Issue 6,
https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.2753/SOR1061-0154510603?needAccess=true&role=button
4. Ewolucja rasizmu kulturowego do nienawiści w postsowieckich subkulturach młodzieżowych.
Arnold, R. and Karl Manuel Veth, Racism and Russian Football Supporters’ Culture.
A Case for Concern? Problems of Post-Communism, vol. 65, no. 2, 2018, 88–100,
https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/10758216.2017.1414613?needAccess=true&role=button
Rosja 88 (2009) – (ru: https://www.youtube.com/watch?v=O0nyRc_WcLY; pl:
https://www.youtube.com/watch?v=HKVZMrz4IzE)
Тесак и все его убийства: показания, воспоминания, хроника |
Документальный фильм Baza, https://www.youtube.com/watch?v=deRP5om1ac4
5. Rasizm w postsowieckiej kulturze popularnej.
Zhussipbek Galym, The Resurrection of Orientalism? The Case of Central Asian
States: Attempt To Explore The Intellectual Background of “Borat” Movie and “Nasha
Russia”, https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=62246
Айка (2018) https://www.youtube.com/watch?v=QSFqTIdVm50
Czyściec (1997) - https://www.youtube.com/watch?v=334v9LnScws
Russia: Sentences In Tajik Girl's Slaying Spark Public Outcry, Radio Liberty
[https://www.rferl.org/a/1067292.html]
Nikolai Lukinski – Monolog niegra (2001) -
https://www.youtube.com/watch?v=cTouxcicJUo
https://www.youtube.com/watch?v=UiiCaxSEwc8
KVN RUDN – ros. https://www.youtube.com/watch?v=RZQtTOOsREQ&t=364s
Pierr Narciss – Shokoladnyj zajac (pol. Czekolodowy zając) -
https://www.youtube.com/watch?v=zXSSzJEmGew
Nasza Rasza (film) – pol. https://www.cda.pl/video/2856056;
Nasza Rasza (Rowszan i Dżamszud) – ros.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLMtafQSG9B9goiIb0Ff1rYG7czFk5sWMN
ЧТО БЫЛО ДАЛЬШЕ?
https://www.youtube.com/watch?v=cG1WdEXhGtQ&list=PLmkbS48df313zBeQtx
ckns8Nq4IyWhV1P&index=40
6. Wódka, wojsko i ubóstwo. Współczesny kolonializm rosyjski w praktyce.
Самый богатый полуостров России. Здесь вымирают поселки и древние
северные народы (English subs),
https://www.youtube.com/watch?v=4F30mulQr-w
Russia’s War on Ukraine: Colonial Efforts on Two Fronts,
https://www.culturalsurvival.org/news/russias-war-ukraine-colonial-efforts-two-fronts-0
Couch E. , Russia’s Minorities Don’t Want to Be Putin’s Foot Soldiers A hasty mobilization is sparking fear and resistance,
https://foreignpolicy.com/2022/10/14/russia-minorities-putin-partial-mobilization/
Kara K. Hodgson, Russia’s Colonial Legacy in the Sakha Heartland,
https://www.thearcticinstitute.org/russias-colonial-legacy-sakha-heartland/
7. Globalizm, rewanżyzm, dekolonizacja. Przyszłość kolonializmu (rosyjskiego) w XXI w.
Nicholas A. Heras Leyla Latypova Misha Yakovlev, Civil Resistance to Empire in Putin’s Russia, https://newlinesinstitute.org/russia/civil-resistance-to-empire-in-putins-russia/
Bradshaw, S., DiResta, R., & Miller, C. (2022). Playing Both Sides: Russian State- Backed Media Coverage of the #BlackLivesMatter Movement. The International Journal of Press/Politics, 0(0). https://doi.org/10.1177/19401612221082052,
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/19401612221082052
Mälksoo Maria, The Postcolonial Moment in Russia’s War Against Ukraine, Journal of Genocide Research,
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14623528.2022.2074947
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: