Wybrane zagadnienia filozofii 3620-LIC1Z-WZF
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z filozofią jako dyscypliną naukową, głównymi trendami w historii jej rozwoju, przybliżenie słuchaczom najważniejszych osiągnięć myśli filozoficznej w zakresie epistemologii, psychologii, logiki, etyki, filozofii społecznej itd. Szczególny nacisk zostanie położony na zaprezentowanie specyfiki i wzajemnych związków filozofii dziewiętnastowiecznej i dwudziestowiecznej. W ramach zajęć będą przeanalizowane najważniejsze nurty filozofii od czasów starożytnych po pierwszą połowę XX wieku. Główny akcent zostanie położony na filozofii europejskiej (XIX w.).
W cyklu 2024Z:
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z filozofią jako dyscypliną naukową, głównymi trendami w historii jej rozwoju, przybliżenie słuchaczom najważniejszych osiągnięć myśli filozoficznej w zakresie epistemologii, psychologii, logiki, etyki, filozofii społecznej itd. Szczególny nacisk zostanie położony na zaprezentowanie specyfiki i wzajemnych związków filozofii narodowych ukształtowanych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (Austria, Czechy, Polska, Rosja, Ukraina) w XIX-XX ww. Ukazany będzie podział historii filozofii na epoki i jego znaczenie. Omówiona zostanie myśl filozofów starożytnych takich jak Parmenides, Heraklit, Sokrates, Platon, Arystoteles, Marek Aureliusz, Seneka, Św. Augustyn, spośród filozofów średniowiecznych omówiony będzie Św. Tomasz, z nowożytności Kartezjusz, Spinoza, Bacon, Lock, Berkeley, Hume, następnie Kant. Epoka XIX-XX omówiona będzie głównie przez pryzmat twórczości filozofów reprezentujących narody Europy Środkowo-Wschodniej: Austrię (Brentano, Meinong, Höfler, Marty, Freud), Czechy (Masaryk, Patočka), Polska (Twardowski, Kotarbiński, Leśniewski, Łukasiewicz, Tarski), Rosja (Lenin, Frank), Ukraina (Potebnia, Baley). Zasygnalizowane przy tym zostanie znaczenie najważniejszych ośrodków uniwersyteckich (np. Uniwersytet Wiedeński, Uniwersytet Lwowski, Uniwersytet Praski etc.). W trakcie zajęć wprowadzone zostaną zasadnicze pojęcia logiki filozoficznej jak też objaśniony będzie sens sporów toczących się przez całą historię – idealizm versus materializm, realizm versus nominalizm, racjonalizm versus empiryzm itd. Student winien rozumieć kryteria podziału współczesnej filozofii Zachodniej na analityczną i nieanalityczną (kontynentalną), umieć rozpoznawać główne cechy tych dwóch zasadniczych typów filozofowania. |
W cyklu 2025Z:
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z filozofią jako dyscypliną naukową, głównymi trendami w historii jej rozwoju, przybliżenie słuchaczom najważniejszych osiągnięć myśli filozoficznej w zakresie epistemologii, psychologii, logiki, etyki, filozofii społecznej itd. Szczególny nacisk zostanie położony na zaprezentowanie specyfiki i wzajemnych związków filozofii narodowych ukształtowanych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (Austria, Czechy, Polska, Rosja, Ukraina) w XIX-XX ww. Ukazany będzie podział historii filozofii na epoki i jego znaczenie. Omówiona zostanie myśl filozofów starożytnych takich jak Parmenides, Heraklit, Sokrates, Platon, Arystoteles, Marek Aureliusz, Seneka, Św. Augustyn, spośród filozofów średniowiecznych omówiony będzie Św. Tomasz, z nowożytności Kartezjusz, Spinoza, Bacon, Lock, Berkeley, Hume, następnie Kant. Epoka XIX-XX omówiona będzie głównie przez pryzmat twórczości filozofów reprezentujących narody Europy Środkowo-Wschodniej: Austrię (Brentano, Meinong, Höfler, Marty, Freud), Czechy (Masaryk, Patočka), Polska (Twardowski, Kotarbiński, Leśniewski, Łukasiewicz, Tarski), Rosja (Lenin, Frank), Ukraina (Potebnia, Baley). Zasygnalizowane przy tym zostanie znaczenie najważniejszych ośrodków uniwersyteckich (np. Uniwersytet Wiedeński, Uniwersytet Lwowski, Uniwersytet Praski etc.). W trakcie zajęć wprowadzone zostaną zasadnicze pojęcia logiki filozoficznej jak też objaśniony będzie sens sporów toczących się przez całą historię – idealizm versus materializm, realizm versus nominalizm, racjonalizm versus empiryzm itd. Student winien rozumieć kryteria podziału współczesnej filozofii Zachodniej na analityczną i nieanalityczną (kontynentalną), umieć rozpoznawać główne cechy tych dwóch zasadniczych typów filozofowania. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09
Ma podstawową wiedzę o cywilizacji i kulturze, pozwalającą na interpretację współczesnych zjawisk i procesów społecznych, politycznych i kulturowych, występujących na przedmiotowym obszarze studiów.
K_K04
Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
K_K09
Docenia znaczenie nauk humanistycznych i społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do działań zawodowych zgodnie z normami społecznymi i zasadami ładu międzynarodowego
Kryteria oceniania
Wymagania ogólne: przegotowywanie się do zajęć (czytanie lektur), samodzielne poszukiwanie literatury, obecność na zajęciach (max. 2 nieobecności nieusprawiedliwione), aktywność na zajęciach.
Forma zaliczenia: egzamin ustny lub esej (ustala się indywidualnie), istnieje możliwość zaliczenia przedmiotu na podstawie aktywności i obecności na zajęciach.
Literatura
Tematy i lektury:
1. Początki idei sprawiedliwości. Platon i platonizm jako fundamenty zachodniej filozofii.
Platon, Państwo, Onepress 2018
2. Podwaliny dobra i zła. Dualizm w filozofii i religii.
Steven Runciman, Manicheizm średniowieczny, Ksiaznica, 2007
3. Rozumowanie władzy.
Niccolo Machiavelli, Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu
Liwiusza, Tłum. Krzysztof Żaboklicki, WUW 2009; Niccolò Machiavelli, Książe, Bellona,
2023
4. Zwątpienie i poznanie.
René Descartes (Kartezjusz) Rozprawa o metodzie tłum. Tadeusz Boy-Żeleński
(https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/rozprawa-o-metodzie/)
5. Niemiecka filozofia idealistyczna.
Filozofia sztuki albo estetyka (tłum. Marcin Pańków, PWN, Biblioteka Klasyków Filozofii,
Warszawa 2021); Immanuel Kant, Krytyka praktycznego rozumu, PWN, 2012; Herder, Myśli
o filozofii dziejów : (wybór) / Johann Gottfried Herder ; wyboru dokonał i wstępem opatrzył
Zenon Skuza, Warszawa : "Elipsa", 2000.
6. Marksim. Główne założenia
Krytyka programu gotajskiego; Manifest Partii Komunistycznej; Manifest Partii
Komunistycznej (https://marksizm.edu.pl/)
7. Radykalny zwrot nihilistyczny Nietzschego.
Friedrich Nietzsche, Antychryst, tłum. Edyta Kiresztura-Wojciechowska, Vis-á-Vis/Etiuda
2015; Friedrich Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, tłum. Wacław Berent,
https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/tako-rzecze-zaratustra/
8. Analiza meandrów umysłu i zachowań.
Sigmund Freud, Kultura jako źródło cierpień, tłum. Jerzy Prokopiuk, aletheia 2013
9. W stronę języka. Nowe tendencje w filozofii prze/powojennej.
Heidegger Martin, W drodze do języka, przeł. J. Mizera, Warszawa 2007.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
W cyklu 2025Z:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: