Historia Europy Środkowej i Bałkanów do 1917 r. 3620-LIC1-HESB
Zajęcia poświęcone są ogólnemu omówieniu przekształceń politycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturalnych na terenie Europy Środkowej i Bałkanów od wybuchu wielkiej rewolucji francuskiej (1789) do wybuchu I wojny światowej (1914). Omówione zostaną dokładniej dzieje poszczególnych wspólnot narodowych Europy Środkowej (Polaków, Czechów, Słowaków, Węgrów, Rumunów, Serbów, Chorwatów, Bułgarów), ich uwarunkowania międzynarodowe oraz specyfika zachodzących w ich łonie procesów powstawania nowoczesnej tożsamości narodowej. Osobny wykład będzie dotyczył przekształceń modernizacyjnych zachodzących w tym okresie w obrębie żyjącej w diasporze mniejszości żydowskiej. Specjalne miejsce w cyklu wykładów zajmie omówienie procesu rozpadu imperium tureckiego i związanej z tym rywalizacji wielkich mocarstw na obszarze środkowo i wschodnio-europejskim. Omówione zostaną główne nurty myśli politycznej i ich przedstawiciele oraz przeprowadzony przegląd i analiza twórczości kluczowych twórców z obszaru zainteresowań. Na zajęciach zostanie omówiona także szczególna rola kulturo- i mitotwórcza w tym regionie Europy nowożytnych kierunków filozoficznych i społecznych, począwszy od romantyzmu, poprzez pozytywizm po modernizm
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01
Posiada elementarną wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, dotyczącą państw i społeczeństw przedmiotowego obszaru studiów: Europa Wschodnia, Europa Środkowa, Bałkany, Rosja, Kaukaz, Azja Środkowa.
K_W07
Ma wiedzę o stosunkach Wschód-Zachód; zna i rozumie pozycję Polski w tych relacjach.
K_W08
Zna i rozumie fundamentalne wydarzenia historyczne w regionie i historyczny kontekst współczesnych zjawisk politycznych.
K_U02
Potrafi analizować materiały źródłowe w sposób krytyczny, potrafi zrozumieć podstawy tożsamości historycznej regionu i dostrzec współzależności etniczno-kulturowe pomiędzy państwami regionu.
K_K10
Ma świadomość wartości europejskiego dziedzictwa kulturowego dla zrozumienia wydarzeń historycznych, społeczno-ekonomicznych i kulturalnych
Kryteria oceniania
Egzamin ustny lub pisemny
Obecność na zajęciach
Aktywność na zajęciach
Literatura
Bazylow Ludwik, Historia powszechna 1789-1918, Książka i Wiedza, Warszawa 1995
Miłosz Czesław, Rodzinna Europa, Wydawnictwo Literackie, Kraków
2011
- Bobrownicka Maria (red.), Mity narodowe w literaturach słowiańskich, Kraków 1992.
- Boia Lucian, Rumuni. Świadomość, mity, historia, Kraków 2003.
- Janion Maria, Do Europy. Tak, ale razem z naszymi umarłymi, Warszawa 2000.
- Janion Maria, Niesamowita słowiańszczyzna, Warszawa 2006.
- Kiss G. Csaba, Lekcja Europy Środkowej, Kraków 2009.
- Król Marcin, Romantyzm. Piekło i niebo Polaków, Warszawa 1998.
- Mencwel Andrzej, Przedwiośnie czy potop. Studium postaw polskich w XX wieku, Warszawa 1997.
- Tazbir Janusz, Mity i stereotypy w dziejach Polski, Warszawa 1991.
- Walas Teresa, Zrozumieć swój czas, Kraków 2003.
- Zenderowski Radosław (red.), Europa Środkowa: wspólnota czy zbiorowość?, Wrocław 2004.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
W cyklu 2024Z:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: