Historia Bałkanów w XX wieku i XXI wieku (od 1917) 3620-LIC2-HB
Przedmiotem ćwiczeń są dzieje Europy Środkowej i Bałkanów w wieku XX. Kluczowe, wybrane momenty historii wewnętrznej poszczególnych państw, dzieje ich stosunków bilateralnych i multilateralnych oraz Europa Środkowa jako podmiot polityki europejskiej i światowej. Po 1945 r. przede wszystkim obóz komunistyczny w Europie Środkowej jako front “antykapitalistyczny” (granice z Niemcami, Austrią, Włochami,). Upadek “państw demokracji ludowej”.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem;
Wiedza:
1) posiada elementarną wiedzę ogólną z zakresu nauk społecznych i politycznych, prawa i ekonomii, ukierunkowaną na obszary i społeczeństwa w zakresie Europy Środkowej i Bałkanów (K_W01);
2) ma wiedzę o kulturze pozwalającą na interpretację współczesnych zjawisk i procesów społecznych, politycznych i kulturowych (K_W02);
3) rozumienie współcześnie zachodzące przemiany polityczne w Europie Środkowej i na Bałkanach, ich genezę i uwarunkowania (K_W08);
4) posiada wiedzę na temat kluczowych wydarzeń historycznych w Europie Środkowej i na Bałkanach i historycznego kontekstu współczesnych zjawisk politycznych (K_W16);
Umiejętności:
1) posiada umiejętność analizowania i opracowywania wybranych zagadnień dotyczących Europy Środkowej i Bałkanów (K_U01);
2) posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu historii, umie analizować materiały źródłowe, dostrzega współzależności między narodami i państwami regionu Europy Środkowej i Bałkanów, rozumie podstawy tożsamości historycznej narodów regionu
3) potrafi dotrzeć do źródeł niezbędnych do przygotowania pracy naukowej, korzystać z zasobów bibliotecznych i archiwalnych, konstruować założenia pracy, stawiać tezy i wyciągać wnioski oraz właściwie ją opracować pod względem edytorskim; zna rodzaje wypowiedzi pisemnej (K_U04);
4) potrafi identyfikować regiony konfliktowe (K_U09);
Kompetencje społeczne:
1) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K04);
2) ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych (K_K06);
3) dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki (K_K07);
4) jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K_K08);
5) jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (K_K09);
6) ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa intelektualnego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych (K_K13);
7) ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych (K_K14);
8) odczuwa potrzebę doskonalenia zawodowego i jest gotowy do podjęcia studiów drugiego stopnia (K_K15);
Literatura
zob. LITERATURA przy opisie grupy zajęciowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: