- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kosowo - historyczne, polityczne i kulturowe aspekty 3620-KHPKA-H-OG
Ogólnie rzecz biorąc, przedmiotem wykładu będą nowoczesne dzieje Kosowa, obejmujące zatem XIX, XX i XXI wiek, albo od początku epoki nacjonalizmów po powstanie i funkcjonowanie nowoczesnego państwa kosowskiego. Nie sposób uciec od albańsko-serbskiego konfliktu o tę prowincję/region, ale wykład nie ograniczy się wyłącznie do opisu dziejów konfliktu. Zostaną omówione również inne procesy polityczne, ekonomiczne, społeczne i kulturowe, które miały i wciąż mają wpływ na konflikt etniczny, jak również na jego przyszłą dynamikę. Zajęcia zostaną zorganizowane wokół kilka bloków:
I. Dzieje Kosowa zanim powstało Kosowo
II. Okres panowania osmańskiego i przemiany etniczne i społeczno-ekonomiczne
III. Epoka nacjonalizmów i projektów narodowych
IV. Wojny bałkańskie i pierwsza wojna światowa
V. Pierwsza Jugosławia
VI. Druga wojna światowa
VII. Druga Jugosławia
VIII. Rozpad SFRJ i konflikt w Kosowie
IX. Wojna o Kosowo
X. Pod rządami UNMIK
XI. Niepodległość i dalej
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem;
Wiedza:
1) posiada elementarną wiedzę ogólną z zakresu nauk społecznych i politycznych, prawa i ekonomii, ukierunkowaną na obszary i społeczeństwa w zakresie Europy Środkowej, Bałkanów i szczególnie Kosowa (K_W01);
2) ma wiedzę o kulturze pozwalającą na interpretację współczesnych zjawisk i procesów społecznych, politycznych i kulturowych (K_W02);
3) rozumienie współcześnie zachodzące przemiany polityczne w Europie Środkowej, na Bałkanach i w Kosowie, ich genezę i uwarunkowania (K_W08);
4) posiada wiedzę na temat kluczowych wydarzeń historycznych w Europie Środkowej, na Bałkanach oraz w Kosowie, a także odnośnie historycznego kontekstu współczesnych zjawisk politycznych (K_W16);
Umiejętności:
1) posiada umiejętność analizowania i opracowywania wybranych zagadnień dotyczących Europy Środkowej, Bałkanów i Kosowa (K_U01);
2) posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu historii, umie analizować materiały źródłowe, dostrzega współzależności między narodami i państwami regionu Europy Środkowej, Bałkanów i Kosowa, rozumie podstawy tożsamości historycznej narodów regionu
3) potrafi dotrzeć do źródeł niezbędnych do przygotowania pracy naukowej, korzystać z zasobów bibliotecznych i archiwalnych, konstruować założenia pracy, stawiać tezy i wyciągać wnioski oraz właściwie ją opracować pod względem edytorskim; zna rodzaje wypowiedzi pisemnej (K_U04);
4) potrafi identyfikować regiony konfliktowe (K_U09);
Kompetencje społeczne:
1) ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K04);
2) ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych (K_K06);
3) dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki (K_K07);
4) jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (K_K08);
5) jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (K_K09);
6) ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa intelektualnego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych (K_K13);
7) ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych (K_K14);
8) odczuwa potrzebę doskonalenia zawodowego i jest gotowy do podjęcia studiów drugiego stopnia (K_K15);
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dozwolone są dwie nieobecności, a wszystkie inne dodatkowe muszą zostać zaliczone na dyżurze. W przypadku zajęć prowadzonych zdalnie i w warunkach niemożności prowadzenia egzaminu ustnego, formą zaliczenia może być test przeprowadzony on line za pomocą otwartych pytań.
Praktyki zawodowe
Nie
Literatura
D. Bataković, The Kosovo Chronicles, Plato, Beograd 1992.
T. Czekalski, J. Hauziński, J. Leśny, Historia Albanii, Ossolineum, Wrocław-Kraków-Warszawa 2009.
W. Felczak, T. Wasilewski, Historia Jugosławii, Ossolineum, Wrocław 1985.
T. Judah, The Serbs. History, Myths ands the Destruction of Yugoslavia, II ed., Yale University Press, Yale and London 2002.
T. Judah, Kosovo. War and Revenge, Yale University Press, Yale and London 2002.
N. Malcolm, Kosovo. A short history, New York University Press, New York, 1999.
J. Mertus, Kosovo. How Myths and Truths Started a War, University of California Press, Oakland CA, 1999.
K. Pawłowski, Kosowo. Konflikt i interwencja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008.
K. Pawłowski, Państwowość Kosowa. Geneza, Uwarunkowania, Współczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2019.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: